Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Неда Несторовић, истраживач

Услов

Нема посебних услова.

Исход

По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим уметничким и уметничко-теоријским приступима феномену боје у музичком и ликовном изразу; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, тумачења и интерпретације феномена боје у музичком и ликовном изразу; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију феномена боје у музици и сликарству.

Циљ

Упознавање студената са феноменом боје у музичком и ликовном изразу (боја као људска илузија; боја као аудитивно и визуелно перцептивно својство; боја као пресек скупова музичке и визуелних уметности; звук/тон и светлост/боја; тембр – тонска и/или инструментална боја; колоризам; хроместезија или обојено слушање; психоллошка својства боје; боја као метафора; итд.); увођење студената у интердисциплинарно поље анализе феномена боје као заједничког феномена музичке уметности и ликовних уметности.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава на предмету обахвата проблематизацију следећих тематских области: 1. Феномен боје у музичком и ликовном изразу; 2. Боја као аудитивно и визуелно перцпетивно својство и/или боја као људска излузија; 3-4. Тембр: тонска и/или инструментална боја; колоризам; 5-6. Боја - светлост; color field painting; 7. Обојено слушање и хроместезија; 8. Психолошка својства или доживљај боје; боја као метафора; 9-11. Разматрања оних музичких опуса или остварења у којима се експлицитно или имплицитно проблематизује феномен боје – избор композиција из опуса Листа, Дебисија, Равела, Римског-Корсакова, Чиурлиониса, Скрјабина, Сибелијуса, Шенберга, Веберна, Месијана, Вареза, Лигетија, Ле Монт Јанга, спектралиста и др.; 12-13. Разматрања оних ликовних уметничких остварења у којима се експлицитно или имплицитно проблематизује феномен боје – избор дела из опуса: Каравађа, Веласкеза, де ла Кроа, Тарнера, Монеа, Чиурлиониса, Ван Гога, О Кифа, Сињака, Матиса, Пикаса, Кандинског, Клеа, Френсиса, Франкенталера, Њумана, Ротка, Стила, Фишингера, Полока, Капура и др.;14-15. Увид у прочитану литературу; Домаћи задатак: уметнички рад на тему синтезе боје у музичком и ликовном изразу и њена научно-теоријска експликација: креативно-аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава обухвата анализирање, слушање и/или гледање одабраних музичких и ликовних остварења која у фокусу имају феномен боје. Постигнућа студената се прате у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусионим групама и дебатама, писања есеја уз критички осврт на музичка и/или ликовна дела и теоријске приступе који у фокусу имају феномен боје, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Предиспитна обавеза: уметнички рад и пратећа научна експликација на изабрану тему. Усмени испит: одбрана писаног рада која обухвата разговор/дискусију између наставника и студента.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Семинари

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Одбрана завршног рада

40

Литература

Babbit, Edwin D.; The Principles of Light and Color; 1878; New York: Babbit & Co.

Bezold, Dr. Wilhelm von; The Theory of Color in Its Relation to Art and Art-Industry; 1876; Boston: L. Prang & Company

Bradley, Milton; Elementary Color, third edition; 1895; Springfield: Milton Breadley Co.

Витгенштајн, Лудвиг; Опаске о бојама; 2008; Београд: Федон

Да Винчи, Леонардо; Трактат о сликарству, превод са италијанског Вера Бакотић-Мијушковић; 1990; Београд: Књижарско предузеће Бата

Jameson, D. D.; Colour-Music; 1844; London: Smith, Elder and Co.

Jeffries, Joy B., A.M., M.D.; Color-Names, Color-Blindness, and the Education of the Color-Sense in Our Schools; 1882; Boston: L. Prang and Company

Judd, Deane B.; Contributions to Color Science; 1979; Washington: U.S. Government Printing Office

Kennedy, Sharon L.; Painting music: rhythm and movement in art, 20th Annual Sheldon Statewide Exhibition, Sheldon Memorial Art Gallery; 2006; University of Nebraska–Lincoln,(http://www.sheldonartmuseum.org/photos/graphics/ statewide06catalogue.pdf).

