Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Игор Андрић, асистент

Услов

Положен предмет: Музички облици 1

Исход

Студент је стекао знање и способност самосталног тумачења различитих једноставачних и вишеставачних музичких облика, са креирањем прецизних формалних образаца, те могућност за критичко праћење потенцијалних преплитања различитих формалних модела. Од студента се очекује стручно промишљање и уопштавање, путем практичне анализе и елемената импровизације.

Циљ

Разумевање типологије музичке форме у контексту ненормираних једноставачних, односно нормираних једноставачних и вишеставачних облика. Стицање компетенција за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.

Садржај теоријске наставе

1. семестар Предавања: 1. Рондо (дефиниција, историјска генеза, класични типови ронда) 2. Појавни односи на тематском, тоналном и структурном плану у ронду 3. Жанровско испољавање ронда 4. Критичко читање литературе 5. Ненормирани формални модели 6. Жанровско испољавање ненормираних формалних модела 7. Критичко читање литературе 8. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 9. Појам циклуса и тумачење цикличности у музици. Репрезентативне, секундарне и слободне цикличне форме. 11. Циклична форма у бароку и класицизму 12. Циклична форма у раном романтизму 13. Циклична форма у зрелом романтизму 14. Критичко читање литературе уз могућност коришћења аудитивне методе 15. Колоквијум Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања 2. семестар Предавања: 1. Музичка форма у двадесетом веку (уводно предавање) 2. Музичка форма у оквиру проширене тоналности и модалности (импресионизам, неокласицизам, необарок) 3. Музичка форма у оквиру атоналне и атематске музике 4. Музичка форма у серијалној музици 5. Музичка форма у алеаторијској музици 6. Музичка форма у минималистичкој музици 7. Критичко читање литеартуре 8. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 9. Музичка форма у српској музици прве половине двадесетог века (1. део) 10. Музичка форма у српској музици прве половине двадесетог века (2. део) 11. Музичка форма у српској музици друге половине двадесетог века (1. део) 12. Музичка форма у српској музици друге половине двадесетог века (2. део) 13. Музичка форма у српској музици двадесетпрвог века 14. Критичко читање литературе уз могућност коришћења аудитивне методе 15. Рекапитулација градива и припрема за испит Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања Захтев на колоквијуму: Писмена анализа примера из епохе романтизма (рондо форма/ненормирани формални типови/ цикличне форме) Захтев на испиту: Писмени део: Писмена анализа једне од форми из двадесетог века Усмени део: Одговор на два питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања и вежби

5

Практична настава/писмена анализа

20

Колоквијум

20

Домаћи радови

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

писмени део испита

20

Усмени део испита

20

Литература

Peričić, Vlastimir, Skovran, Dušan: Nauka o muzičkim oblicima, Univerzitet umetnosti, Beograd 1991.

2. Popović, Berislav: Muzička forma ili smisao u muzici, Beograd: Clio, 1998.

3. Green, Douglass M: Form in Tonal Music - 1979.

4. Kohoutek, Ctirad: Tehnika komponovanja u muzici XX veka, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1984.

5. Cook, Nicholas: A Guide to Musical Analysis, J. M. Dent & Sons Ltd, London, 1987.

6. Veselinović - Hofman, Mirjana: Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1983.

7. Веселиновић - Хофман, Мирјана, Пејовић Роксанда, Шуваковић Мишко: Историја српске музике. Српска музика и европско музичко наслеђе, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2007.

Новак, Јелена: Дивља анализа, СКЦ, Београд, 2004.

Cvejić, Bojana: Otvoreno delo u muzici (Boulez, Stockhausen, Cage), SKC, Beograd, 2004.

Brindle, Reginald Smith: The New Music (The Avan-garde since 1945), Oxford/New York: Oxford University Press, 1987.

Kostka, Stefan: Materials and Techniques of Twentieth-Century Music, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1990

Lester, Joel: Analytical Approaches to Twentieth-Century Music, New York and London, Norton, 1989.

Simms, Bryan R: Music of the Twentieth Century: Style and Structure, New York and London, Schirmer/Macmillan, 1986.

Watkins, Glenn, Soundings: Music in the Twentieth Century, New York and London, Schirmer/Macmillan, 1988.