Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марина Марковић, доцент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Исход образовања у оквиру предмета јесте оспособљеност студената да примене историјско, аналитичко, теоријско и критичко знање о српском народном црквеном појању. Студенти ће стећи способност адекватног коришћења терминологије уско везане за литургијску музикологију и темељног разумевања појава релевантних за развој музичке праксе о којој је реч.

Циљ

Циљеви образовања у оквиру предмета су следећи: 1) разумевање ширих историјских процеса, значајних феномена и специфичности српског народног црквеног појања; 2) темељно упознавање музичког језика српског црквеног појања; 3) развијање способности креативне примене стечених знања и 4) оспособљавање за аналитичке и синтетичке увиде у материју.

Садржај теоријске наставе

ТЕМЕ: 1) Српско народно црквено појање: терминолошке недоумице; хеортолошка и друга питања; 2) Формирање српског народног црквеног појања и историјске смернице развоја; 3) Типологија српског народног црквеног појања; 4) Глас и однос гласова у српском народном црквеном појању; 6) Структурални принципи и лествичне основе; 7) Записивачи српског народног црквеног појања и њихови мелографски приступи; 8) Педагошки приступи српском појању; 9) Аналитички приступи српском појању; 10) Српско народно црквено појање у савременој литургијској пракси.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Семинари

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Бингулац Петар; Написи о музици; 1988; Универзитет уметности у Београду

Марковић Марина; Песме Србљака у једногласним записима српских мелографа; 2006; Београд: Сигнатуре

Marković Marina, Blanka Bogunović; "Krojenje" in Serbian Chant: Application of Cognitive Structural Models of Improvisation, New Sound – International Journal of Music, 45/I, 29–44.; 2015; Belgrade: Department of Musicology, Faculty of Music

Мирковић Лазар; Православна литургика 1–3; 1982; Београд: Свети архијерејски синод Српске православне цркве

Мокрањац Стеван Стојановић; Српско народно црквено појање. Осмогласник; 1964; Београд: Свети архијерејски синод Српске православне цркве

Пејовић Роксанда и сарадници; Српска музика од насељавања словенских племена на Балканско полуострво до краја 18. века; 1998; Београд: Универзитет уметности

Перковић-Радак Ивана; Музика српског Осмогласника између 1850. и 1914. године; 2004; Београд: Факултет музичке уметности

Perković Ivana; “Serbian Chant: Perspectives on the History of its Analysis“, in: Barbara Haggh-Huglo (ed.), Cantus Planus, 519–534; 2006; Niederaltaich: International Musicological Society

Перковић Ивана; "Црквена музика", у: Мирјана Веселиновић-Хофман (уред.), Историја српске музике, 297–329; 2007; Београд: Завод за уџбенике

Перковић-Радак Ивана; Од анђеоског појања до хорске уметности: српска хорска црквена музика у периоду романтизма (до 1914. године); 2008; Београд: Факултет музичке уметности

Петровић Даница; "Српско народно црквено појање и његови записивачи", у: Стана Ђурић–Клајн (уред.), Српска музика кроз векове, 251–274; 1973; Београд: Српска академија наука и уметности

Стефановић Димитрије; Феномен усмене традиције у преношењу православног литургијског појања, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 10–11, 13–16; 1990; Нови Сад: Матица српска

Димитрије Стефановић (уред.); Корнелије Станковић и његово доба : зборник радова са научног скупа одржаног од 27. до 29. октобра 1981, поводом 150-годишњице композиторовог рођења; 1985; Београд: Српска академија наука и уметности