Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ана Стефановић, редовни професор
Услов
2DGAM1 - Концепти и аналитичке методе у музикологији 1 - одслушан и положен
Исход
Очекује се да по завршетку студија студенти буду оспособљени за примену и комбиновање савремнених концепата и аналитичких метода у приступу музичком делу.
Циљ
Продубљивање знања стечених на основним и дипломским академским студијама и стицање додатних методолошких знања из области музиколошких концепата и аналитичкиих приступа, са нагласком на тенденцијама 20. века и савременим тенденцијама.
Садржај теоријске наставе
1. Семантика 2. Структурална семантика и наративна граматика (Greimas, Courtes) 3. Музичка семантика (Anthony Newcomb) 4. Психолошка семантика музике (Michel Imberty) 5. Психолошка семантика музике (Leonard B. Meyer) 5. Музичка семантика и наратолошка истраживања у музици, преглед 6. Музичка семантика и наратолошка истраживања: Lidov, Grabocz, Tarasti 7. Херменеутика 8. Музичка херменеутика, историјат и преглед 9. Музичка херменеутика (Carl Dahlhaus) 10. Музичка херменеутика (Hans Heinrich Eggebrecht) 11. Интерпретација музике и историјски контекст (Leo Treitleр) 12. Семиотика и херменеутика (Robert Hatten) 13. Семиотика и херменеутика (Eero Tarasti) 14. Музичка херменеутика и деконструкција (Lawrence Krameр) 15. Музичка херменеутика и наратологија (Tarasti, Imberty, Kramer)
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
60
Литература
DAHLHAUS, Carl; “Historicism and Tradition”, Foundations of Music History, 53-71.; 1983; Cambridge: Cambridge University Press
DAHLHAUS, Carl; “Hermeneutics in History”, Foundations of Music History, 71-85.; 1983; Cambridge: Cambridge University Press
EGGEBRECHT, Hans Heinrich; Understanding Music; 2010; Farnham, Surrey, England: Burlington, Ashgate
GRABOCZ, Marta; Musique, narrativité, signification; 2009; Paris: L’Harmattan
HATTEN, Robert, S., ; “A Speculative Hermeneutics for Music Analysis and Interpretation”, The Musical Quarterly, 1-2, 12–32.; 2021; Oxford University Press
HATTEN, Robert; “Metaphor in Music”, Musical Signification, 373-389.; 1995; Berlin, New York: Mouton de Gryter
HATTEN, Robert; Interpreting Musical Gestures, Topics and Tropes; 2004; Bloomington: Indiana University Press
IMBERTY, Michel; Entendre la musique, sémantique psychologique de la musique; 1979; Paris: Dunod
IMBERTY, Michel; La musique creuse le temps; 2005; Paris: L’Harmattan
KRAMER, Lawrence; “Music and representation: the instance of Haydn`s Creation”, Music and Text, ed. by Steven Paul Scher,139-140. ; 1992; Cambridge University Press
KRAMER, Lawrence; “Tropes and Widows: An Outline of Musical Hermeneutics”, Music as Cultural Practice, 1800-1900,; 1990; Berkeley-Los Angeles-Oxford: University of California Press, Berkeley
KRAMER, Lawrence; Musical Meaning; 2002; Berkeley and Los Angeles: University of California Press
KRAMER, Lawrence; “Hermeneutics”, The Oxford Handbook of Western Music and Philosophy, Tomás McAuley, Nanette Nielsen, Jerrold Levinson, Ariana Phillips-Hutton eds., 384–402.; 2020; Oxford University Press
LIDOV, David; ”Toward a reinterpretation of compositional theory”, Musical Signification; ed. by Eero Tarasti, 11-25.; 1995; Berlin-New York: Mouton de Gryter
LIDOV, David; Is Language a Music; 2005; Bloomington: Indiana University Press
MONELLE, Raymond; ”Music and semantics”, Musical Signification; ed. by Eero Tarasti; 1995; Berlin-New York: Mouton de Gryter
NEWCOMB, Anthony; ”Action and Agency in Mahler’s Ninth Symphony, Second Movement”, Music and Meaning, ed. by Jenefer Robinson, 131-153.; 1997; Ithaca and London: Cornell University Press
СТЕФАНОВИЋ, Ана; “Музикологија у контексту наратолошких истраживања”, Изазови савремене музикологије. Есеји у част проф др Мирјане Весеиновић-Хофман, Београд, едс. С. Маринковић, В. Микић, И. Перковић, Т. Поповић-Млађеновић, А. Стефановић, Д. Стојановић-Новичић, 72-92.; 2018; Факултет музичке уметности у Београду
TARASTI, Eero; Theory of Musical Semiotics; 1994; Bloomington: Indiana University Press
TARASTI, Eero, ed.; Understanding/misunderstanding: contributions to the study of the hermeneutics of signs; 2003; Imatra: International Semiotics Institute, Semiotic Society of Finland
TARASTI, Eero; Existential Semiotics; 2000; Bloomington: Indiana University Press
TREITLER, Leo; ”Language and the Interpretation of Music”, Music and Meaning, ed. by Jenefer Robinson, 23-56. ; 1997; Ithaca and London: Cornell University Press
TREITLER, Leo; ”Music Analysis in a Historical Context”, Music and the Historical Imagination, 67-78.; 1990; Cambridge, Mass.: Harvard University Press
ВЕСЕЛИНОВИЋ-ХОФМАН, Мирјана; Пред музичким делом; 2007; Београд: Завод за издавање уџбеника