Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Марија Симоновић, истраживач
Услов
Нема посебних предуслова
Исход
Од студента се очекује да овлада знањима и методама анализе дискурса естетике, поетике и стилистике савремене музике.
Циљ
Циљ предмета је увођење студената мастер студија у истраживачки рад на анализи, тумачењу и расправи дисциплинарних и интердисциплинарних естетичких, поетичких и стилистичких студија о савременој музици.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава обухвата проблематизацију следећих тема: 1-3. Аналитика и контекстуалност музикологије као елемент естетичких, поетичких и стилистичких разматрања савремене музике и жанрова музиколошког текста; 4-6. Објективизам у музици; 7-9. Онтолошки плурализам; 10-12. Феноменологија музике; 13-15. Излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Практична настава обухвата аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; самостално упознавање са унапред задатим текстовима из литературе и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Домаћи задаци: писани есеји на задате теме и њихова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор на питања из проблематизоване области уоквиру писаног рада и усмена одбрана рада.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
30
Семинари
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Benjamin R. Levy; Metamorphosis in Music. The Compositions of György Ligeti in the 1950s and 1960s; 2017; New York: Oxford University Press
Мирјана Веселиновић-Хофман; Пред музичким делом; 2007; Београд: Завод за уџбенике
Tijana Popović Mladjenović; Muzičko pismo; 2015; Београд: Факултет музичке уметности
Роман Ингарден; Онтологија уметности; 1991; Нови Сад: Књижевна заједница Новога Сада
Владимир Јанкелевич; Музика и неизрециво; 1987; Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада
Иван Фохт; Савремена естетика музике; 1980; Београд: Нолит
Edward Lippman; A History of Western Musical Aesthetics ; 1992; Lincoln: University of Nebraska Press
Мишко Шуваковић; Појмовник савремене уметности и теорије; 2011; Београд: Орион Арт
Паул Хиндемит; Умируће воде; 1966; Звук, бр. 69, 1966.
Игор Стравински; Моје схватање музике; 1966; Београд: Вук Караџић
Феручо Бузони; Нацрт за једну нову естетику музике; 2014; Београд: Студио лирица
Берислав Поповић; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Београд: Clio, Културни центар Београда
Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Prolegomena (1) ; 1995; Muzički talas, II, 4–6, 28–40, Beograd, Clio
Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Genus proximum. Intentio (2) ; 1996; Muzički talas, III, 1–3, 36–52. Beograd, Clio
Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Differentia specifica. Muzički jezik (3) ; 1996; Muzički talas, III, 4, 18–49. Beograd, Clio
Tijana Popović Mladjenović; The Modernist Identity of Compositional Practice in 1960s Belgrade: Petar Osghian’s Meditations (1962), Silhouettes (1963), and Sigogis (1967) ; 2022; Contemporary Music Review, 2022 Vol. 41, No. 5-6, 1–20. https://doi.org/10.1080/0749