Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Перковић, редовни професор

др Марина Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Неда Несторовић, истраживач

ма Марија Симоновић, истраживач

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Исход предмета је оспособљавање студената за промишљање и интерпретацију значајних појава и остварења из области музике раног класицизма, као и развијање историјског, теоријског, аналитичког и критичког тумачења дате музичке праксе. Стицање способности креативне примене стечених знања.  У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ предмета је овладавање материјом, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности музике раног класицизма. Ово се постиже кроз предавања, слушање и анализирање релевантних примера, дискусије и креативно ангажовање студената (писање краћих проблемски фокусираних текстова, самостално упознавање са унапред задатим текстовима/музичким делима, припрему кратких предавања и сл.). Акценат је на интерпретационом обрасцу наставе у којем се фаворизује разумевање и темељно упознавање са фундаменталним питањима предмета. 

Садржај теоријске наставе

Теме: 1) Рани класицизам: историјски, социјални и културолошки контекст; 2) Просветитељска епоха и музика; 3) Рани класицизам / преткласицизам: прелаз или самостални стил?; 4) Рококо; 5) Осећајни стил (вс. Стурм унд Дранг), Галантни стил; 6) Ранокласичарске "школе": Манхајм, Беч; 7) Ранокласичарске "школе": Берлин, Хамбург; 8) Ранокласичарске "школе": Италија, Француска; 9) Формирање жанрова: симфонија; 10) Формирање жанрова: концерт; 11) Формирање жанрова: камерна музика; 12) Формирање жанрова: вокално-инструментална музика (ораторијум, кантата, црквена музика) Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних примера; демонстрације на задате теме; самостално упознавање са унапред задатим текстовима и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања краћих текстова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задатак: есеј на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Ајнштајн Алфред; Моцарт: личност и дело; 1987; Београд, Нолит

Heartz Daniel; Music in European Capitals, 1720–1780; 2003; Norton

Перковић Радак Ивана; Процес стварања музичког дела. Из написа музичких теоретичара просветитељског доба", Зборник Катедре за музичку теорију. Музичка теорија и анализа 5, 1-17; 2008; Београд, ФМУ

Перковић Ивана; Ридер, Музика раног класицизма; 2008; интерно издање, ФМУ

Rummenhöller Peter; Glazbena pretklasika; 2004; Zagreb, Hrvatsko muzikološko društvo