Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Неда Несторовић, истраживач
Услов
2OGNR1 - Музикологија 2 - НИМ: Музика у Србији у 19. веку - одслушан; Нема посебних предуслова.
Исход
По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује да теоријски, историјско-аналитички и критички може да тумачи и проблематизује аспекте стваралаштва Јосифа Маринковића, Стевана Стојановића Мокрањца, Даворина Јенка, Роберта Толингера, Исидора Бајића, Станислава Биничког, Петра Крстића, Божидара Јоксимовића, Владимира Ђорђевића и њихов значај за утемељење српске уметничке музика и њене даље развојне токове. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.
Циљ
Циљ предмета је да студенту помогне у савладавању и разумевању специфичности и значаја стваралачких опуса композитора, који су деловали у Србији с краја 19. и почетком 20. века, имајући у виду: 1) историјска, друштвено-политичка и културна превирања друге половине 19. века у Србији; 2) потребу за успостављањем чврстих темеља српској уметничкој музици која би, остајући блиска и пријемчива тадашњем друштву, на основи нераздвојиве повезаности са музичким фолклором, могла да композиционо-техничким умећем и професионалним односом убрзано надокнади све оне пропуштене фазе, или боље рећи, читаве периоде у развоју западноевропске уметничке музике; 3) стицање услова за дефинитивно одређење националног правца у српској музици; 4) карактеристике индивидуалних поетика и њиховог директног или индиректног утицаја на потоњу српску музику.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава. Предмет подразумева историјско-аналитичко и културолошко разматрање дела и делатности кључних личности српске музике с краја 19. и почетка 20. века. Теме: 1. Стваралаштво композиотора с краја 19. и почетка 20. века у контексту српске историје, културе и музике; 2–6. Стеван Стојановић Мокрањац (живот и дело; карактеристике стваралаштва; рецепција Мокрањчевог стваралаштва у написима о музици; световна и духовна дела); 7–9. Јосиф Маринковић (живот и дело; карактеристике стваралаштва; рецепција Маринковићевог стваралаштва у написима о музици; вокална, вокално-инструментална и инструментална дела); 10. Стваралаштво Даворина Јенка; 11. Стваралаштво Роберта Толингера; 12. Стваралаштво Станислава Биничког; 13. Стваралаштво Исидора Бајића и Владимира Ђорђевића; 14. Стваралаштво Петра Крстића и Божидара Јоксимовића; 15. Провера знања из градива и дискусије на задате теме. Практична настава. Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; самостално упознавање са унапред задатим текстовима и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусионим групама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: усмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Активност на часу
5
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Коста Манојловић; Споменица Стевану Ст. Мокрањцу; 1923; Београд
Властимир Перичић; Јосиф Маринковић. Живот и дела; 1967; Београд
Tijana Popović Mladjenović; The Potentials of Self-Representation in the Serbian Music of Romanticism. Stevan Mokranjac (1856–1914) – In the Past and Now; 2012; In: Tilman Seebass, Mirjana Veselinović-Hofman & Tijana Popović Mladjenović, Eds., Identities: The World of Music in Relation to Itself, Belgrade, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, 2012, pp. 111–131.
Тијана Поповић Млађеновић; Мит о оригиналности и рецепција стваралаштва Стевана Стојановића Мокрањца у контексту писане речи о музици.; 2006; У: Ивана Перковић Радак и Тијана Поповић Млађеновић (ур.), Мокрањцу на дар, Катедра за музикологију ФМУ Универзитета уметности у Београду, Дом Културе „Стеван Мокрањац“, 241–263.
Стеван Стојановић Мокрањац Ур. Властимир Перичић, Дејан Деспић, Драгослав Девић; Сабрана дела Стевана Стојановића Мокрањца; 1999; Нота, Завод за уџбенике и наставна средства, Књажевац, Београд
Петар Коњовић; Стеван Ст. Мокрањац; 1984; Нови Сад, Матица српска
Стана Ђурић Клајн; Млади дани Стевана Мокрањца; 1981; Неготин
Тијана Поповић Млађеновић; Клавирска музика Роберта Толингера; 1996; Гудало, часопис за унапређење глазбе, год. 111, бр. 12, 61-68.
Стана Ђурић-Клајн; Историјски развој музичке културе у Србији; 1971; Pro musica (Edicija „Pro musica“, 1), Београд 1971, 184 стр.
Маријана Дујовић; Станислав Бинички и његово доба; 2017; Београд: Clio
Ур. Биљана Милановић; На маргинама музиколошког канона: композиторска генерација Петра Стојановића, Петра Крстића и Станислава Биничког; 2019; Београд: МДС и МИ САНУ
Данијела Кличковић; Исидор Бајић педагог, издавач и мелограф; 2015; Нови Сад: Асоцијација гитариста Војводине
Властимир Перичић; Музички ствараоци у Србији; 1969; Београд, Просвета
Ивана Петковић & Олга Оташевић; Стеван Стојановић Мокрањац у написима 'других'; 2014; Београд: Музиколошко друштво Србије & Музичка омладина Београда
Ивана Петковић Лозо, Неда Несторовић и Марија СИмоновић; O neposrednim saglasjima između maternje melodije Momčila Nastasijevića i maternje melodije Stevana Stojanovića Mokranjca. U: Maternja melodija Momčila Nastasijevića: interdisciplinarne refleksije, ur. Tijana Popović Mladjenović et al.; 2021; Београд: Факултет музичке уметности, Катедра за музикологију