Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Миливоје Вељић, ванредни професор
др ум. Маја Михић, ванредни професор
мр Наталија Младеновић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Миливоје Вељић, ванредни професор
др ум. Маја Михић, ванредни професор
мр Наталија Младеновић, ванредни професор
Исход
Студенти овладавају широком палетом техника читања с листа и сагледавања различитих аспеката комплексне клавирске фактуре. Стичу знања о различитим видовима клавирске сарадње и специфичностима инструменталне и вокалне литературе.
Циљ
Усавршавање вештине читања с листа и ефикасног сналажења у непознатом нотном материјалу. Развијање способности за поуздану и квалитетну клавирску сарадњу са различитим инструменталистима кроз непосредан рад на уметничкој интерпретацији одабране литературе.
Садржај теоријске наставе
Рад на деоници клавирске пратње вокалних и инструменталних солиста. Рад на разумевању проблематике извођаштва гудачких и дувачких инструмената са позиције компетентног клавирског сарадника: анализа деоница, мелодијске, хармонске структуре, заокружених формалних целина; усклађивање артикулације са инструменталистом, усаглашеност у времену, осмишљавање фразирања, разумевање штрихова код гудача, узимање даха код дувача; звучни баланс, различити начини тонског обликовања у различитим регистрима, звучна подршка у зависности од драматургије дела. Рад на делима за соло инструмент са оркестром у транскрипцији за инструмент и клавир, препознавање инструменталних група у клавирској фактури, диригентски приступ, одређивање приоритета у клавирском изводу дела. Упознавање са основним принципима балетске корепетиције. Могућност организовања посете школској или позоришној балетској проби са корепетитором. Студенти се мотивишу да са колегом инструменталистом наступају на концертима у организацији Факултета. Рад на техникама које поспешују вештину читања с листа: брза перцепција акордских симултаних и разложених структура, као и хоризонталног музичког тока. Одређивање стила, карактера и темпа композиција које се свирају a prima vista и антиципирање звучања комплетног дела на основу посматрања и анализе музичког текста. Захтев на колоквијуму: два дела за соло инструмент уз клавирску пратњу (два комада различитог карактера или став сонате и комад за инструмент и клавир), читање с листа композиције за клавир одговарајуће тежине. Захтев на испиту: два дела за соло инструмент уз клавирску пратњу (пожељно је да инструмент буде различит од оног на колоквијуму) - два комада различитог карактера или два става сонате или два става концерта за соло инструмент и оркестар, читање с листа композиције за клавир одговарајуће тежине.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
40
Активност на часу
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
40
Литература
Alan Ridout; Specimen Sight-Reading Tests Grade 5-8; 1994; OUP Oxford
Christian Schäfer; Sight-Reading Exercises for the Pianoforte op. 45 Book 3, 4; 2008; Augener Ltd London
Kurt Adler; The Art of Accompanying and Coaching; 2012; The University of Minnesota Press, Minneapolis
Martin Katz; The Complete Collaborator: The Pianist as Partner; 2009; Oxford University Press
G.F.Händel; Complete Sonatas for Violin and Basso Continuo; 2010; Петерс
A.Vivaldi; Die Jahreszeiten - Ausgabe für Violine und Klavier; 2008; Петерс
W.A.Mozart; Violinkonzerte; 2007; Бреиткопф
W.A.Mozart; Sonaten für Klavier und Violine; 2015; Бäренреитер
L.v.Beethoven; Sonaten für Klavier und Violoncello; 2008; Бäренреитер
J.Haydn; Concertos for Violoncello and Orchestra - Cello and Piano; 2009; G.Henle Verlag
J.S.Bach; Complete Flute Sonatas; 2010; G.Schirmer Inc
C.Saint-Saёns; Introduction and Rondo Capriccioso op.28; 1958; International Music Company, New York
P. de Sarasate; Zigeunerweisen, Carmen Fantasy, Introduction and Tarantella; 2013; Dover Chamber Music Scores
H.Wieniawski; Scherzo-Tarantella op.16; 2017; Carl Fischer Music Library
W.A.Mozart; Clarinet Concerto in A major K.V. 622; 2012; Schirmer's Library of Musical Classics
Милан Замуровић; Клавирске минијатуре за балетске и музичке школе; 1979; Нота, Књажевац