Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Биљана Горуновић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Биљана Горуновић, редовни професор
Услов
Нема услова
Исход
Студент је стекао теоретска знања из области клавирске педагогије. Овладао је теоретским знањима о заступљеним Почетним школама клавира у Србији и педагошким методама рада на клавирском делу, као и пијанистичким изражајним средствима и психолошким принципима у клавирској педагогији.
Циљ
Стицање теоретских знања о: основним пијанистичким средствима изражавања (богатство инструмента, тон и техника, педал, динамика, артикулација), о психолошким средствима (имагинација, емоција, интелигенција) као и начинима њиховог рада. Упознавање студента са улогом педагога у психолошком односу «педагог-ученик». Стицање вештина за успешно вођење часа. Упознавање са заступљеним Почетним школама за клавир у Србији.
Садржај теоријске наставе
Интерактивна настава садржи расветљавање кључних педагошких концепција на личним примерима студената. Развијање свести о улози педагога у образовном систему. Улога социјалне, емоционалне и когнитивне интелигенције детета на развој музичке личности. Студент се упознаје са важним темама из области поставке тела (правилно седење за клавиром, функционалност пијанистичког апарата, гимнастика, анатомија руке) и поставке духа (унутрашњи слух и технике слушања клавирског тона, разумевање и владање осећањима). Предуслови успешног педагошког контакта, припрема педагога за час, основна правила за успешно вођење часа, начини извођења часа. Презентација Фелденкрајс методе и Александер технике. Анализа заступљених Почетних школа у Србији: Бајер, Ј. Кршић, Николајев. Представљање и анализа књиге-уџбеника М.Л. Петровић: „Увођење у музику“, „Дечји прсти на диркама клавира“, „Ниво А,Б,Ц“. Студент се упознаје са облицима меморије, улогом концентрације и треме у васпитању као и са орнаментиком и начинима њеног дешифровања. Колоквијум: -Усмена презентација једног дела клавирске литературе из репертоара ниже или средње школе са педагошког аспекта -Семинарски рад из области клавирске педагогије Испит: - Усмени испит (два питања) из пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
50
Литература
Шћапов, Арсениј; Прилози из методике; 1963; ФМУ
Кршић, Јела; Методика наставе клавира; 1966; Удружење музичких педагога СР Србије
Стричевић, Босиљка; Прилози методици наставе клавира; 2001; Универзитет у Приштини
Златар, Јакша; Одабрана поглавља из методике наставе клавира; 2015; Самиздат
Шонберг, Харолд; Велики пијанисти; 1983; Нолит
Големан, Даниел; Емоционална интелигенција; 2002; Геопоетика
Шапиро, Лоренс; Емоционална интелигенција: Како васпитањем добити дете са високим ЕQ; 1998; Народна књига
Неигаус, Генрих; О уметности свирања на клавиру; 2005; Студио Лирица
Сафонов, Василиј Иљич; Нова формула; 2012; Студио Лирица
Тимакин, Евгениј Михајлович; Клавирска педагогија (оригинал: Воспитание пианиста, рус.); 1998; Јакша Златар (самиздат)
Тимакин, Евгениј Михајлович; Вјежбеница за клавир; 1998; Јакша Златар (самиздат)
Кршић, Јела; Почетна школа за клавир (нотно издање); 1991; Нота, Књажевац
Николаев, Александар Александрович; Школа игры на фортепиано (превод: Почетна школа за клавир) [нотно издање]; 2007; Музика, Москва
Петровић, Мирослава Лили; Увођење у музику и свирање на клавиру са професором [нотно издање]; 2005; Завод за уџбенике и наставна средства
Петровић, Мирослава Лили; Дечји прсти на диркама клавира и звучни рељеф клавијатуре [нотно издање]; 2005; Завод за уџбенике и наставна средства
Петровић, Мирослава Лили; Најмлађем пијанисти: Школица за клавир (Ниво А) [нотно издање]; 1995; Нота Књажевац
Петровић, Мирослава Лили; Најмлађем пијанисти: Школица за клавир (Ниво Б) [нотно издање]; 2014; Нота Књажевац
Петровић, Мирослава Лили; Најмлађем пијанисти: Школица за клавир (Ниво Ц) [нотно издање]; 2002; Нота Књажевац
Петровић, Мирослава Лили; Најмлађем пијанисти: Клавирски дуо - радости свирања удвоје [нотно издање]; 1998; Нота Књажевац