Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Петковић Лозо, доцент
др Стефан Цветковић, доцент
Услов
Нема посебних услова.
Исход
По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује да у глобалним контурама и карактеристичним и круцијалним детаљима, може да историјски, теоријски и критички тумачи и проблематизује феномене музичких пракси од антике до савременог доба.
Циљ
Циљ предмета је да кроз сажети преглед историје стваралаштва, извођаштва и писане речи о музици, студенту помогне у савладавању и разумевању различитих кључних феномена, историјских мена и развојних процеса везаних за музику која се стварала, изводила, бележила, теоријски уопштавала, перципирала и уодношавала са другим делатностима и моћима људског духа током више миленијума.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава на предмету обухвата следеће теме: 1. Музика првобитног људског друштва (извори за проучавање, хиптезе о настанку музике, функција музике у претпостављеном синкретичком контексту, појам каузалитета у музици, начини музицирања, претече инструмената); 2. Музика старих цивилизација: Масопотамија (Сумер, Вавилон), Египат; музика у Јевреја; Кина и Јапан; Индија и музика ислама; 3. Музика античке Грчке: извори и периодизација (мит, легенда, еп, историја); музика и филозофија; музика и поезија; врсте, облици и налини практиковања музике; грчка трагедија; 4. Музика античке Грчке: музичка теорија и нотација; 5. Музика средњег века: грегоријански корал; амброзијанско, галиканско, мозарпаско и римско певање; тропи, секвенце и литургијска драма; рани облици вишегласја; 6. Музика средњег века: световна музика; музичка теорија и развој нотације; 7. Стилске карактеристике ренесансе; ренесанса у музици, 8. Периодизација ренесансе у музици, представници, музички жанрови; 9. Стилске карактеристике барока; 10. Сценска, вокално-инструментална и инструментална музика барока; представници музике барока; 11. Стилске карактеристике класицизма у музици; 12. Развој симфоније и камерне музике у класицизму (Хајдне, Моцарт, Бетовен); 13. Музика за инструменте са диркама у класицизму (концерти и солистичке композиције); Opera у класицизму; 14. Друштвени контексти, функције и статуси музичког извођаштва до Француске буржоаске револуције (историјски преглед); 15. Дискусија у вези са темама из градива; провера знања. 16-17. Карактеристике музике романтизма; жанровски преглед; 18. Музичко извођаштво романтичарске епохе; 19. Националне школе у романтизму (руска и чешка национална школа, скандинавске националне школе); 20. Карактериситке импресионизма у музици (Дебиси и Равел); 21. Српска музика; Мокрањчево доба (Маринковић, Мокрањац, београдска школа); 22. Европска, светска и национална музика прве половине 20. века (преглед стилских праваца, техника компоновања, најзначајнијих представника и дела); 23. Европска, светска и национална музика после 1945. године (најзначајнији правци, технике компоновања, представници и дела); 24. Музичко извођаштво XX века; 25. Историјски преглед мисли о музици кроз епохе; 26. Рађање научног дискурса о музици (музикологија и њене теме); 27. Писана реч о музици у Србији (преглед); текстуални жанрови (биографија, монографија, критика, есеј, научни рад…); 28-30. Увид у прочитану литературу; излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Практична настава обухвата: 1) анализирање и слушање одабраних репрезентативних музичких остварења за сваки стилски период, епоху и правац; 2) анализирање текстова о музици и репрезентативних извођења музике у XX веку. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Предиспитна обавеза: присуство и активност на настави, колоквијум - тест знања којим се проверава степен савладаности пређеног градива, излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива. Колоквијум: писмени тест знања из пређеног градива Испит: усмено одговарање на једно питање из обрађених методских јединица
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
40
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Saks, Kurt; Muzika starog sveta; 1980; Beograd, Univerzitet umetnosti
Пејовић, Роксанда и сарадници; Музика минулог доба; 2004; Београд, Портал
Јудкин, Џереми; Музика у средњовековној Европи; 2003; Београд, Clio
Пејовић, Роксанда; Историја музике I, II; 1991; Београд
Перичић, Властимир; Инструментални и вокално-инструментални контрапункт; 1987; Београд, Универзитет уметности
Розен, Чарлс; Класични стил; 1979; Београд
Grupa autora; Muzička enciklopedija I-III; 1977; Zagreb
Абрахам, Џералд; Оксфордска историја музике И-ИИИ; 2001; Београд, Clio
Поповић Млађеновић, Тијана; Клод Дебиси (1862–1918) и његово доба: од ʻЗмаја из Алке’ до ʻЗаљубљеног фауна’ (поводом деведесет година од композиторове смрти); 2008; Београд, Музичка омладина Београда
Цвејић, Жарко; Укроц́ени виртуоз: филозофија субјекта и рецепција виртуозитета у европској инструменталној музици 1815 – 1850; 2016; Београд, Факултет за медије и комуникације
Мирјана Веселиновић-Хофман (ур.); Историја српске музике. Српска музика и европско музичко наслеђе; 2007; Београд, Завод за уџбенике
Цветковић, Стефан; Контекстуални и интерпретативни аспекти пијанистичке праксе у епохи модернизма (докторска дисертација у рукопису).; 2021; Факултет музичке уметности, Београд
Петковић, Ивана; Музички универзум Клода Дебисија. У трагању за непосредношћу саглсја између уха и ока (докторска дисертација у рукопису); 2018; Београд, Факултет музичке ументости
Пејовић, Роксанда; Писана реч о музици у Србији 1945–2003; 2005; Београд, Факултет музичке уметности
Маринковић, Соња; Методологија научноистраживачког рада у области музикологије; 2008; Нови Сад - Београд, Матица српска - Факултет музичке уметности