Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Миладиновић-Прица, доцент
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Марија Симоновић, истраживач
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Синтетички увид у развој српске музикологије од периода након Другог светског рата до првих деценија XXИ века и формирање способности критичког сагледавања стручних и научних доприноса на пољу српске музикологије. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.
Циљ
Циљ предмета је усмерен ка упознавању са основним премисама музикологије као науке, базираним на њеном развоју у светским оквирима, са посебним акцентом на 'модел' интердисциплинарне музиколошке интерпретације и компотенције у Србији.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава на предмету обухвата теме од почетака музикологије као дисциплине, преко развоја научног дискурса и интердисциплинарних метода, до савремених приступа и музиколошких изазова у Србији: 1. Предисторија музикологије као науке - преглед: научни приступи феномену музике; 2. Гвидо Адлер - рађање научног дискурса о музици: музикологија и њене теме; 3. Музичке науке као модел интердисциплинарног метода истраживања; 4. Трипартни модел музкологије - историјска музикологија, системска музикологија и компаративна музикологија/етномузиколгоија; 5. Нова музикологија; 6. Почеци изучавања музиколошких дициплина на универзитетском нивоу у Србији - оснивање одељења за историју музике (1948) и музички фолклор (1949) на београдској Музичкој академији; 7. Историја музике вс. музикологија; 8. Прва историја музике у звуку - Стеван Стојановић Мокрањац и Велики историјски концерт; 9. Први наставници на одсеку за музикологију и писци првих историја југословнске/српске музике - Петар Коњовић, Стана Ђурић-Клајн, Никола Херцигоња; 10. Историја музике и/или концертни водич - Музички ствараоци у Србији Властимира Перичића; 11. Контекстуалност музикологије и изазови савремене музикологије у Србији; 12-13. Српска музикологија и њени научни 'рукописи' - теме, приступи и типови музиколошких текстуалних жанрова 14. Научно-истраживачка делатност Катедре за музикологију, међународни научни скупови, капитални пројекти, међународне сарадње, научне публикације и часописи; 15. Увид у прочитану литературу, дискусија. Практична настава укључује анализирање текстова из градива - од оних који се односе на почетке музикологије као дисциплине у Србији, преко развоја научног дискурса и интердисциплинарних метода, до савремених музиколошких приступа и изазова у земљи. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусионим групама, дебатама и писања есеја на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора, презентација. Предиспитна обавеза укључује присуство настави и припремљеност/активност на настави, домаћи задатак - писани рад на задату/изабрану тему и његову усмену презентацију. Усмени испит: усмени одговор на једно питање из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
20
Семинари
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Adler, Guido; Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft. Vierteljahresschrift für Musikwissenschaft; 1886; Leipzig
Гостушки, Драгутин; “Музичке науке као модел интердисциплинарног метода истраживања.” У: Стана Ђурић-Клајн (ур.), Српска музика кроз векове; 1973; Београд, Галерија САНУ
Мирјана Веселиновић-Хофман (ур.); Историја српске музике: српска музика и европско музичко наслеђе; 2007; Београд, Завод за уџбенике
Мирјана Веселиновић-Хофман; Контекстуалност музикологије. Нови Звук, специјално издање Постструктуралистичка наука о музици, 13-20.; 1998; Београд
Мирјана Веселиновић-Хофман; Позиција уметничког објекта у интердисциплинарном научном окружењу - питања интерпретације, 67-77.; 2009; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 41
Мирјана Веслиновић-Хофман; Пред музичким делом. Огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века; 2007; Београд, Завод за уџбенике
Поповић-Млађеновић, Тијана; Процеси панстилистичког музичког мишљења; 2009; Београд, Факултет музичке уметности, ИП - Сигнатуре
Поповић-Млађеновић, Тијана; Музика и музикологија као медиј(ум)и психомузиколошких истраживања, у: Весна Микић, Татјана Марковић (ур.), Музика и медији, 47-56.; 2004; Београд: Факултет музичке уметности
Sonja Marinković, Vesna Mikić, Ivana Perković, Tijana Popović Mladjenpvić, Ana Stefanović, Dragana Stojanović-Novičić (ur.); Challenges in Contemporary Musicology. Essays in Honor of Prof. Dr. Mirjana Veselinović-Hofman; 2018; Belgrade: Faculty of Music
Tijana Popović Mladjenović, Ana Stefanović, Radoš Mitrović and VEsna Mikić (Eds.); Contextuality of Musicology - What, How, Why and Because; 2020; Belgrade: Faculty of Music
Katherine Bergeron, Philip V. Bohlman (Eds.); Disciplining Music: Musicology and Its Canons; 1992; Chicago: University of Chicago Press
Joseph Kerman; Contemplating Music: Challenges to Musicology; 1985; Cambridge: Harvard University Press