Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Услов
; Нема посебног предуслова
Исход
По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим приступима уметничкој синестезији; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, тумачења и интерпретације музичких, визуелних и плесних перспектива уметничке синестезије; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију феномена `испреплетене уметности`.
Циљ
Упознавање студената са феноменом уметничке синестезије из визуре музичких, визуелних и плесних перспектива; увођење студената у интердисциплинарно поље анализе уметничке синестезије (ниво неуролошке/физиолошке синестезије, ниво културалне синестезије, ниво `испреплетене уметности`).
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава о следећим питањима: 1-2. Уметничка синестезија: музика у боји, слика у звуку, плес/покрет у звуку и боји, односно, музика за очи, слика за уши, плес/покрет за уши и очи; 3-5. Типови историјског `сценарија` осветљавања комбинованих истраживања уметничке синестезије од средине 19. века до данас; 6. Схема аудитивних, оптичких и тактилно-кинестетских импулса тела: јединство перцепције која је синестезијска – свет уметности који се доживљава синестетски јединствено; 7-13. Разматрања оних уметничка остварења (Лист, Дебиси, Равел, Римски-Корсаков, Чиурлионис, Скрјабин, Сибелијус, Сати, Стравински, Месијан, Лигети, Торке итд,), која, номинално, припадају музичкој уметности, али која суштински пребивају у простору између више уметности и, самим тим, позивају на сасвим специфично укључење више (или свих) чула у њиховој перцепцији и доживљају који се остварује неком врстом синестезије; 14-15. Увид у прочитану литературу; Домаћи задатак: усмено излагање - аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава: анализирање и слушање одабраних музичких остварења у контексту проблемских кругова предмета - уметничке синестезије и простори између више уметности. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих извора. Предиспитна обавеза: писани рад на изабрану тему и његова јавна презентација, праћена дискусијом. Усмени испит: усмени одговор на питања која су проблематизована писаним радом и усмена одбрана писаног рада. Домаћи задатак: усмено излагање – аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава: анализирање и слушање одабраних музичких остварења у контексту проблемских кругова предмета – уметничке синестезије и простори између више уметности. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих извора. Предиспитна обавеза: писани рад на изабрану тему и његова јавна презентација, праћена дискусијом. Усмени испит: усмени одговор на питања која су проблематизована писаним радом и усмена одбрана писаног рада.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
30
Семинари
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Tijana Popović Mladjenović, Neda Kolić, Ivana Petković Lozo; Preludes by Claude Debussy - the idea of the work as a cycle and imaginary paint art exhibition. In: Psychology and Music - Interdisciplinary Encounters, 243 - 258.; 2019; Belgrade: Faculty of Music, University of Arts in Belgrade
Tijana Popović Mladjenović, Ivana Petković Lozo, Neda Nestorović & Marija Simonović; Claude Debussy’s Préludes in the Realm of Synesthesia. Seeing music and/or hearing painting?ˮ In: Actas del VII Congreso Internacional de Sinestesia, Ciencia y Arte. El Reto físico/digital, Edited by María José de Córdoba et al., 107–115. ; 2022; Granada: Fundación Internacional artecittà
Tijana Popović Mladjenović; In Search of the Meaning of Musical Time: Before and After the Music of Messiaen’s Quatour pour la Fin du Temps. Acta Semiotica Fennica XXXVII, 575–584.; 2010; Helsinki, Vilnius & Imatra: Umweb Publications
Blanka Bogunović, Tijana Popović Mladjenović, and Ivana Perković; From paper to screen: From the score to the theatrical body movements in Berio’s Sequenza VI. In: Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Tijana Popović Mladjenović & Ivana Perković (Eds.), Music Identities on Paper and Screen, 204–221.; 2014; Belgrade: Faculty of Music, University of Arts
Cretien van Campen; The Hidden Sense. Synesthesia in Art and Science; 2007; Cambridge, MA: The MIT Press
Jörg Jewanski, Julia Simner, Sean A. Day, Nicolas Rothen & Jamie Ward; The evolution of the concept of synesthesia in the nineteenth century as revealed through the history of its name, Journal of the History of the Neurosciences, 29:3, 259-285.; 2020; New York, London: Routledge, Taylor and Francis Group
Eiichi Tosaki; Mondrian’s Philosophy of Visual Rhythm. Phenomenology, Wittgenstein, and Eastern thought; 2017; Dordrecht, The Netherlands: Springer
Cretien van Campen; The Proust Effect. The Senses as Doorways to Lost Memories; 2014; Oxford: Oxford University Press
Dani Cavallaro; Synesthesia and the Arts; 2013; Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers
Hanna Järvinen; Dancing Genius. The Stardom of Vaslav Nijinsky; 2014; New York: Palgrave Macmillan
Hanna Järvinen; Kinesthesia, Synesthesia and Le Sacre du Printemps: Responses to Dance Modernism. Senses&Society, Vol. 1, Issue1, 71–91; 2006; Berg, UK
Bianca Tiplea Temes ; Sounds, Lines and Colors: Synesthetic Codes in Ligeti's Music; 2013; Cluj: International Symposium of Musicology “Pitfalls and Risks in Intra-Musical Communication: Terminology, Notation, Performance”
Brenda Lynne Leach; Looking and Listening. Conversations between Modern Art and Music; 2015; London: Rowman&Littlefield
Lynn Edward Boland; A Culture of Dissonance: Wassily Kandinsky, Atonality, and Abstraction; 2014; The University of Texas at Austin
Editor: James Leggio; Music and Modern Art; 2002; New York and London: Routledge
Richard E. Cytowic and David M. Eagleman; Wednesday Is Indigo Blue. Discovering the Brain of Synesthesia; 2009; Cambridge: MIT Press
Helena Melero; Synesthesia, Dance and Neurscience: Colors Elicited by Complex Inducers; 2015; V International Conference Synesthesia: Science and Art. Alcalà la Real de Jaén. España
Evan Norcross Flynn; Liberation of the Senses: An Exploration of Sound-Color Synesthesia in the Music of Alexander Scriabin and Olivier Messiaen ; 2014; The University of Kansas
Kenneth Peacock ; Synesthetic Perception: Alexander Scriabin’s Color Hearing ; 1985; Music Perception 2, no. 4.
Ernst Gombrich; Meditations on a Hobby Horse and other Essays on the Theory of Art ; 1985; Chicago, IL: Univ. of Chicago Press
Judith Zilczer; ‘Color Music’: Synesthesia and Nineteenth Century Sources for Abstract Art ; 1987; Artibus et Historiae 16, No. 8, 101–126.
Greta Berman; Synesthesia and the Arts; 1999; LEONARDO, Vol. 32, No. 1, pp. 15–22.
Eleonora Florea and Stela Cojocaru; The Presence of the Phenomenon of Artistic Synesthesia in Painting; 2021; Review of Artistic Education, no. 22, 2021, 244-252.
Maurice Merleau-Ponty; Феноменологија перцепције; 1978; Сарајево: Веселин Маслеша
Eds. Barry Smith & David Woodruff Smith; The Cambridge Companion to Husserl; 1995; Cambridge: Cambridge University Press
Mariusz Kozak; Enacting Musical Time. The Bodily Experience of New Music; 2020; New York: Oxford University Press