Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Петковић Лозо, доцент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Од студента се очекује да овлада филозофским, естетичким и филозфоско-естетичким приступима и методама анализе дела која експлицитно или имплицитно указују на постојање веза између различитих уметности.

Циљ

Истраживачки и аналитички рад на примарној и секундарној литератури из области филозофије и естетике односа између музике и других уметности. Анализа оних уметничких оставрења која експлицитно или имплицитно сведоче о постојању веза/узајамности/сагласја између различитих уметности и уметничких израза, и њихво читање у филозофском, естетичком и/или филозофско-естетичком кључу.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава на предмету обухвата проблематизацију следећих питања/тема: 1-2. Однос међу уметностима - као предмет филозофско-теоријских разматрања и научних расправа - позитивистички, психолошки, емпиријски, феноменолошки приступи; 3-6. Филозофске претпоставке и теоријски приступи успостављања система уметности и односа међу њима - аксиолошка хијерархија уметности и различити нацрти за њихову класификацију: од теоријских поставки о постојању посебних врста уметности и откривању разлика међу њима, до општеестетичких теорија и откривања заједничких својстава међу уметностима; 7-9. Питање односа међу уметностима као предмет истраживања компаративне естетике и компаративне морфологије (Џорџ Рејмонд, Етјен Сурио, Морис Мерло-Понти, Микел Дифрен, Томас Мунро, Драгутин Гостушки, Милан Дамњановић и др.); 10-13. Проблематизација 'кореспонденције уметности', веза, узајамности, 'сагласја' из уметничке визуре (изабрани примери из аудиторних, визулених и перформанс уметности); 14-15. Излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Практична настава обухвата анализирање одабраних уметничких остварења из поља аудиторних, визуелних и перформанс уметности у којима је на уметнички начин проблематизовано питање односа/веза/узајамности/'сагласја'/'кореспонденције уметности'. Постигнућа студената се прати у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива и препоручене литературе у вези са њим, учешћа у дебатама и дискусионим групама, те писања есеја на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора и њихово усмено презентовање. Предиспитна обавеза обухвата присуство и припремљеност за наставу, писани рад на задату тему и његова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор из области изабране теме о којој се писало и одбрана самог рада.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Семинари

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Сурио, Етјен; Однос међу уметностима; 1958; Сарајево: ИП Свјетлост

Милијић, Бранислава (ур.); Односи међу уметностима - Плутарх, Филострат, Хрисостом, Леонардо да Винчи, Лесинг, Новалис, Бјели, Валцел, Лало, Ингарден, Сурио, Манро, дела Волпе, Каган, Успенски.; 1978; Београд: Нолит

Adorno, Theodor; “On Some Relationships between Music and Painting.”; 1995; The Musical Quarterly vol. 79 (1): 66–79.

Бате, С̌арл; Лепе уметности сведене на заједниц̌ки принцип; 1978; Београд: Нолит

Dayan, Peter; Art as Music, Music as Poetry, Poetry as Art, from Whistler to Stravinsky and Beyond; 2011; England: Ashgate Publishing company

Kroneger, Marlies; The Orchestration of the Arts – A Creative Symbiosis of Existential Powers: The Vibrating Interplay of Sound, Color, Image, Gesture, Movement, Rhythm, Fragrance, Word, Touch; 2002; Springier Science

Merleau-Ponty, Maurice; Феноменологија перцепције, Превео с француског др Анђелко Набазин; 1978; Сарајево: ИП “Веселин Маслеша”

Дифрен, Микел; Око и ухо; 1989; Бањалука: Глас

Dufrenne, Mikel; The Phenomenology of Aesthethic Experience; 1973; Evanston: Northwestern University Press

Гостус̌ки, Драгутин; Време уметности. Прилог заснивању једне опс̌те науке о облицима; 1968; Београд: Просвета

Graham, Gordon; Philosophy of the Arts – An Introduction to Aesthetics; 2005; London/New York: Routledge

Лесинг, Готхолд Ефраим; Лаокоон: или О границама сликарства и поезије: с узгредним објас̌њењима разних тац̌ака старе историје уметности, превео Светислав Предиц́; 1964; Београд: Рад

Радовановић, Владан; Владан Радовановиц́ – Синтезијска уметност; 2005; Крагујевац: Народни музеј

Shaw-Miller, Simon; Eye Hear the Visual in Music; 2013; Farnham: Ashgate

Souriau, Etienne; “Time in the Plastic Arts” ; 1949; The Journal of Aesthetics and Art Criticism. Special Issue On Aesthetics in France vol. 7 (4): 294–307.

Арнасон Х.Х.; Историја модерне уметности: сликарство, скулптура, архитектура, фотографија (превод са енглеског Јаничић В., приредио Шетер К.); 2008; Београд

Albright, Daniel; Unwisiting the Serpent. Modernism in Music, Literature, and Other Arts; 2000; Chicago - London: The University of Chicago Press

Мерло-Понти, Морис; Око и дух; 1968; Београд: ИП Вук Караџић

Мерло-Понти, Морис; Сезанова сумња; 2016; Београд: Службени гласник

Шуваковић, Мишко - Ерјавец, Алеш (ур.); Фигуре у покрету. Савремена западна естетика, филозофија и теорија уметности; 2009; Београд: Аточа

Веселиновић-Хофман, Мирјана; Уметност и изван ње – Поетика и стваралаштво Владана Радовановића; 1991; Нови Сад: Матица српска

Adams, Courtney S.; “Artistic Parallels between Arnold Schoenberg’s Music and Painting (1908–1912).”; 1995; College Music Symposium vol. 35: 5–21.

