Предмет
Наставници на часовима предавања
ма Рада Пећанац, самостални уметнички сарадник
Услов
Одслушан двогодишњи курс из Контрапункта на основним академским студијама
Исход
Овладавање аналитичким алатима, неопходним за полифону анализу сложенијих аспеката контрапунктских техника примењиваних у барокној музици, које би могле да допринесу способности аналитички оријентисаних студената да се баве научним радом у области теорије контрапункта или креативно орјентисаних да стечена знања могу применити у сопственом композиторском раду
Циљ
Обогаћење и продубљивање стечених знања о полифоним техникама Барока, са акцентом на сложене композиционе процедуре Упознавање са напредним стратегијама анализе полифоне музике, нарочито у домену тзв. условљавајућег контрапункта, са акцентом на Bach-ову технику стрете
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Композиционе технике Барока - проширени концепт, кроз увод у условљени контрапункт. Технике померајућих контрапункта (ТПК): неимитациони ПК, имитациони ПК (основне поставке). систематизација по степену сложености: једноставни (обнављање раније пређеног градива), сложени и посебно сложени унидимензионални ПК, посебно сложени би-димензионални ПК, екстремно сложени мултидимензионални ПК. Технике имитације: обнављање основних поставки. Сложени аспекти имитационог тока: специјалне технике које структуришу мотивски рад: инверзије, ретроградације и ретроградне инверзије, аугментације, диминуције и пропорције; имитација померајућих контрапункта (ИМПК) или техника релационих стрета (ТРС) Класификација по групама ИМПК: прва и друга група ИМПК, трећа група ИМПК, четврта група ИМПК (све од двогласа до четворогласа). Полиморфна имитација: полиморфни (покретни) потенцијал тематског материјала (теме способне за формирање комбинованих имитационих токова у две или више група ИМПК (на примеру полиморфне имитације у фуги Ц дур, ДТК И Ј. С. Бацх-а). Рекапитулација пређеног градива Практична настава Практични део: анализе одабраних примера са наведеном проблематиком. Подела аналитичких радова. Консултације. Презентације анализа
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност на часу
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
70
Литература
Танеев, Сергей; Подвижной контрапункт строгаго письма (одабрана поглавља); 1909; М. П. Беляевь, Лейпцигь
Танеев, Сергей; Учение о каноне (одабрана поглавља); 1929; Музсектор Госиздата, Москва
Тюлин,Ю.; Искусство контрапункта; 1964; Издательство Музыка, Москва
Перичић, Властимир; Инструментални контрапункт; 1991; Универзитет уметности, Београд
Репанић, Предраг; Имитација и канони померајућих контрапункта; 2007; Зборник "Музичка теорија и анализа", стр. 88-103, Катедра за музичку теорију ФМУ, Београд
Репанић, Предраг:; Another Thing or two, on Imitationon of Movable Counterpoint; 2017; “Musical Semiotics and music Theory”, стр. 261-277, Катедра за музичку теорију ФМУ, Београд, 2017
Репанић, Предраг; Фуга Ц дур из ДТК И, Ј. С. Баха: да ли је о њој све написано ?!; 2012; Зборник "У част проф. Д. Деспића", стр. 42-62, Катедра за музичку теорију ФМУ у Београду
Репанић, Предраг; New Aspects of Polyphonic Analysis of Fugue in D Major from Well Tempered Piano II by J. S. Bach; 2018; Тематски зборник „Temporality in Music“ Катедре за музичку теорију ФМУ у Београду
Репанић Предраг; Техника релационих стрета у фуги dis-mol BWV 853, из Добро темперованог клавира И, Ј. С. Бацха; 2019; Зборник научног скупа ФИЛУМ-а, стр. 113 - 135, Крагујевац