Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Катарина Јовановић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

мр Зорка Миливојевић, самостални уметнички сарадник

Исход

Стицање основних, а затим и ширих знања у вези са извођењем немачке и француске соло песме, кроз анализу поетских предложака и дубље разумевање јасно дефинисаних специфичности стилова. Стицање ширег знања о репертоару и примерима разноврсности у избору репертоара, а самим тим много богатије и шире могућности у планирању испитних и/или концертних програма.

Циљ

Дубље упознавање са немачком и француском соло песмом, основним детаљима везаним за изговор и могућности извођења, као и различитим аспектима развоја соло песме немачких и француских композитора, од друге половине 18. века до данас.

Садржај теоријске наставе

Анализа историјских и уметничких околности које доприносе развоју немачке соло песме, кроз изучавање поезије и дефинисање више токова поетске инспирације од првих Моцартових покушаја у домену соло песме, па све до Бергових и Шенбергових циклуса песама, са посебним акцентом на стваралаштво Шуберта, Шумана, Брамса, Волфа, Штрауса итд. Изучавање немачке романтичарске поезије као једне од централних инспирација стваралаца немачке соло песме. Анализа историјских и уметничких околности које доприносе развоју француске соло песме, кроз изучавање француске поезије која служи као поетски предложак композиторима, од Берлиоза, Гуноа, Франка, Бизеа, преко Дупарка, Фореа, затим Дебисија, Пуланка и Равела, као и Сатија, Хана, Хонегера, Мијоа, Месијана итд. Посебна пажња била би посвећена изговору, његовом осавремењавању и мноштву верзија. Такође посебна пажња ће бити посвећена специфичностима француског романтичарског стила соло песме. Упознавање са важним историјским извођењима и дефинисање промена у начинима извођења у деценијама које су иза нас. Колоквијум, полаже се до краја првог семестра,студент мора изводити Шубертову песму или циклус и написати рад од минимум 5 страна о тој песми или циклусу. Испитни захтеви, студент изводи песму или циклус песама једног од следећих композитора: Hector Berlioz, Lili Boulanger, Nadia Boulanger, André Caplet, Emmanuel Chabrier, Ernest Chausson, Claude Debussy, Léo Delibes, Henri Duparc, Gabriel Fauré, César Franck, Charles Gounod, Reynaldo Hahn, Vincent d'Indy, Édouard Lalo, Jules Massenet, Olivier Messiaen, Francis Poulenc, Maurice Ravel, Albert Roussel, Camille Saint-Saëns, Erik Satie, Pauline Viardot.Писанирад о песмама ових предложених композитора, то јест о песми или циклусу који је одабран за извођење не краћи од 5 страна.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

40

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

40

Литература

Fischer Dieskau, Dietrich; Књига о немачком лиду - The Book of Lieder; 1995; Limelight editions

Phillips, Lois; Лид, ред по ред - Lieder, Line by Line; 2000; Oxford University Press

Abbate, Carolyn; Неиспевани гласови - Unsung Voices; 1991; Princeton University Press

Гете, Георг Фридрих; Фауст (превод Бранимир Живојиновић); 1985; Српска књижевна задруга

Bernac, Pierre; Интерпретација француске соло песме - The Interpretation of French Song; 2001; Kahn&Averill

Мићевић, Коља; Жива антологија француске поезије; 2013; Трећи трг

Вукмировић, Мирјана; Антологија француске поезије двадесетог века; 2011; Завод за издавање уџбеника и наставна средства

Barthes, Roland; Слика Музика Текст - одабрани есеји - Image Music Text - selected essays; 1977; Fontana Press

Поповић Млађеновић, Тијана; Процеси панстилистичког музичког мишљења; 2009; Факултет музичке уметности & Сигнатуре

Поповић Млађеновић, Тијана; Клод Дебиси и његово доба; 2008; Музичка омладина Србије