Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Петковић Лозо, доцент

др Стефан Цветковић, доцент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује да у глобалним контурама и карактеристичним и круцијалним детаљима, може да историјски, теоријски и критички тумачи и проблематизује феномене музичких пракси од антике до савременог доба.

Циљ

Циљ предмета је да кроз сажети преглед историје стваралаштва, извођаштва и писане речи о музици, студенту помогне у савладавању и разумевању различитих кључних феномена, историјских мена и развојних процеса везаних за музику која се стварала, изводила, бележила, теоријски уопштавала, перципирала и уодношавала са другим делатностима и моћима људског духа током више миленијума.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава на предмету обухвата следеће теме: 1. Музика првобитног људског друштва (извори за проучавање, хиптезе о настанку музике, функција музике у претпостављеном синкретичком контексту, појам каузалитета у музици, начини музицирања, претече инструмената); 2. Музика старих цивилизација: Масопотамија (Сумер, Вавилон), Египат; музика у Јевреја; Кина и Јапан; Индија и музика ислама; 3. Музика античке Грчке: извори и периодизација (мит, легенда, еп, историја); музика и филозофија; музика и поезија; врсте, облици и налини практиковања музике; грчка трагедија; 4. Музика античке Грчке: музичка теорија и нотација; 5. Музика средњег века: грегоријански корал; амброзијанско, галиканско, мозарпаско и римско певање; тропи, секвенце и литургијска драма; рани облици вишегласја; 6. Музика средњег века: световна музика; музичка теорија и развој нотације; 7. Стилске карактеристике ренесансе; ренесанса у музици, 8. Периодизација ренесансе у музици, представници, музички жанрови; 9. Стилске карактеристике барока; 10. Сценска, вокално-инструментална и инструментална музика барока; представници музике барока; 11. Стилске карактеристике класицизма у музици; 12. Развој симфоније и камерне музике у класицизму (Хајдне, Моцарт, Бетовен); 13. Музика за инструменте са диркама у класицизму (концерти и солистичке композиције); Opera у класицизму; 14. Друштвени контексти, функције и статуси музичког извођаштва до Француске буржоаске револуције (историјски преглед); 15. Дискусија у вези са темама из градива; провера знања. 16-17. Карактеристике музике романтизма; жанровски преглед; 18. Музичко извођаштво романтичарске епохе; 19. Националне школе у романтизму (руска и чешка национална школа, скандинавске националне школе); 20. Карактериситке импресионизма у музици (Дебиси и Равел); 21. Српска музика; Мокрањчево доба (Маринковић, Мокрањац, београдска школа); 22. Европска, светска и национална музика прве половине 20. века (преглед стилских праваца, техника компоновања, најзначајнијих представника и дела); 23. Европска, светска и национална музика после 1945. године (најзначајнији правци, технике компоновања, представници и дела); 24. Музичко извођаштво XX века; 25. Историјски преглед мисли о музици кроз епохе; 26. Рађање научног дискурса о музици (музикологија и њене теме); 27. Писана реч о музици у Србији (преглед); текстуални жанрови (биографија, монографија, критика, есеј, научни рад…); 28-30. Увид у прочитану литературу; излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Практична настава обухвата: 1) анализирање и слушање одабраних репрезентативних музичких остварења за сваки стилски период, епоху и правац; 2) анализирање текстова о музици и репрезентативних извођења музике у XX веку. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Предиспитна обавеза: присуство и активност на настави, колоквијум - тест знања којим се проверава степен савладаности пређеног градива, излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива. Колоквијум: писмени тест знања из пређеног градива Испит: усмено одговарање на једно питање из обрађених методских јединица

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

40

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Saks, Kurt; Muzika starog sveta; 1980; Beograd, Univerzitet umetnosti

Пејовић, Роксанда и сарадници; Музика минулог доба; 2004; Београд, Портал

Јудкин, Џереми; Музика у средњовековној Европи; 2003; Београд, Clio

Пејовић, Роксанда; Историја музике I, II; 1991; Београд

Перичић, Властимир; Инструментални и вокално-инструментални контрапункт; 1987; Београд, Универзитет уметности

Розен, Чарлс; Класични стил; 1979; Београд

Grupa autora; Muzička enciklopedija I-III; 1977; Zagreb

Абрахам, Џералд; Оксфордска историја музике И-ИИИ; 2001; Београд, Clio

Поповић Млађеновић, Тијана; Клод Дебиси (1862–1918) и његово доба: од ʻЗмаја из Алке’ до ʻЗаљубљеног фауна’ (поводом деведесет година од композиторове смрти); 2008; Београд, Музичка омладина Београда

Цвејић, Жарко; Укроц́ени виртуоз: филозофија субјекта и рецепција виртуозитета у европској инструменталној музици 1815 – 1850; 2016; Београд, Факултет за медије и комуникације

Мирјана Веселиновић-Хофман (ур.); Историја српске музике. Српска музика и европско музичко наслеђе; 2007; Београд, Завод за уџбенике

Цветковић, Стефан; Контекстуални и интерпретативни аспекти пијанистичке праксе у епохи модернизма (докторска дисертација у рукопису).; 2021; Факултет музичке уметности, Београд

Петковић, Ивана; Музички универзум Клода Дебисија. У трагању за непосредношћу саглсја између уха и ока (докторска дисертација у рукопису); 2018; Београд, Факултет музичке ументости

Пејовић, Роксанда; Писана реч о музици у Србији 1945–2003; 2005; Београд, Факултет музичке уметности

Маринковић, Соња; Методологија научноистраживачког рада у области музикологије; 2008; Нови Сад - Београд, Матица српска - Факултет музичке уметности