Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

Милица Ђелић, наставник стручног предмета

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Милица Илић, виши уметнички сарадник

Услов

Нема услова

Исход

Стицање основног увида у шири оперски репертоар, специфичности стилова, жанрова, форме; стицање увида у организацију рада, улогу пијанисте у процесу продукције опере - припрема улога са певачима, рад са диригентом (музичке пробе), рад са редитељем (режијске пробе), саветодавна и критичка улога пијанисте; стицање вештина брзог читања и организације оперске партитуре; вештина "спаринговања"; стицање неопходних знања и вештина за рад са певачима - познавање правилног изговора језика (италијански, немачки, француски, руски), основе певачке технике, вођење проба.

Циљ

Овај курс за циљ има да пружи стручну и теоријску основу за професију пијанисте у опери с обзиром да ова делатност захтева комплекс знања и вештина које се донекле разликују од оних које студенти клавира стичу за време студија инструмента. Припрема младих уметника за рад у позоришном контексту подразумева упознавање са законитостима жанра, форме, стилова, начином рада у опери; овладавање комплексном оперском партитуром (свим вокалним и инструменталним деоницама); разумевање специфичности приступа у раду са певачима, диригентима и редитељима; познавање и владање основама вокалне технике, као и познавање језика. Циљ курса је да обезбеди знања и вештине која воде неопходној специјализацији и професионализацији.

Садржај теоријске наставе

1.Рад на партитури: упоредна анализа клавирског извода и оркестарске партитуре, организација материјала у циљу постизања максималне ефикасности и прецизности у извођењу, анализа вокалних деоница, увежбавање истовременог свирања и певања, односно оспособљавање пијанисте за "спаринговање" (певање деоница певача који нису присутни на проби). 2.Рад са певачем: како водити пробу? Анализа кључних елемената у процесу рада са певачем на улози. 3.Рад са диригентом: специфичности извођења оркестарске музике у односу на музику писану за соло инструмент, праћење диригента. 4.Дикција: правилно читање и дикција четири најзаступљенија језика у опери - италијанском, немачком, француском и руском 5.Основе вокалне технике: упознавање са основним принципима вокалне технике у циљу бољег разумевања процеса рада са певачима али и у циљу унапређивања вокалних способности пијанисте. 6.Упознавање са најзаступљенијим оперским репертоаром - анализа дела, стила, форме, либрета, драматургије. 7.Аудиције: најзаступљенији репертоар за појединачне врсте гласа. Колоквијум: држање индивидуалне пробе у трајању од 30 минута Испит: држање ансамбл пробе, уз ”спаринговање” у трајању од 40 минута

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Активност на часу

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

40

Литература

В. А. Моцарт; Le nozze di Figaro; 1976; Bärenreiter

Г. Доницети; Don Pasquale; 1986; Ricordi

Ђ. Верди,; La Traviata; 1964; Ricordi

Ђ. Пучини,; Tosca; 1905; Ricordi

Ж. Бизе,; Carmen; 1885; Schirmer

Разни; Arias for soprano; 1991; Shrirmer

Разни; Arias fro mezzo-soprano; 1991; Schirmer

Разни; Arias for Tenor and Baritone ; 1991; Schirmer