Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Растко Поповић, ванредни професор

Услов

2OEMG1 - Методика наставе гудачких инструмената 1 - одслушан и положен; 2OEMG2 - Методика наставе гудачких инструмената 2 - одслушан и положен; 2OEMG3 - Методика наставе гудачких инструмената 3 - одслушан и положен; 2OEMG4 - Методика наставе гудачких инструмената 4 - одслушан и положен; 2OEMG5 - Методика наставе гудачких инструмената 5 - одслушан; 2OEMG6 - Методика наставе гудачких инструмената 6 - одслушан; 2OEMG7 - Методика наставе гудачких инструмената 7 - одслушан

Исход

Студент је усвојио теоријско и практично знање и у стању је да аргументовано проблематизује теме из пређених области, демонстрирајући своје аналитичко и критичко мишљење. Студент познаје различите приступе у осмишљавању и реализацији наставних програма гудачких инструмената у основним музичким школама и може да осмисли и изведе њихов садржај у виду писмених припрема и дневника наставе, симулација часа и педагошке праксе, а на основу наставних јединица у оквиру градива основног музичког образовања и васпитања (I - VI или I - IV разред). Студент је стекао потпуну представу о васпитно-образовном процесу и методама индивидуалне наставе за гудачке инструменте. Студент познаје критеријуме вредновања знања и може да их примени.

Циљ

Стицање неопходних теоријских и практичних знања из методике наставе гудачких инструмената - савладавање проблематике рада са ученицима основне музичке школе (први и други циклус). Стицање потпуне представе о васпитно-образовном процесу и методама индивидуалне наставе за гудачке инструменте.

Садржај теоријске наставе

Проблематика рада са ученицима основне музичке школе и њихова припрема за наставак школовања. Психо-физичка проблематика свирања на гудачким инструментима - ергономија за музичаре и психо-физички системи. Даљи развитак способности аналитичког методског мишљења и обједињавање сопственог искуства са прогресивним достигнућима светске инструменталне педагогије. Даљи развитак способности позитивног деловања на ученике. Различите интерпретативне праксе и технике извођења на гудачким инструментима у XX веку и њихов повратни утицај на гудачку педагогију. Критичко сагледавање и анализа педагошког репертоара; слојевито тумачење музике за гудачке инструменте - аналитичка интерпретација. Увод у анализу снимљених извођења композиција за гудачке инструменте. Радионица: израда инструктивне редакције музичког дела. Педагошка пракса - након угледних часова студент држи час ученику основне музичке школе (накнадна дискусија следи у оквиру групе). Испитни захтев: Усмено одговарање на три испитна питања базирана на заступљеним наставним областима и јединицама. Захтев на колоквијуму: Решавање теста кратких питања (комбиновани тест присећања и допуњавања, и тест вишеструког избора) базираног на пређеном градиву и задатој литератури. Захтев семинарског рада: Писање кратког стручног рада (документ са 2.500 до 3.000 речи) на тему из задатих области уз коришћење референтног апарата и минимум три библиографске јединице.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

15

Семинари

15

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Семинари

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

35

Литература

Campbell, Margaret; The Great Violinists; 1981; New York: Doubleday & Company

Fischer, Simon; Basics; 2007; London: Peters Edition Limited

Gerle, Robert; The Art of Practicing the Violin; 1983; London: Stainer and Bell

Philip, Robert; Early Recordings and Musical Style; 2004; Cambridge: Cambridge University Press

Turetzky, Bertram; The contemporary contrabass; 1974; Berkeley [etc.]: University of California Press

Аполин, Станислав; О лепоти тона; 2007; Београд: Југоконцерт

Божанић, Зоран; Музичка фраза; 2007; Београд: Клио

Јампољскиј, Израиљ Маркович; Основи виолинског прстореда; 1978; Сарајево: Свјетлост

Мострас, Константин; Интонация на скрипке: методический очерк; 1947; Москва: Музгиз

Поповић, Растко; “Поглед на развој гудачких инструмената у XX и XXI веку.”; 2015; Традиција као инспирација: тематски зборник са Научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог. Бања Лука, стр: 154-174.

Смоловић, Емина; Методика почетне наставе виолине; 2008; Београд: Академија лепих уметности

Хајдуковић, Мирјана; Музичко дело у настави виолине; 2005; Београд: Задужбина Андрејевић