Kroneger, Marlies; The Orchestration of the Arts – A Creative Symbiosis of Existential Powers: The Vibrating Interplay of Sound, Color, Image, Gesture, Movement, Rhythm, Fragrance, Word, Touch; 2002; Springier Science

Macdonald, John Denis, M.D., F.R.S.; Sound & Colour: Their Relations, Analogies & Harmonies; 1869; London: Longmans, Green, Reader, and Dyer

Messian, Olivier; Treatise on Rhythm, Color, and Ornithology, Volume I, English translation by Melody Baggech; 1998; Oklahoma

Поповић Млађеновић, Тијана; Клод Дебиси (1862-1918) и његово доба: од „Змаја из Алке“ до „Заљубљеног фауна“; 2008; Београд, Музичка омладина Србије

Rainwater, Clarence; Light and Color; 1971; New York: Western Publishing Company

Riley, Charles A. II; Color Codes: Modern Theories of Color in Philosophy, Painting, and Architecture, Literature, Music and Psychology; 1995; Hanover & London: University Press of New England

Riley, Charles A. II; The Saints of Modern Art: The Ascetic Ideal in Contemporary Painting, Sculpture, Architecture, Music, Dance, Literature, and Philosophy; 1998; Hanover and London: University Press of New England

Shephard, Tim, and Leonard, Anne (Eds.); The Routledge Companion to Music and Visual Culture; 2014; New York: Routledge Taylor & Francis

Shlain, Leonard; Art & Physics: Parallel Visions in Space, Time, and Light; 1991; New York: William Morrow and Company Inc.

Трифуновић, Лазар; Сликарски правци XX века; 1982; Приштина: Јединство

Hardin, C. L.; Colour for Philosophers: Unwaiwing the Rainbow; 1988; Massatchusetts: Hacket Publisjing Company Inc.

Хофштетер, Даглас Р.; Гедел, Ешер, Бах: једна бескрајна златна нит, Избор текстова са коментарима и додацима, приредио и превео др Владета Филиповић; 2001; Београд: Просвета

Hughes, F. J.; Harmonies of Tones and Colours; 1883; London: Marcus Ward & Co.

Петковић, Ивана; Музички универзум Клода Дебисија. У трагању за непосредношћу 'сагласја' између уха и ока, докторска дисертација, рукопис.; 2018; Београд: Факултет музичке уметности

Ивана Петковић Лозо; О могућим непосредним сагласјима уха и ока у фантастичним световима Клода Дебисија, Пола Верлена и Антоана Ватоа, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 63, 81-114.; 2020; Нови Сад

Поповић Млађеновић, Тијана; Петковић Лозо, Ивана; Несторовић, Неда; СИмоновић, МАрија; Claude Debussy’s Préludes in the Realm of Synesthesia. Seeing music and/or hearing painting?. In: VII International Congress on Synaesthesia, Science & Art 2022, Pre-conference Book of Proceedings, 26-29 October 2022, 107–115 (vii, xxvi, xxvii).; 2021; Granada & Alcalà la Real, Spain

Waldo Ross, Denman; The Painter’s Palette: A Theory of Tone relations, an Instruments of Expression; 1919; Boston and New York: Houghton Mifflin Company

Valberg, Arne; Light Vision Color; 2005; England: ohn Wiley & Sons Ltd

Колић, Неда; „Кад слика проговори језиком музике - ‘композитор’ Паул Кле”, у: Музички идентитети и европска перспектива: интердисциплинарни приступ, Музиколошке студије: електронска издања: Зборници студентских радова св. 6/2016, 81-102.; 2016; Београд: Факултет музичке уметности, Катедра за музикологију

Kolić, Neda; “The Sound of Yellow: Kandinsky’s yellow colour in von Hartmann’s and Schnittke’s music”, u: Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ n3 30 (3/2016) / The Jagiellonian University Young Musicologists Quarterly, 29-45.; 2016; Cracow: Institute of Musicology of Jagiellonian University

Турински, Живојин; Боје Везива Технике сликања; 1970; Београд: библ. „Зодијак“, Вук Караџић