Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Стана Крстајић, ванредни професор
др Милан Матић, ванредни професор
Наталија Јовић, предавач ван радног односа
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
мр Стана Крстајић, ванредни професор
др Милан Матић, ванредни професор
мр Наталија Младеновић, ванредни професор
Услов
нема услова
Исход
Студент ће бити у стању да препозна и разуме важност промишљеног бављења телесним аспектом свирања/певања у служби музичког извођења; да објасни разлоге значаја квалитетне телесне координације за подршку свирању/певању; да уочи погрешне положаје и покрете тела које сам понавља током вежбања чиме се може повредити; да објасни принципе Александер технике и начине примене; да примени знања из Александер технике при самосталном вежбању и током јавног наступа; да упореди и уколико треба промени неадекватне и неподржавајуће положаје и покрете тела током свирања; да препозна лоше, понављајуће облике понашања у сопственом процесу вежбања; да критички анализира своје извођење из више различитих углова сагледавања. Применом знања из Александер технике дошло би до уравнотежења мишићне активности, квалитетнијег баланса и координације, лакоће покрета. Постура тела одговарала би вишесатном вежбању инструмента без бола. Резултат такве промене чуо би се у тонском и техничком квал
Циљ
Циљ предмета: Обезбеђивање добробити и психомоторне подршке бављења музиком уз практиковање Александер технике са намером унапређења телесне координације и успостављање вишег нивоа пажње при свирању/певању да би се препознали погрешни положаји/покрети тела и навикнути модели понашања који умањују извођачке способности појединца и могу довести до мишићног грча, повреда и/или анксиозности.
Садржај теоријске наставе
Упознавање са техником, биографијом њеног оснивача, ФМ Александера и основним принципима на којима се заснива техника; психофизичка припрема за вежбање инструмента (загрејавање) – разлози, важност, начини, технике; објашњавање принципа јединство ума и тела– рад на успостављању квалитетног односа исмеђу везе врата, главе и леђа (примарна контрола) – основа за квалитетније функционисање вокланог и дисајног апарата, контакта са инструментом и формирање предуслова за промене у постури; сагледавање принципа употреба и функција кроз активност седење, стајање, ходање – рад на успостављању потребног баланса и уравнотежења у положајима карактеристичним за свирање/певање; сагледавање принципа који се односи на непоуздану чулну перцепцију - мапирање тела – кичмени стуб – усвајање знања неопходних за поседовање природне мобилности ослобођење мишићне тензије; усвајање принципа усмерења кроз мапирање раменог појаса – вежбе за отварање и унапређење координације раменог појаса (руку и шака са остатком тела); свесно опуштање – представљање, образложење и начин примене свесног опуштања (рад на поду); представљање, објашњавање и усвајање принципа „ендгаининг“ и инхибиција кроз рад на уочавању навикнутих модела понашања у односу на инструмент, начин вежбања и припрему за јавни наступ; усвајања знања неопходних да се постигне стални мониторинг и аналитички приступ бављења инструментом. На усменом делу испита студенти ће имати задатак да одговоре на два питања из пређеног градива и демонстрирају са инструментом, уз вербално образложење, један пример добре праксе примене Александер технике у процесу вежбања инструмента.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Активност на часу
20
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Alexander, F. M. ; The Use of the Self (10th ed.). ; 1998; London: Guernsey Press.
Conable, B. ; What Every Musician Needs to Know About the Body; 1998; Columbus: Andover Press
Kleinman, J. & Buckoke; The Alexander Technique for Musicians; 2013; London: Bloomsbury
Gelb, M. ; Body Learning; 2004; London: MPG Books Ltd.
De Alcantara, P. ; Integrated practice: Coordination, Rhythm & Sound; 2011; New York: Oxford University Press
Јовић, Наталија; Александер техника и примарни инструмент; 2014; Београд: Задужбина Андрејевић
Бренан, Р.; Александерова техника - увод у практичну примену; 2001; Београд: Финеса
Zbornik radova, urednik D. Breitenfeld.; Kad sviranje glazbe boli; 2019; Zagreb: Music Play