Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Станко Симић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Дамјан Јовичин, асистент

Услов

2OAVK1 - Вокални контрапункт - одслушан; нема посебних услова

Исход

Студент је стекао знање и искуство у домену креирања контрапунктског тока музике у виду стилске композиције барокног обрасца. Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење полифоних средстава у формулисању и реализацији музичке идеје. Овладао је тумачењем инструменталног полифоног стила, техником рашчлањавања контрапунктског тока на основне елементе препознајући карактеристичне полифоне појаве(за барокни стил). Студент је овладао способношћу самосталне израде различитих барокних форми уз коришћење традиционалних композиционих средстава и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру барокног стила, који се остварује кроз практичну анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру. Стицање компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.

Садржај теоријске наставе

Теоријски, аналитички и креативно -практични дискурс наставе барпкног инструменталног контрапункта. Теоријски аспекти: прелаз са модалне на тоналну хармонију, хармонски систем, систем мелодије, ритма и третман дисонанце, контрапунктске технике Барока; аналитички аспекти: све наведено на примерима двогласног и вишегласног контрапунктског става из литературе практични аспекти: самостална израда двогласног и трогласног инструменталног контрапунктског става теме за обрађивање у 1. семестру: 1.Формирање барокног контрапунктског стила и особености инструменталне полифоније; 2. Тонална основа, мелодијске, ритмичке и хармонске карактеристике барокног инструменталног контрапункта; 3. Латентно вишегласје у бароку; 4. Поставка двогласног става - представљање хармоније у двогласу; 5. Слободни двогласни инструментални одсек (став), практична израда; 6. Техника имитације у бароку; специјалне имитационе технике (инверзија, ретроградација, аугментација, диминуција); 7. Имитациони инструментални двогласни одсек (став); 8. Техника секвенцирања: аналитичко сагледавање по аспектима примене у полифоној композицији; 9. Техника секвенцирања: модулаторна функција и практична примена секвенцирања у оквиру међуставова полифоне композиције; 10. Канон; 11. Техника померајућих контрапункта и практнична примена кроз технику обртајног контрапункта у октави; 12. Практична израда „школске“ двогласне инвенције; 13. Двогласна инвенција - упознавање са сложенијим примерима из литературе,1. део; 14. Двогласна инвенција 2. део; 15. Колоквијум теме за обрађивање у 2. семестру 1. Особине трогласног и вишегласног контрапунктског става - опште карактеристике; 2. Трогласна инвенција; 3. Опште карактеристике фуге; 4. Експозиција фуге и велики секвентни међустав (техника израде трогласне секвенце) у фуги (1. део); 5. 2.део; 6. Спроводни део фуге и остали секвентни међуставови у фуги (1. део); 7. 2.део; 8. Завршни део фуге (техника израде стрете) 1. део); 9. 2.део; 10. Фуга са више тема; 11. Примена фуге и фугираног рада у бароку, осврт на примере из литературе осталих барокних полифоних облика (прелудијум, токата, ричеркар, контрапунктске варијације и сл.); 12. Полифона анализа: збирни преглед фуга из збирке Добро темперовани клавир Ј. С. Баха; 13. Сложеније контрапунктске технике барока,1. део; 14. 2. део); 15. Репетиторијум градива и припрема за испит Колоквијум: израда двогласне инвенције по утврђеној методологији и анализа контрапунктских поступака и форме на задатом примеру из литературе

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

25

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

35

Усмени испит

10

Литература

Перичић, Властимир; Инструментални и вокално-инструментални контрапункт; 1987; Универзитет уметности у Београду

Живковић, Мирјана; Инструментални контрапункт; 1991; Завод за уџбенике и наставна средства

Деспић, Дејан; Облици барокне инструменталне полифоније; 1987; Универзитет уметности у Београду

Раденковић, Милутин; Секвенца у класичној инструменталној фуги; 1972; Уметничка академија у Београду

Лулић, Фрањо; Полифона композиција; 1954; Школска књига, Загреб