Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

Услов

Нема

Исход

По завршетку похађања предмета очекује се да студент буде оспособљен да продубљено, социолошко-музиколошки приступи везама између музике (не само оперске, која је узета као репрезентативан пример за 19. век) и друштвено-политичких догађаја са тла Европе (и, наравно, шире).

Циљ

Предмет обухвата временски период од 30-тих година 19. века до краја Другог светског рата. У првом делу се на примеру опере, најангажованијег музичко-драмског жанра у 19. веку, и на примеру стваралаштва Рихарда Вагнера, политички и друштвено најангажованијег композитора те епохе, представља моћ уметничког дела да разобличи постојећу реалност и утиче на њено (пре)обликовање. Управо је (континуирано) незадовољство друштвено-поличитком реалношћу Немачке, али и Европе, навело Вагнера да пред крај живота фантазира о пресељењу у Америку. Вагнер своју фантазију није реализовао, али су од краја 19. века бројни европски композитори из крајње различитих побуда напуштали Европу и отискивали се пут Америке. У другом делу предмета студенти ће се упознати са неколико композитора који су допринели развоју европко-америчких веза. .

Садржај теоријске наставе

I део: Opera и револуција у 19. и првој половини 20. века у западноевропском контексту 1. Оберова Нема из Портичија: револуција у опери, револуција 1830. "иницирана" опером; 2. Вагнеров политички, идеолошки и стваралачки прилог револуцији 1848-49. године: Зигфридова смрт: 3. Пут од револуционара Зигфрида до регенератора Парсифала; 4. Вагнерова улога у припреми конзервативне револуције: Парсифал; 5. Регенеративна мистерија у Бајројтском позоришту-храму; 6. Парсифал других: десакрализација дела; 7. Питање историјске истинитости у инсценацијама Парсифала; 8. Колоквијум; II део: Европски композитори у САД од краја XIX века до краја II светског рата 9. Европска интелектуална емиграција (књижевници, философи, композитори, диригенти, редитељи, глумци) у САД од краја XIX века до краја II светског рата – преглед; 10. Европски композитори у САД: интеракција/интеграција; 11. Антоњин Дворжак у САД: шта је америчка музика?; 12. Едгар Варез у САД: нове перспективе стварања и сталешког удруживања ; 13. Арнолд Шенберг у САД: пренос европских вредности у нову средину; 14. Игор Стравински у САД: од харвардских предавања до додекафоније и духовних дела; 15. Бела Барток у САД: потрага за сопственим коренима. Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; дискусија о задатим текстовима. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, аргументованог закључивања, учешћа у дебатама и писања краћих радова на одабране теме, уз употребу препоручене литературе. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Hibberd Sarah ; “La Muette and her context”, in David Charlton (ed.), The Cambridge Companion to Grand Opera, pp. 149–167; 2003; Cambridge University Press

Hobsbawm E. J. ; The Age of Revolution. 1789–1848; 1996; Vintage Books

Јеремић-Молнар Драгана и Александар Молнар:; Мит, идеологија и мистерија у тетралогији Рихарда Вагнера: Прстен Нибелунда и Парсифал; 2004; Завод за уџбенике и наставна стедства

Јеремић-Молнар Драгана; Рихард Вагнер: конструктор "истинске" реалности. Пројекат регенерације кроз Бајројтске свечаности; 2007; Фабрика књига

Wagner Richard ; “Reminiscences of Auber (1871)”, Richard Wagnerʼs Prose Works. Vol. 5: Actors and Singers, William Ashton Ellis (trans.); 1895; Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., Ltd.

Jeremić Molnar Dragana ; „Inception of Wagner’s Doctrine of Regeneration Prior to the Revolution 1848–1849“, New Sound, No. 42/II, pp. 71–85 ; 2013; Fakultet muzičke umetnosti

Јеремић Молнар Драгана; „Проблем реалности у списима Рихарда Вагнера. Реалност уметничког дела као транзиција од ‘реалности света садашњости’ ка ‘реалности света будућности’“, Филозофија и друштво, год. XXВ, бр. 2, стр. 257–273.; 2014; Институт за филозофију и друштвену теорију

Wagner Nike ; Wagner Theater; 1999; Suhrkamp

Syer Katherine R. ; “Parsifal on Stage,” in William Kinderman and Katherine R. Syer (eds.), A Companion to Wagner’s “Parsifal” pp. 277–337.; 2005; Camden House

Ashman Mike ; “Wagner on stage: aesthetic, dramaturgical, and social considerations,” in Thomas S. Grey (ed.): The Cambridge Companion to Wagner; 2008; Cambridge University Press

Adorno Theodor W. ; “On the Score of ‘Parsifal’” (transl. Anthony Barone). Music & Letters 76, no. 3, pp. 384–387.; 1995; Oxford University Press

Millington Barry and Spencer Stewart (eds.); Wagner in Performance; 1992; New Haven and London

Bartók Béla ; “Parry Collection of Yugoslav Folk Music”. The New York Times, June 28, 1942. https://www.nytimes.com/1942/06/28/archives/parry-collection-of-yugoslav-folk-music-eminent-composer-who-is.html; 1942; New York Times

Chalmers Kenneth ; Béla Bartók; 2008; Phaidon

Feisst Sabine ; Schoenberg’s New World. The American Years; 2011; Oxford University Press

Grant Mark N.; Maestros of the Pen. A History of Classical Music Criticism in America; 1998; Northwestern University Press

Horowitz Joseph; Artists in Exile: How Refugees from Twentieth-Century War and Revolution Transformed the American Performing Arts; 2008; HarperCollins Publishers

Perlis Vivian and Libby Van Cleve ; Composers' Voices from Ives to Ellington: An Oral History of American Music; 2005; Yale University Press

Стојановић-Новичић Драгана; Антоњин Дворжак; 2004; Музичка омладина Србије

Wenborn Neil; Stravinsky; 1999; Omnibus Press

Foundation Igor Stravinsky; “Biography: The American Period: 1939–1971”, https://fondation-igor-stravinsky.org/en/composer/biography/#periode_americaine ; 2022; Foundation Igor Stravinsky

Stojanović-Novičić Dragana; “Short Correspondence between Edgard Varèse and John Cage: Around, about and above ‘organized sound’”. In Ivana Perković and Franco Fabbri (eds): Musical Identities And European Perspective: An Interdisciplinary Approach; 2017; Peter Lang

DAHA: Dvořák American Heritage Association; “Transatlantic Debate”, https://www.dvoraknyc.org/transatlantic-debate ; 2022; DAHA: Dvořák American Heritage Association