Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Услов
2DGPS1 - Естетика, поетика и стилистика савремене музике 1 - одслушан; Нема посебних предуслова
Исход
Од студента се очекује да овлада методама анализе дискурса о естетичким, поетичким и стилистичким питањима савремене музике.
Циљ
Истраживачки и аналитички рад на примарној и секундарној литератури из области естетичких, поетичких и стилистичких написа о савременој музици, и успостављање њиховог интердисциплинарног односа.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава обухвата проблематизацију следећих питања и дебате о њима: 1-5. Херменеутичка питања; 6-10. Друштвени чиниоци савремене музике; 11. Увид у прочитану литературу; 12-13. Анализа музиколошких текстуалних жанрова 14-15. Домаћи задатак: усмено излагање – аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава обухвата аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних остварења у контексту питања естетике, поетике и стилистике савремене музике; самостално упознавање са унапред задатим музиколошким текстовима и студијама, и музичким остварењима; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Домаћи задаци: писани есеји на задате теме и њихова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор на питања из проблематизоване области уоквиру писаног рада и усмена одбрана рада.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
30
Семинари
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Мирјана Веселиновић Хофман; Пред музичким делом – Огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века: једна музиколошка визура; 2007; Београд: Завод за уџбенике
Тијана Поповић Млађеновић; Музичко писмо. Музичко писмо и свест о музичком језику са посебним освртом на авангардну музику друге половине 20. века; 2015; Београд, ФМУ
Tijana Popović Mladjenović and Leon Stefanija; The Musical Text as a Polyphonic Trace of Otherness. In: Intertextuality in Music: Dialogic Composition, edited by Violetta Kostka, Paulo F. de Castro, William A. Everett. ; 2021; Abingdon, England; New York, NY: Routledge
Tijana Popović Mladjenović; ‘In-Between’ the Autonomous and Contingent Worlds of Music. In: Of Essence and Context – Between Music and Philosophy, edited by Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė. Springer, Switzerland AG; 2019; Springer, Switzerland AG
Тијана Поповић Млађеновић; Господари чекића, фауна и времена. Чекић без господара Пјера Булеза у контексту француског музичког писма времена; 2014; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 51, 2014, 83–98.
Tijana Popović Mladjenović and Nataša Penezić; The Role of Spoken/Written Language in the Construction of Frederic Rzewski` s Marriage; 2019; Music, Journal for Music Culture, Vol. XXIII, No. 1, 2019, 6–20.
Тијана Поповић Млађеновић; Пројекције времена у гудачким квартетима Дмитрија Шостаковича; 2007; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 37, 2007, 17–48.
Tijana Popović Mladjenović; In Search of the Meaning of Musical Time: Before and After the Music of Messiaen’s `Quatour pour la Fin du Temps`; 2010; Acta Semiotica Fennica XXXVII, Helsinki, Vilnius & Imatra, International Semiotics Institute & Umweb Publications
Tijana Popović Mladjenović, Blanka Bogunović, Ivana Perković; Theatrical Expressivity of Berio’s Sequenza for Viola: Levels of Communication; 2010; Journal of Interdisciplinary Music Studies, 2010, vol. 4, issue 2, 55–84.
Tijana Popović Mladjenović; Brücken der Zeit. Alfred Schnittke: Konzert für Bratsche und Orchester. Vorschlag zu einer neuen lesart der Musikgeschichte; 1999; Project Rastko. http://www.rastko.org.yu/muzika/tpopovic_schnitke.html
Ред. Властимир Перичић; Вучковић, Војислав: Студије, есеји, критике; 1968; Београд: Нолит
Зофиа Лисса; Естетика глазбе (огледи); 1977; Загреб: Напријед
Мишко Шуваковић; Дискурзивна анализа; 2006; Београд: Универзитет уметности
Берислав Поповић; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Београд: Clio – Културни центар Београда
Roger Scruton; The Aestehtics of Music; 1997; Oxford: Clarendon Press
Roland Barthes ; The Responsibility of Forms ; 1991; Berkeley: University of California Press
Jenefer Robinson (Ed.); Music and Meaning; 1997; Ithaca: Cornell University Press
Brian Massumi (Ed.); A Chock to Thought – Expression after Deleuze and Guattari ; 2002; London: Routledge
Paul Ricoeur; “Arts, Language and Hermeneutic Aesthetics”. Interview with Paul Ricoeur. Conducted by Jean-Marie Brohm and Magali Uhl, September 20, 1996 in Paris; 1996; Paris, http://www.philagora.net/philo-fac/ricoeur-e.php Rubrique philo-fac. Philo recherche – fac. pp. 1–14.
Paul Ricoeur; From Text to Action: Essays in Hermeneutics II ; 1991; Evanston: Northwestern University Press
Lawrence Kramer ; Classical Music and Postmodern Knowledge; 1995; Berkeley: University of California Press
Тијана Поповић Млађеновић; Списак бр. 2 за симфонијски оркестар / Слике хаоса ВИ Зорана Ерића; 2020; Београд, Нови звучни простори, ЈМУ Радио-телевизија Србије, 430 - 438.
Тијана Поповић Млађеновић; Кроз Кутије звука 1 и 2 Срђана Хофмана; 2019; Београд, Нови звучни простори, ЈМУ Радио-телевизија Србије, 301 - 308.
Тијана Поповић Млађеновић; Етида – Тераса за пријеме на месечини у Бојама привида. У: Музика кроз мисао; 2002; Београд, Факултет музичке уметности, 97–109.
Stephen Davies; Musical Understandings and Other Essays on the Philosophy of Music. ; 2011; Oxford: Oxford University Press
Hal Foster, Ed.; The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture; 1983; Port Townsend, Washington: Bay Press
Tijana Popović Mladjenović; The Modernist Achievements of Belgrade's Musical and Painting Environment of the mid-1960s ; 2022; IMS-RASMB Series Musicologica Balcanica, 3, 2022, 92-111. e-ISSN: 2654-248X DOI: https://doi.org/10.26262/smb.v0i3.8123