Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Стефан Цветковић, доцент

Услов

Нема посебних услова за похађање овог предмета.

Исход

Krajnji ishod učenja jeste sticanje konkretnih znanja i celovitog uvida u razmatranu oblast, kao i osposobljavanje studenata za kreativnu primenu stečenih znanja, promišljanje i sagledavanje razmatranih muzičkih praksi i analizu pojedinačnih ostvarenja, nastalih u renesansi. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Cilj predmeta je da se studentu omogući sticanje znanja o muzičkoj praksi i teoriji renesanse i njihovo sagledavanje u odgovarajućem kulturno-istorijskom kontekstu. Od posebnog značaja je osposobljavanje studenata za istorijsko mišljenje i sagledavanje logike razvoja muzičkih oblika koji su nastali i razvijali se u periodu renesanse.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Теме: 1) Ренесанса у уметности (теоријска поставка епохе и илустрације: ликовне уметности, књижевност, архитектура, позориште); 2) Музичка ренесанса (историјски преглед од Арс нове до Палестрине, Ласа и Венецијанске школе); 3) Мотет – настанак и развој облика од 14. до 16. века; 4) Мотети Жоскена де Преа и Орланда ди Ласса; 5)Историјат и развој ренесансне мисе (од 14. до 16. века); 5) Палестринине мисе; 6) Палестрина / Ласо / Жоскен де Пре (променљива јединица); 7) Колоквијум - писмена провера знања; 8) Световна музика ренесансе: фротола и француски шансон 16.века; 9) Световна музика ренесансе: мадригал 16. Века - историјат и рана фаза; 10) Мадригали зреле фазе (1550-1580); 11) Позни мадригал с краја 16.века; 12) Инструментална музика ренесансе -преглед; 13) Ричер и канцона 14) Музичка теорија у ренесанси: 15) Презентација студентских радова на задате теме (предипитне обавезе) Практична настава Анализирање и слушање одабраних вокалних композиција (мотети, мисе, фротоле, шансони, мадригали) и инструменталне музике (канцоне, ричеркари, фантазије, варијације и др.) Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама и писања на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Предиспитна обавеза: писани рад на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Reese, Gustave; Music in the Renaissance; 1959; W. W. Norton & Company, New York.

Abraham, Džerald; Oksfordska istorija muzike I; 2001; Clio, Beograd.

Brown, M., Howard – Stein, Louise K.; Glazba u renesansi (prevod S. Tuskar); 2005; Hrvatsko muzikološko društvo, Zagreb.

Perkins, Leeman L.; Music in the Age of the Renaissance; 1999; W. W. Norton & Norton, New York

Пејовић, Роксанда; Музика минулог доба; 2004; Портал, Београд

Vendriks, Filip; Muzika u renesansi (prevela: Ana Stefanović); 2005; Clio,Beograd

Fenlon, Iain; The Renaissance: from the 1470s to the End of the 16th Century; 1989; New Jersey, Englewood Cliffs

Lowinsky, Edward; Music in the Culture of the Renaissance and Other Essays, (ed. B.J. Blackburn); 1989; University Press, Chicago