Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

Исход

Исход овог предмета је креативно умрежавање новог стеченог знања у већ усвојене мапе историје музике 20. века. Такође, исход је и оспособљавање студената за самостално бављење овом проблематиком било да се она налази у фокусу њихове пажње, или да је познавање ове материје неопходно као примењиво знање које ће помоћи да се позиционира контекст неке друге уметничке тенденције/покрета/појаве у музици друге половине 20. века. Овај предмет је, дакле, осмишљен тако да га уз студенте музикологије, могу пратити и студенти композиције, музичке теорије, као и сви они полазници који се баве широм проблематиком теорије и праксе музике и уметности друге половине 20. века.

Циљ

Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о музичком минимализму, као последњем "изданку" америчке експерименталне музике друге половине 20. века. Користећи разноврсни музички материјал као и богату збирку текстова о минималистичкој и експерименталној музици, овај предмет има за циљ да осветли сложену генеалогију америчког музичког минимализма, његове експерименталне корене, његова гранања, као и утицај овог правца на композиторску праксу других земаља. Посебна пажња биће посвећена минимализму у српској музици последње четвртине 20. века – у остварењима композитора из групе ОПУС 4.

Садржај теоријске наставе

Садржај предмета: Предмет обухвата предавања, аналитички рад на музичкој грађи, теоријско разматрање литературе и дискусије. Теме: 1) Теорија авангарде Петера Биргера; 2) Теорија авангарде Хала Фостера; 3) Америчка експериментална музика: идеологија, корени, теоријско одређење; 4) Етапа инаугурације у развоју експерименталне музике у Америци (Џ. Кејџ, М. Фелдман, Е. Браун, К. Вулф); 5) Флуxус етапа у развоју америчке експерименталне музике; 6) Флуксус – концепти догађаја и интермедија; 7) Флуксус/хепенинг; 8) Флуксус радови Ла Монта Јанга, Џорџа Брехта, Дик Хигинса; 9) Флуксус покрети у Европи; 10) Минимализам као етапа у развоју америчке експерименталне музике друге половине 20. века; 11) Минимализам у опусу Ла Монте Јанга; 12) Минимализам у опусу Терија Рајлија; 13) Минимализам Стива Рајша; 14) Минимализам Филипа Гласа; 15) Минималистичка остварења европских композитора; 16) Минимализам пред изазовом Постмодернизма – крај радикалног модернистичког минимализма; 17) Минимализам у српској музици – Владан Радовановић и појава групе ОПУС 4; 18) Минимализам Владимира Тошића; 19) Минимализам Милимира Драшковића; 20) Минимализам Миодрага Лазарова Пасхуа; 21) Минимализам Мирослава Мише Савића; 22) Музички минимализам у авангардној генеалогији српске музике 20. века; 23) Радови у пољу проширених медија групе Опус 4, Пола Пињона, Владана Радовановића Домаћи задатак: усмено излагање на задату тему. Студија/есеј: писани рад на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

10

Семинари

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Bernard, Jonathan W.; The Minimalist Aesthetic in the Plastic Arts and in Music, Perspectives of New Music, vol. 31, no. 1, 86–133.; 1993; Perspectives of New Music

Gann, Kyle; American Music in the Twentieth Century; 1997; Schirmer Books

Talking Music ; Duckworth, William; 1995; New York: Schirmer Books

Јанковић, Александра (ур.); Флуксус; 1986; Београд: Музеј савремене уметности

Kotz, Liz; Words to Be Looked At. Language in 1960s Art; 2007; The MIT Press

Kotz, Liz; "Post-Cagean Aesthetics and the Event Score", October, 95, 2001, 54-89.; 2001; MIT Press

Масникоса, Марија; Музички минимализам; 1998; Београд: Clio

Масникоса, Марија; "Serbian Late Twentieth-Century Neo-Avant-Garde: Minimalist Music by Vladimir Tošić and Miroslav Miša Savić“, Contemporary Music Review, Vol. 40, Issue 5-6 , 2021, 626-649; 2021; Taylor & Francis

Mertens, Wim; American Minimal Music; 1983; London: Kahn & Averill

Миладиновић Прица, Ивана; “The Cage Effect from Serbian Perspective“, Contemporary Music Review, Vol. 40, Issue 5-6 , 2021, 595-625.; 2021; Taylor & Francis

Nyman, Michael; Experimental Music: Cage and Beyond ; 1974; London: Studio Vista/New York: Schirmer

Potter, Keith, Kyle Gann, Pwyll ap Sion (eds); The Ashgate Research Companion to Minimalist and Postminimalist Music ; 2013; Routledge

Potter, Keith; Four Musical Minimalists; 2002; Cambridge University Press

Sell, Mike; Avant-Garde Performance and the Limits of Criticism; 2005; The University of Michigan Press