Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Услов
Нема
Исход
Познавање и разумевање клавирског извођаштва и стваралаштва. Способност критичког сагледавања карактеристика извођења клавирских дела из датог периода и постављања у контекст савремене пијанистичке уметности.
Циљ
Упознавање са историјским развојем клавирске извођачке уметности.
Садржај теоријске наставе
1) Увод у предмет. 2) Енглески вирџиналисти – карактеристике и значај њиховог стваралаштва за вирџинал. 3) Вирџинал, спинет, чембало и клавикорд као претече клавира. 4) Вилијам Берд – стваралаштво за вирџинал. 5) Џон Бул – стваралаштво за вирџинал. 6) Орландо Гибонс и остали вирџиналисти – стваралаштво за вирџинал. 7) Француски клавсенисти; приручници за свирање клавијатурних инструмената. 8) Франсоа Купрен – извођачки стил и стваралаштво за клавијатурне инструменте. 9) Ј. С. Бах – извођачки стил, стваралаштво за жичане клавијатурне инструменте. 10) Карактеристике и значај дидактичко-методичког дела Ј. С. Баха. 11) Инвенције као основа Баховог приступа извођаштву на клавијатурним инструментима. 12) Арија са 30 варијација – анализа интерпретативних могућности. 13) Темперовано штимовање – својства и значај. 14) Г. Ф. Хендл – стваралаштво за клавијатурне инструменте и извођачки стил. 15) Д. Скарлати – стваралаштво за клавијатурне инструменте и извођачки стил. 16) К. Ф. Е. Бах – стваралаштво за клавијатурне инструменте. 17) Извођачки стил К. Ф. Е. Бахa. 18) Ј. К. Бах и В. Ф. Бах – стваралаштво за клавијатурне инструменте и извођачки стил. 6) Практично-теоријски радови о свирању на жичаним клавијатурним инструментима аутора друге половине 18. века. 19) Б. Галупи, П. Парадизи, П. Чимароза – стваралаштво за клавијатурне инструменте. 20) Лондонски и бечки и виртуози: М. Клементи, Ј. Б. Крамер, Ј. Н. Хумл – стваралаштво за клавир, извођачки стил и педагошка делатност. 21) Ј. Хајдн – стваралаштво за клавијатурне инструменте. 22) Хајднове клавирске сонате – упоредна интерпретативна анализа. 23) В. А. Моцарт – стваралаштво за клавир, извођачки стил. 24) Моцартови концерти за клавир и оркестар; концертне каденце. 25) Моцартове сонате, ронда, фантазије и циклуси варијација; упоредна интерпретативна анализа. Захтеви на колоквијуму: усмени: одговор на два извучена питања из пређеног градива; практични: свирање из нота претходно задатих композиција аутора који су обрађени на модулу Испитни захтеви: усмени: одговор на два извучена питања из пређеног градива; практични: свирање из нота претходно задатих композиција аутора који су обрађени на модулу
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
20
Колоквијум-и
20
Семинар-и
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични
10
Усмени
40
Литература
Donington, Robert. The Interpretation of Early Music. Faber & Faber, London, 1975.
Шобајић, Драгољуб. Темељи савременог пијанизма. Нови Сад, Светови, 1996.
Шобајић, Драгољуб Драган. Збирка текстова за предмете Историја и теорија пијанизма и Историја извођаштва. Београд, 3. сам. изд. аутора, 2012.
Friskin, James and Irwin Freundlich. Music For the Piano – A Handbook of Concert and Teaching Material from 1580 to 1952. New York, Dover Publications Inc., 1973.
Алексеев, Александр Димитриевич. История фортепианного искусства. Часть 1 и 2. Москва, Музыка, 1988