Поповић Млађеновић, Тијана; Процеси панстилистичког музичког мишљења; 2009; Београд: ФМУ & Сигнатуре

Поповић Млађеновић, Тијана; Музичко писмо; 2015; Београд: Факултет музичке уметности

Поповић Млађеновић, Тијана; „Консеквенце Вагнерове музичке драме у француској књижевности и Пелеасу и Мелисанди Клода Дебисија – где, зашто, како и куда?”; 2012; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, бр. 46, 81–100.

Поповић Млађеновић, Тијана; Клод Дебиси (1862-1918) и његово доба: од „Змаја из Алке“ до „Заљубљеног фауна“; 2008; Београд, Музичка омладина Србије

Поповић Млађеновић, Тијана; „Етида – Тераса за пријеме на месечини у Бојама привида”, у: Перковић, Ивана и Стојановић-Новичић, Драгана (ур.), Музик кроз мисао, 97-109.; 2002; Београд: Факултет музичке уметности

Ivana Petković; “Beyond Sound Pictures and Photographic Memory – Préludes by Claude Debussy”, in: Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Tijana Popović Mladjenović and Ivana Perković (eds.), Music Identities on Paper and Screen, pp. 133-144.; 2014; Belgrade, Belgrade, Faculty of Music

Ивана Петковић; „A Play of Self and Other. Sub-universes that can be discovered in Richard Strauss’s Don Quixote”; 2015; Muzika. Časopis za muzičku kulturu, godina XIX, broj 2, Sarajevo, pp. 6-29.

Ивана Петковић Лозо; О могућим непосредним сагласјима уха и ока у фантастичним световима Клода Дебисија, Пола Верлена и Антоана Ватоа; 2020; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 63, 2020, 81-114.

Ивана Петковић Лозо; À la recherche du temps vécu… Univerzum muzičkog i likovnog prostor-vremena – Medium tempus i Autoportret Berislava Popovića; 2022; Тијана Поповић Млађеновић, Ивана Петковић Лозо и Ивана Миладиновић Прица (ур.), Дифракције композиторског, музичко-теоријског, педагошког и друштвено-културног стварања Берислава Поповића, Београд, Факултет музичке уметности

Ивана Р. Петковић; Муички универзум Клода Дебисија. У трагању за непосредношћу 'сагласја' између уха и ока, докторска дисертација, рукопис.; 2018; Београд: Факултет музичке уметности

Kolić, Neda; „Mondrian’s ‘Transdance’: Transposition of Music and Dance Movements into Painting“; 2019; New Sound, Belgrade: Faculty of Music, Department of Musicology

Колић, Неда; “Mallarmé, Debussy ili Nijinsky: monolog, improvizacija, prelid i/ili igra fauna?”; 2016; Музика / Music, Часопис за културу, бр. 2/2016, 6-41.

Колић, Неда; „Кад слика проговори језиком музике - ‘композитор’ Паул Кле”; 2016; Музички идентитети и европска перспектива: интердисциплинарни приступ, Музиколошке студије: електронска издања: Зборници студентских радова св. 6/2016, Београд: Факултет музичке уметности, Катедра за музикологију, 2016, 81–102.

Kolić, Neda; “The Sound of Yellow: Kandinsky’s yellow colour in von Hartmann’s and Schnittke’s music”; 2016; Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ n3 30 (3/2016) / The Jagiellonian University Young Musicologists Quarterly, Cracow: Institute of Musicology of Jagiellonian University, 2016, 29–45.

Симоновић, Марија; „Кабина са огледалима – ‘слике’ воде у клавирској музици Клода Дебисија – између Башларовог огледа о води и сновима и ‘огледања’ воде у ликовном изразу XИX века” (мастер рад); 2018; Tijana Popović Mladjenović and Marija Masnikosa (ured.), Wunderkammer / Soba čudesa – zbornik master radova studenata muzikologije, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2018, 253–323.

Simonović, Marija; “The ‘Image’ of Ondine/Undine in Music and Painting”; 2018; Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Tijana Popović Mladjenović & Ivana Perković (Eds.), Music/Image: Transpositions, Translations, Transformations, Belgrade, Faculty of Music, 2018, 109–121.

Simonović, Marija; “The phenomenon of reciprocal mirroring of Bachelard’s study L'eau et les rêves : Essai sur l'imagination de la matière, Debussy’s Des pas sur la neige and Thalow’s Hiver a Simoa rivièr”; 2016; Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ n3 30 (3/2016) / The Jagiellonian University Young Musicologists Quarterly, Cracow: Institute of Musicology of Jagiellonian University, 2016/17, 47–60.

James H. Rubin and Olivia Mattis (Eds.); Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Modernism, 1815–1915; 2018; Routledge

Marsha L. Morton and Peter L. Schmunk (Eds.); The Arts Entwined. Music and Painting in the Nineteenth Century; 2016; Routledge

Peter Collier and Robert Lethbridge (Eds.); Artistic Relations: Literature and the Visual Arts in Nineteenth-century France; 1994; Yale University Press