Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Драгана Јовановић С., редовни професор

Услов

нема

Исход

Постављање основа за професионално бављење компоновањем инструменталне популарне музике. Подстицај самосталног креативног рада, коришћењем традиционалних техника и дигиталних технологија.

Циљ

Формирање естетских критеријума и оспособљавање за примену базичних композиционих пракси и образаца уметничке музике у популарним делима.

Садржај теоријске наставе

Садржај предмета се базира на компарацији уметничке и поп музике. тумачење тоналитета, функционалност акорада; шифрирање тоналитета и акорада, њихово значење – у уметничкој, џез и поп музици; аудитивно опажање и памћење хармонских веза; модели карактеристичних хармонских кретања (фригијски обрт, секвенце…) у уметничкој и поп музици; хармонски ритам; утицај темпа и метра на хармонска кретања, ритмичка компонента у уметничкој и поп музици; импровизовање хармонско - ритмичких компоненти на хармонском инструменту; препознавање најкраћих формалних образаца у уметничкој музици: мотив, двотакт, реченица и њихова појава у поп музици; креирање самостално израђених реченичних структура популарног жанра – свирање и импровизација; период – препознавање и примена у популарној инструменталној музици; репродуковање задатих модела на клавиру и електронским клавијатурним инструментима – пожељно и на гитари; • Колоквијум: свирање самостално осмишљене кратке форме – немодулирајући и модулирајући период са унапред задатим каденцама генералбас – упознавање са примерима из литературе и свирање на клавиру - сличности са поставком генералбаса у популарној музици; хармонско варирање – компарација појавности у уметничкој и поп музици; самостално креирање модела на основу хармонског варирања; употреба електронских клавијатурних инструмената при свирању хармонских модела; варијационе и импровизаторске вештине – у уметничкој и поп музици; креирање мелодије на задате хармонске везе; аудитивно опажање и тумачење модалности; модалност – основе у уметничкој музици и њена примена у популарној музици; свирање модела заснованих на модалним обрасцима; музички облик - мала дводелна, троделна песма - њихова појава у поп и уметничкој музици; дводелна песма прелазног типа – у поп и уметничкој музици; реализација краће самостално урађене композиције у звучној лабораторији; пласирање самосталних краћих композиција на интернет платформе за презентацију дела; Испит: • презентација на клавиру (гитари) самостално креиране кратке композиције - облик дводелне, троделне или песме прелазног типа са унапред задатим каденцама • oдговори на питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Домаћи задаци

20

Колоквијум у првом семестру

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит – свирање

30

Усмени испит – одговори на задата питања

20

Литература

ВластимирПеричић, ПРЕГЛЕД РАЗВОЈАХАРМОНСКИХ СТИЛОВА, издање ФМУ;

Levine, Mark: The Jazz Theory Book, Sher Music Co, 1995;

Дејан Деспић, ХАРМОНИЈА СА ХАРМОНСКОМ АНАЛИЗОМ I, II, III– издање Универзитета уметности, обједињено у издањуЗавода за уџбенике и наставна средства;

ГЕНЕРАЛБАС, збирка корала ималих инструменталних комада, издање ФМУ

Драгана Јовановић, ПРАКТИКУМ1 из хармоније - дијатоника и алтерације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/ИП СИГНАТУРЕ, уџбеник и ЦД;

Драгана Јовановић, ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/ИП СИГНАТУРЕ, уџбеник и ЦД,

Galliford, Bill: Ultimate Pop & Rock Instrumental Solos for Strings: Cello, Book & CD (Ultimate Pop Instrumental Solos Series)

Galliford, Bill: Pop & Country Instrumental Solos for Strings: Book & CD

Music, Alfred: Rolling Stone Sheet Music Classics, Vol 2: 1970s-1990s

Нотни и аудио примери тоналне и модалне уметничке музике – избор,

Нотни и аудио примери популарне музике двадесетог и двадесет првог века– избор

Цтирад Кохоутек, ТЕХНИКА КОМПОНОВАЊА У МУЗИЦИ XX ВЕКА, издање УУ;

PaulVidal–NadiaBoulanger, ХАРМОНИЈА НА КЛАВИРУ, издање УУ;