Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Перковић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Ивана Перковић, редовни професор
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија
Исход
Похађање курса о српској музици 19. века треба да оспособи студента да сагледава музикчко стваралаштво и извођаштво у Србији, као и географским областима насељеним српским становништвом у 19. веку из историјског, аналитичког, културолошког аспекта и да резултате својих разматрања изрази на начин писаног научног рада или усменог излагања.
Циљ
Курс посвећен српској музици до 1914. године обухвата мапирање основних политичких, социјалних, културолошких, уметничких механизама и, у том оквиру, разматрања српске музике из аспекта стваралаштва и извођаштва. Српски музички романтизам се такође разматра из аспекта теорије о стилу на основу семиотички дефинисаног музичког дискурса, у интертекстуалним релацијама са европским музичким романтизмима, узимајући у обзир институционалну мрежу музичког живота.
Садржај теоријске наставе
Курс обухвата предавања, дискусију о задатим темама из области градива, израду теста и писање есеја на изабране теме, као и слушање и аналитичко сагледавање композиција. Теме: 1. Историјски, социјално-политички контекст српске културе и уметности 2. Српски музички романтизам у оквирима семиотичке теорије о стилу и студија културе, 3. Утемељење националних институција 4. Утемељење националних институција и идеологија репертоара: делатност позоришта, музичка сцена, вокални солисти; репертоарска политика; дискурси романтизма сагледани кроз сценску музику, 5. Опера као означитељ српске грађанске културе 19. столећа – Бинички: На уранку, 6. Опера као означитељ српске грађанске културе 19. столећа – Бајић: Кнез Иво од Семберије, 7. Клавирска музика из аспекта обележја грађанске културе/а: пијанисти, салонско музицирање, одлике клавирских дела, 8. Камерна и оркестарска музика 9. Проблем националног питања: идентитети националне културе, рецепције националног, 10. Хорска музика: одлике родољубивих и лирско-сентименталних композиција, 11. Хорска музика: одлике композиција инспирисаних фолклорним напевима, 12. Аутори написа о српској музици: процес професионализације, конструкције српског (музичког) романтизма установљене у насписима о музици, 13. Српски музимузички часописи и професионалних написи о српској музици романтичарског доба у компаративном сагледавању са европским,14–15. Припрема испита Колоквијум: тест – писмена провера знања претходно пређеног градива. Семинар: писани рад на задату тему. Испит: писмени тест од три питања из обрађених тема.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Семинар-и
30
Активност у току предавања
10
Колоквијум-и
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
30
Литература
Marković, Tatjana, Transfiguracije srpskog romantizma - Muzika u kontekstu studija kulture, Београд, Универзитет уметности, 2005.
Marković, Tatjana i Milica Gajić, Davorin Jenko, Beograd, Muzička škola Davorin Jenko, 1996.
Петровић, Даница, Марковић, Татјана, Ђаковић, Богдан, Прво београдско певачко друштво: 150 година, Београд, САНУ, 2004.
Мирјана Веселиновић Хофман (ур.), Историја српске музике, Београд, Завод за уџбенике, 2007.
Драгана Јеремић-Молнар, Српска клавирска музика у доба романтизма, Нови Сад, Матица српска, 2006