Предмет
Наставници на часовима предавања
др Радош Митровић, доцент
др Стефан Цветковић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Неда Несторовић, истраживач
ма Марија Симоновић, истраживач
ма Марија Симоновић, истраживач
ма Маша Спаић, истраживач
ма Маша Спаић, истраживач
Услов
2MGMI1 - Методика наставе историје музике 1 - одслушан и положен; Нема посебних услова.
Исход
Познавање методских проблема наставе историје музике, развијање педагошких способности и оспособљавање за педагошки рад.
Циљ
Циљ предмета је оспособљавање студената за извођење наставе историје музике у основим и средњим школам; упознавање методских проблема предавања Националне историје музике на различитим нивоима средњошколског образовања (стручне школе, гимназија, настава историје музике у музичким и балетским школама).
Садржај теоријске наставе
Курс методике наставе историје музике 2 обухвата предавања и дебате о проблемима наставе Опште и Националне историје музике: питања установљења и развоја жанрова; индивидуалних стваралачких доприноса; приступа другим специфичним темама из оквира наставног плана и програма; упутства за реализацију одабраних методских јединица; практично решавање задатака припреме и држања часова. Практична настава: припрема за држање часа из историје музике; хоспитовање часовима историје музике у средњим музичким школама. Предавања: 1) Упознавање са значајем и концептом градива опште и националне (српске) историје музике у средњој музичкој школи, гимназијама и средњим стручним школама; 2) Анализа односа (пропорција) градива опште и националне историје музике у наставним плановима и програмима за предмете Историја музике и Национална историја музике (средња музичка школа) и Музичка култура за различите смерове гимназија и средњих стручних школа; 3) Методска питања повезивања садржаја музике европских и ваневропских цивилизација у антици (Месопотамија, Египат, Индија, арапски простор, Кина, Грчка и Рим) - разлике, сличности, корелације и утицаји; 4) Методска питања повезивања градива византијске и српске музичке праксе у средњем веку; 5) Методска питања обраде градива музике у ренесанси: жанрови у ауторском пресеку (Мотет и миса у стваралаштву Гијома де Машоа, Гијома Дифаја, Жана Окегема, Жоскена де Преа, Пјерлуиђија да Палестрине и Орланда ди Ласа; Мадригал италијанских стваралаца) - индивидуални доприноси; 6) Методска питања обраде градива музике у бароку: настанак и развој жанрова (настанак опере и њена подела на врсте; концертантне форме; исходишта и уобличавање сонате; жанровски доприноси Јохана Себастијана Баха и Георга Фридриха Хендла); 7) Методска питања обраде градива музике у класицизму: жанровска питања у ауторском пресеку (Симфоније, гудачки квартети и сонате Јозефа Хајдна; Оперски, концертантни и симфонијски доприноси Волфганга Амадеуса Моцарта; Стваралачки концепти Лудвига ван Бетовена: Симфоније); 8) Методска питања обраде градива музике у романтизму: концепти програмске и апсолутне музике у инструменталним жанровима Хектора Берлиоза, Франца Листа, Роберта Шумана, Јоханеса Брамса, Густава Малера и Антона Брукнера; 9) Методска питања обраде градива музике у романтизму: концепти романтичарске опере и музичка драма Рихарда Вагнера; 10) Методска питања обраде градива музике импресионизма (Клод Дебиси, Морис Равел); 11) Методска питања приступа предочавању полистилистичких појава у музици 20. века; 12) Методска питања предочавања односа према фолклору у стваралаштву српских композитора различитих генерација (Стеван Мокрањац, Петар Коњовић, Милоје Милојевић, Марко Тајчевић, Василије Мокрањац;) 13) Методска питања уодношавања градива музике неокласицизма у европском контексту прве половине и српских композитора друге половине 20. века; 14) Методска питања предочавања утицаја европске авангарде на српску музику 20. века 15) Дискусија на задате теме. Испит: Писана израда припреме наставне јединице из области Опште или Националне историје музике.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Практична настава у школи
60
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писана израда припреме наставне јединице
40
Литература
Маринковић, Соња; Историја музике за средње музичке школе за 2. и 3. разред; 2003; Завод за издавање уџбеника и наставна средства, Београд
Маринковић, Соња; Историја музике за средње музичке школе за 3. и 4. разред; 2003; Завод за издавање уџбеника и наставна средства, Београд
Маринковић, Соња; Историја српске музике; 2008; Завод за издавање уџбеника и наставна средства, Београд
Маринковић, Соња; Музичка култура за гимназије друштвено-језичког смера; 2014; Завод за издавање уџбеника и наставна средства, Београд
Маринковић, Соња; Музичка култура за гимназије природно-математичког смера и опште гимназије; 2014; Завод за издавање уџбеника и наставна средства, Београд
Маринковић, Соња и Аница Сабо; Корелација наставе историје музике и музичких облика у средњој музичкој школи, Уметност и култура данас: зборник радова; 2014; Факултет уметности, Ниш
Проданов, Ира, Наташа Црњански и Милан Милојковић; Музичко образовање у дигиталном окружењу; 2021; Академија уметности, Нови Сад
Сабо, Аница и Соња Маринковић; Методска питања наставе музичких облика и историје музике у средњој музичкој школи : анализа примера из актуелних уџбеника, Социолошки аспект педагогије и извођаштва у сценским уметностима: тематски зборник; 2015; Факултет музичке уметности, Београд
Плавша, Душан, Боривоје Поповић и Маргита Дебељак; Музика у школи, 2. део - методски приручник; 1961; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд