Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Услов
нема
Исход
– развој креативног размишљања – развој уметничког индивидуално-критичког приступа у тумачењу клавијатурне музичке литературе 17. и 18. века – продубљивање сазнања о могућностима и аспектима креиарања савременог музичког материјала за трзалачке клавијатуре – поспешивање психомоторне перцепције – примена незаписане орнаментације током интерпретације – примена техника импровизације током интерпретације – самостално креирање индивидуалног интерпретативног приступа у солистичкој и камерној музици 17. и 18. века – способност самосталног тренутног креирања и редуковања клавирске деонице у басо континуо парту у камерној музици – формирање критичко-аналитичког приступа музици 17. и 18. века – оспособљеност за самостални истраживачки рад и деловање на пољу креативне интерпретације – развој афинитета ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру стилско-извођачке праксе
Циљ
– упознавање са техничко-изражајним могућностима историјских и савремених трзалачких клавијатурних инструмената – продубљивање сазнања о различитим стилско-интерпретативним карактеристикама музичких пракси 17. и 18. века – овладавање основама вештине импровизације – овладавање праксом слободне орнаментације у клавијатурној литератури 17. и 18. века – овладавање основним техникама импровизације у солистичкој и оркестарској, тј. камерној музици 17. и 18. века – овладавање основама интерпретације, сарадње и координације у оквиру већег музичког ансамбла
Садржај теоријске наставе
Овладавање теоријским и практичнним дисциплинама и њихова примена у областима извођачке праксе музике барока, уз развој креативног мишљења и унапређење психомоторног извођачког апарата. Области рада – упознавање са конструкционим карактеристикама и музичко-изражајним могућностима периодних клавијатурних трзалачких инструмената (барокни и савремени тип чембала) – упознавање са клавијатурном литературом 17. и. 18. века, и њена прорада на периодним инструментима – тембровско-фактурне специфичности чембалистичког слога – интерпретација музичких дела писаних у слободном фантазијском стилу (неметрички прелудијуми, токате, ламентације) – основе импровизације (импровизација на басов стандард, мелодијска импровизација, контрапунктска импровизација, слободна импровизација) – варијациони поступци у цикличној музици барока – креирање и извођење концертне каденце – типови и примена орнаментације у француској, италијанској (медитеранској) и немачкој извођачкој пракси 17. и 18. века – основе шифрованог баса (генералбас); тумачење функција шифара, уз осврт на карактеристике нотације у музичким манускриптима и барокне музичке кључеве. Хармонизација у оквиру дурске и молске октаве – oктавно правило. – улога клавира у реализацији камерног музичког репертоара 17. и 18. века: прилагођавање и реализација деонице басо континуа – улога чембала као основног пратећег инструмента у мањим и већим музичким ансамблима историјског и савременог типа
Садржај практичне наставе
На крају првог семестра, студенти полажу колоквијум који укључује: За студенте модула Клавир и сп Композиција – презентацију одабраног комада клавирске литературе 17. или 18. века – примену и импровизацију незаписане орнаментације у комаду литературе 17. и 18. века За студенте модула Дириговање – примену и импровизацију незаписане орнаментације у комаду литературе 17. и 18. века – реализацију основних хармонских веза у сегментима литературе из камерне музике и музике оркестарског типа, на принципима октавног правила Испитне обавезе укључују: За студенте модула Клавир – презентацију музичког комада писаног у фантазијском или контрапунктском стилу 17. и 18. века – импровизацију на задати стандард – реализацију солистичке каденце или реализацију деонице шифрованог баса За студенте сп Композиција – презентацију музичког комада писаног за чембало у периоду 17-21. века – презентацију ауторског музичког комада за чембало – импровизацију на задати стандард или реализацију деонице шифрованог баса (по сопственом избору) За студенте модула Дириговање – презентацију музичког комада писаног за чембало у периоду 17-21. века – реализацију деонице шифрованог баса из камерне или вокално-инструменталне оркестарске музичке литературе 17. или 18. века – реализацију солистичке каденце или импровизацију на задати стандард
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство на предавањима
30
Активност током предавања
30
Колоквијум
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Презентација музичког комада
10
Импровизација на задати стандард
10
Реализација каденце или шифрованог парта
10
Литература
1. Bach, JohannSebastian, Klavier-Ubung 3, Henle Verlag, 1997
2. Bond, Ann, A guide to the harpsichord, Amadeus press, Portland, USA 2001
3. Boquet, Pascale & Rebours Gerard, 50 Renaissance & Baroque Standards, Editions Fuzeau, Bressuire, 2007
4. Boxall, Maria, Harpsichord method, Schott&Co. Ltd. London 1977.
5. Buxtehude, Dietrich, Suiten und Variationen, Breitkopf & Hartel, Wiesbaden, 1980.
6. Christensen, Jesper Boje, 18th Century Continuo Playing, Edition Baerenreiter, Kassel, 2002
7. Couperin, Francios, Complete Keyboard Works - Series One, Dover Publications, 1988
8. Couperin, Francios, Complete Keyboard Works - Series Two, Dover Publications, 1988
9. Couperin, Louis, Pieces de clavecin, Heugel & Cie, 1975
10. Dandrieu, Jean-Francois, Principles de l'Accompagnement du Clavecin, Paris 1719; facsimileedn. (Geneva: Minkoff, n. d)
11. Danglebert, Jean Henry, Pieces de Clavecin, Edition Heugel & Cie, 1975
12. Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire, Fitzwilliam Virginal Book volume 1, Dover Publications, 1979
13. Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire, Fitzwilliam Virginal Book volume 2, Dover Publications, 1979
14. Huray, Peter Le, The Fingering Of Virginal Music, Stainer & Bell, 1997
15. Kupren, Fransoa (FrancoisCouperin), Umetnost sviranja na klavsenu, Studio Lirica, Beograd 2014
16. Lebegue, Nicolas Antoine, Pieces de Clavessin, Ut Orpheus, 2000
17. Rameau, Jean Phillipe, Pieces de Clavecin, Edition Baerenreiter, Kassel, 2000
18. Scarlatti, Domenico, Sixty Sonatas, volume 1, G. Schirmer 1953
19. Scarlatti, Domenico, Sixty Sonatas, volume 2, G. Schirmer 1953
20. Schott, Howard, Playing the harpsichord, Dover Publications, Mineola, NewYork 2002
21. Tilney, Colin, The Art of the Unmeasured Prelude for Harpsichord 1-3, Schott, Mainz, 1991