Предмет
Наставници на часовима предавања
др Маја Боснић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Маја Боснић, доцент
Услов
2MATA1 - Транскрипције и аранжмани 1 - одслушан и положен Број студената који може да слуша предмет ограничен је на 10; Нема посебних услова.
Исход
Савладавање базичних композиционих и техничких захтева аранжмана кроз праксу и анализу партитура и аудио записа стандардних састава камерних ансамбала уметничке музике са и без вокала; савладавање основних постулата аранжмана популарних жанрова; основе поставки аранжирања и транскрипције у другим жанровима (тзв.world music, џез..). Индивидуалне креативне могућности студента су усмерене ка свеобухватном музичком истраживању и проучавању знања о репертоару различитих састава и стилова, уз стицање аранжманског и извођачког сналажења, бавећи се и нестандардним саставима инструмената, уз коришћење и дигиталних технологија. Проширујући аранжмански репертоар у жанровском смислу, способни су за преузимање водећих улога у ансамблима. Стичу способност самосталног извршавања организационих и уметничких задатака, као и у реализацији тимског рада.
Циљ
Циљ наставе предмета јесте уметничко изражавање и овладавање техником и вештинама транскрипције и аранжирања композиција уметничке музике у одговарајућем или различитом стилу или жанру. Студенти стичу искуство транскрипције композиционог искуства у различитим инструменталним или вокално-инструменталним ансамблима. Способни су за лако прилагођавање датим околностима, новим изазовима, жанровима и технологијама, учествујући и у нестандардним ансаблима, прилагођавајући их ситуацијама и стиловима. Студенти стичу умеће које лако могу применити у музичким школама, школама општеобразовног типа, као и медијима и институцијама културе.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Аранжирање деонице хармонског инструмента (клавир, гитара, харфа, хармоника, оргуље, чембало) у функцији подршке/пратње једноставнијем хорском ставу – анализа, третман, могућности додавања инструмента; Транскрипција хорске композиције за мањи инструментални ансамбл, за хармонски инструмент и обратно; Анализа партитура хорског става са или без додатих инструмената; Аранжирање састава дуа (мелодијски и хармонски инструмент) у функцији подршке/пратње једноставнијем хорском ставу – анализа хорског става, третман деоница, могућности додавања инструмената; Популарна музика – основни принципи поставке мањих акустичних састава; Анализа примера транскрипције уметничке музике у популарни жанр из доступних партитура и постојеће аудио литературе; Начини сажимања већег састава једноставније фактуре (гудачки оркестар) у мањи ансамбл – анализа; Рад на фактури хармонског инструмента у популарном жанру; Преаранжирање инструменталих и вокално-инструменталних минијатура историјске уметнике баштине у популарни стил и аранжман; Упознавање са поставком мањих стандардних џез ансамбала; Анализа примера транскрипције уметничке музике у жанр џез музике из доступних партитура и постојеће аудио литературе; Самостални рад – преаранжирање инструменталих и вокално-инструменталних уметничких минијатура уз рехармонизацију; Израда партитура и реализација рада у звучној лабораторији; Аналитичко и слушно упознавање са репертоаром већих, нестандардних ансамбала музике популарног жанра и тзв.world music; трубачки ансамбл, ревијски оркестар, електронски инструменти рок музике, мешовити ансамбли. Пожељна реализација свих задатака у звучној лабораторији. Испит: • Писмени део: израда партитуре - аранжман задате композиције једног стила и жанра (уметничког) у другом стилу/ жанру и саставу - до највише пет инструмената са или без вокалних деоница • Усмени део: образложење урађеног рада Практична настава Увежбавање задатака са теоријске наставе, посебан осврт на записивање, коришћење дигиталних технологија
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност на часу
20
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
50
Усмени испит
10
Литература
Johann Sebastian Bach; Prelude (из Prelude and Fugue in C major, BWV 846; 2021; IMSLP
Johann Sebastian Bach; Air (из Suite for Orchestra D major, BWV 1068; 2021; IMSLP
Johann Sebastian Bach; Toccata (из Toccata & Fugue in D Minor, BWV 565); 2021; IMSLP
Ludwig van Beethoven; Klaviersonate Nr. 14 – 1.став; 2021; IMSLP
Wolfang Amadeus Mozart; Symphony No.40 in G minor, K 550; 2021; IMSLP
Деспић, Дејан; Музички инструменти; 1986; Универзитет Уметности у Београду
Обрадовиц́, Александар; Увод у оркестрацију; 1997; Универзитет Уметности у Београду
Adler, Samuel; Study of Orchestration, Third Edition.; 2002; W. W. Norton & Company
Levine, Mark; The Jazz Theory Book; 1995; Sher Music Co
Перичић, Властимир; ПРЕГЛЕД РАЗВОЈА ХАРМОНСКИХ СТИЛОВА; 1980; издање ФМУ