Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

др Ивана Петковић Лозо, доцент

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Од студента се очекује да овлада методама анализе дискурса о естетичким, поетичким и стилистичким питањима савремене музике.

Циљ

Истраживачки и аналитички рад на примарној и секундарној литератури из области естетичких, поетичких и стилистичких написа о савременој музици, и успостављање њиховог интердисциплинарног односа.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава обухвата проблематизацију следећих питања и дебате о њима: 1-3. Естетско; естетичко; поетичко; стилистичко; (пост)савремено. 4-5. Аналитика и контекстуалност музикологије као елемент естетичких, поетичких и стилистичких разматрања савремене музике и жанрови музиколошког текста; 6-7. Објективизам у музици; 8-10. Онтолошки плурализам; 11-13. Феноменологија музике; 14-15. Увид у прочитану литературу; Домаћи задатак: усмено излагање – аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава обухвата аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних остварења у контексту питања естетике, поетике и стилистике савремене музике; самостално упознавање са унапред задатим текстовима из литературе и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Домаћи задаци: писани есеји на задате теме и њихова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор на питања из проблематизоване области уоквиру писаног рада и усмена одбрана рада.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Семинари

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Мирјана Веселиновић Хофман; Пред музичким делом – Огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века: једна музиколошка визура; 2007; Београд: Завод за уџбенике

Tijana Popović Mladjenović; The Musical Text and the Ontology of the Musical Work. In: Musical Identities and European Perspective: An Interdisciplinary Approach, edited by Ivana Perković, Franco Fabbri. 244–296. https://www.peterlang.com/view/title/19107?tab=toc ; 2017; Frankfurt am Mein, New York: Peter Lang

Тијана Поповић Млађеновић; Музичко писмо. Музичко писмо и свест о музичком језику са посебним освртом на авангардну музику друге половине 20. века; 2015; Београд, ФМУ

Мирјана Веселиновић Хофман; Фрагменти о музичкој постмодерни; 1997; Нови Сад: Матица српска

Берислав Поповић; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Београд: Clio – Културни центар Београда

Theodor W. Adorno; Филозофија нове музике; 1968; Београд: Нолит

Феручо Бузони; Нацрт за једну нову естетику музике; 2014; Београд, Studio lirica

Карл Далхаус; Естетика музике; 1992; Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада

Роман Ингарден; Онтологија уметности; 1991; Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада

Владимир Јанкелевич; Музика и неизрециво; 1987; Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада

Иван Фохт; Савремена естетика музике; 1980; Београд: Нолит

Igor Stravinsky ; Poetics of Music in the Form of Six Lessons ; 1947; Cambridge: Harvard University Press

Arnold Schöenberg; Style and Idea. Selected Writings; 1975; London: Faber

Jean-Jacques Nattiez (Ed.); Pierre Boulez, Orientations – Collected Writings; 1985; Cambridge Mass: Harvard University Press

Robin Maconie (Ed.); Karlheinz Stockhausen on Music – Lectures & Interviews; 1989; London: Marion Boyars

Филип Филиповић и Миша Савић (Ур.); Јохн Цаге – Радови/текстови 1939-1979.; 1981; Београд: СИЦ

Мишко Шуваковић; Појмовник савремене уметности и теорије; 2011; Beograd: Orion Art

Christopher K. Brooks (Ed.); Beyond Postmodernism: Onto the Postcontemporary; 2013; Cambridge Scholars Publishing

Constantin Floros; György Ligeti Beyond Avant-garde and Postmodernism; 2014; Frankfurt am Main: Peter Lang

Wolfgang Welsch; Undoing Aesthetics; 1997; London: Sage Publications

Mario Perniola; Art and Its Shadow; 2004; New York, London: Continuum

Julian Dodd; Works of Music: An Essay in Ontology; 2007; Oxford: Oxford University Press

Peter Kivy ; Introduction to a Philosophy of Music; 2002; Oxford: Clarendon Press

Jerrold Levinson; Music, Art, and Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics; 2011; Oxford, New York: Oxford University Press

Игор Стравински; Моје схватање музике; 1966; Београд: Вук Караџић

Tijana Popović Mladjenović; The Modernist Identity of Compositional Practice in 1960s Belgrade: Petar Osghian’s Meditations (1962), Silhouettes (1963), and Sigogis (1967) ; 2022; Contemporary Music Review, 2022 Vol. 41, No. 5-6, 1–20, https://doi.org/10.1080/0749