Предмет
Наставници на часовима предавања
др Младен Марковић, доцент
Услов
Нема
Исход
По окончању наставе, очекује се да студенти усвоје знања о музичким традицијама света, као и начине схватања појаве World Music и њеног односа према широком телу популарне музике.
Циљ
Феномен World Music је један од најраспрострањенијих феномена поља популарне музике, нарочито у последњој деценији прошлог и првој деценији овог века. Но, иза овог назива се крију веома различита виђења, концепти и жанрови – од традиционалне музике света до најсавременијих поп-творевина. Циљ предмета је упознавање студената са различитим музичким традицијама планете (у складу са изворном употребом термина World Music), али и различитим концептима и промишљањима о овој специфичној музичкој појави, као и њеним историјатом и поетикама.
Садржај теоријске наставе
16. Општи појам популарне музике и њен кратак историјат од средине XIX века до данас 17. Историјат појма World Music и његова различита тумачења 18. Случај грчке ребетике: градска традиција и популарна музика 19. Музика Блиског Истока: maqam принцип и његове примене у популарној музици 20. Индијска raga и егзотични инструменти у попу: Шанкар, The Beatles и Kula Shaker 21. Особености кинеске и јапанске музике: театар против театра против Сакамота 22. Country&Western – world или основа rock/pop-a? 23. Кубански soc и јамајчански reggae: од Marley-а до Buena Vista и даље 24. Латино и шта то значи (у популарно-музичком свету) 25. Инструменти западноафричке обале: преисторија и будућност попа? 26. Европа и њене (заборављене) традиције истока и запада: Бугарска против Исланда? 27. Ирско зелено кроз призму World Music 28. World у rock/pop-у: случајеви Simon-а и Gabriel-а 29. DJ култура и "семпловање": World Music као спасоносни зачин 30. Зашто не волим World Music: World или Music? Семинар (есеј): до 8 страница текста насталог на основу самосталног истраживачког рада студента; Усмени испит: одговор на 3 питања.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуствовање настави
10
Активност у току предавања
20
Семинар-и (есеј-и)
40
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Philip Bohlman, 2002, World Music: a Very Short Introduction. Oxford University Press, New York/London.
Gail Holst, 2006, Road to Rembetika (4th ed.). Denise Harvey, Limni (Greece).
Timothy D. Taylor, 1997, Global Pop: World Music, World Markets. Routledge.
Јасмина Милојевић, 2004, World Music – Muzika sveta. World Music Asocijacija, Јагодина.
The Garland Encyclopedia of World Music Online (http: //alexanderstreet. com/products/garland-encyclopedia-world-music-online)
Bill Brewster, Frank Broughton, 1999, Last Night a DJ Saved My Life – The History of the Disk Jockey. Grove Press, New York.
Richard Middleton, 1990, Studying Popular Music. Open University Press, Philadelphia.
Растко Јаковљевић, 2011, World Music у Србији – Традиције, порекло, развој. Музичка омладина Србије, Београд.
Димитрије О. Големовић, 2004, "World Music", Нови звук – Интернационални часопис за музику, бр. 24. СОКОЈ-МИЦ, Београд, стр. 41 – 47.
Peter Manuel, 1988, Popular Music of the Non-Western World (An Introductory Survey). Oxford University Press, New York/London.
Michael Bakan, 2007, World Music: Traditions and Transformations. McGraw-Hill.
Ivan Čolović, 2006, Etno. Biblioteka XX vek, Beograd.
Loran Ober, 2007, Muzika drugih. Bibioteka XX vek, Beograd.
Ива Ненић, 2006, "World Music – од традиције до инвенције", Нови звук – Интернационални часопис за музику, бр. 27. СОКОЈ-МИЦ, Београд, стр. 43 – 54.
Мишко Шуваковић, 2004, "Вишак вредности – Музикологија и етномузикологија у пољу дискурса о World music", Нови звук – Интернационални часопис за музику, бр. 24. СОКОЈ-МИЦ, Београд, стр. 32 – 39.
David Byrne, 1999, "I Hate World Music", The New York Times, October 3rd. Види и http: //www. davidbyrne. com/news/press/articles/I_hate_world_music_1999. php