Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ана Стефановић, редовни професор

Услов

Нема посебних услова

Исход

Очекује се да по завршетку студија студенти буду оспособљени за примену и комбиновање савремених концепата и аналитичких метода у приступу музичком делу.

Циљ

Продубљивање знања стечених на основним и дипломским академским студијама и стицање додатних методолошких знања из области музиколошких концепата и аналитичкиих приступа, са нагласком на тенденцијама 20. века и савременим тенденцијама.

Садржај теоријске наставе

Упознавање студената са основним музиколошким концептима и анализичким методама Теоријска настава 1. Актуелна разматрања о музикологији: оријентације, приступи, методе, однос према доминантним тенденцијама XX века 2. Музички структурализам у односу и разлици према структуралној лингвистици (De Saussure, Хјелмеслев, Јакобсон). 3. Сцхенкер и редуктивна аналитичка метода; неошенкеријански правац 4. Тематски процес (Retti) и функционална анализа (Keller) 5. Синтагматска и парадигматска анализа (Nicolas Ruwet) 6.Трипартитна анализа (Jean Molino) 7. Два нивоа анализе (Jean Jacques Nattiez) 8. Генеративна граматика (Chomsky); Генеративна анализа; теорија и метода пролонгације (Лердахл и Јацкендофф) 9.Семиологија, порекло и основе; Значење, знак, симбол: класификације знакова (Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Pierce) 10. Музичка семиологија структуралистичке оријентације (Nattiez) 11. Музичка семиологија референцијалне оријентације 12. Теорија топика: Rattner, Agawu, Monelle 13. Музичка семиологија Ера Тарстија (Eero Tarasti) 14. Музичка анализа и реторика; 15. Семиостилистика, теорија информација

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

20

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

AGAWU, Kofi; Playing with Signs; 1991; Princeton University Press

AGAWU, Kofi; ”The Challenge of Semiotics”, in: Rethinking Music, ed. by Nicholas Cook and Mark Everist, 138-160.; 1999; Oxford University Press

BENT, Ian, DRABKIN, William; Analysis; 1987; London, Macmillan

CHOUVEL, Jean-Marc et Lévy, Fabien, ed.; Peut-on parler d’art avec les outils de la science?; 2002; L’Harmattan/Ircam/Centre Pompidou

CHRISTENSEN, Otto M; ”Interpretation and meaning in music”, Musical Signification; ed. by Eero Tarasti, 81-90.; 1995; Berlin-New York, Mouton de Gryter

COOK, Nicholas; A Guide to Musical Analysis; 1994; Oxford University Press

ECO, Umberto; A Theory of Semiotics; 1976; Bloomington, Indiana University Press

FINK, Robert; ”Going Flat: Post-Hierarchical Music Theory and the Musical Surface”, Rethinking Music; ed. by Nicholas Cook and Mark Everist, 102-137.; 1999; Oxford-New York: Oxford University Press

DUNSBY, Jonathan, WHITTALL, Arnold; Music Analysis in Theory and Practice; 1988; New Haven, Yale University Press

DUNSBY, Jonathan; ”Criteria of correctness in music theory and analysis”, Theory, analysis and meaning in music; ed. by Anthony Pople, 77-83.; 1994; Cambridge: Cambridge University Press

LERDAHL, JACKENDOFF; A Generative Theory of Tonal Music; 1983; The Massachusetts Institute of Technology

NATTIEZ, Jean-Jacques; Fondéments d’une sémiologie de la musique; 1976; Union générale d’éditeurs

NATTIEZ, Jean-Jacques; Music and Discourse: Toward a Semiology of Music (Musicologie générale et sémiologie, 1987), Translated by Carolyn Abbate; 1990; Princeton University Press

MONELLE, Raymond; The Sense of Music; 2000; Princeton University Press

PIERCE, Charles Sanders; ”The Icon, Index and Symbol”, Collected papers of Charles Sanders Pierce, Elements of Logic, 156-173.; 1960; Cambridge, Mass: Harvard University Press

RUWET, Nicolas; Langage, Musique, Poésie; 1972; Paris, Seuil

SAMSON, Jim; ”Analysis in Context”, Rethinking Music; ed by Nicholas Cook and Mark Everist, Oxford-New York: Oxford University Press,35-54.; 1999; Oxford-New York: Oxford University Press

TARASTI, Eero; Theory of Musical Semiotics; 1994; Bloomington: Indiana University Press