Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Перковић, редовни професор

др Марина Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Неда Несторовић, истраживач

ма Марија Симоновић, истраживач

Исход

Исход предмета је оспособљавање студената за промишљање и интерпретацију значајних појава и остварења из области стилских одредница зрелог класицизма, као и развијање историјског, теоријског, аналитичког и критичког тумачења дате музичке праксе. Стицање способности креативне примене стечених знања.  У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ предмета је овладавање материјом, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности стилских одредница класицизма. Стицање способности креативне примене стечених знања. Ово се постиже кроз предавања, слушање и анализирање релевантних примера, дискусије и креативно ангажовање студената (писање краћих проблемски фокусираних текстова, самостално упознавање са унапред задатим текстовима/музичким делима, припрему кратких предавања и сл.). Акценат је на интерпретационом обрасцу наставе у којем се фаворизује разумевање и темељно упознавање са фундаменталним питањима предмета.  

Садржај теоријске наставе

Теме: 1) Класицизам: историјски и социјални контекст; 2) Класицизам у другим уметностима: синхронијски и дијахронијски преглед; 3) Класицизам: музички контекст; 4) Теоријски погледи на класични стил (Розен, Ратнер, Даунс...); 5) Музички центри, музички живот у другој половини 18. века; 6) Извођачка пракса, музичко издаваштво,  рецепција музике и музичка критика у другој половини 18. века; 7) Компоненте музичког израза (структура и форма); 8) Компоненте музичког израза (мелодија, ритам, фактура, хармонија...); 9) Компоненте музичког језика: оркестрација; 10) Стваралаштво Ј. Хајдна из перспективе класицизма; 11) Стваралаштво В. А. Моцарта из перспективе класицизма; 12) Стваралаштво Л. ван Бетовена из перспективе класицизма   Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних примера; демонстрације на задате теме; припрема краћих излагања; самостално упознавање са унапред задатим текстовима и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, аргументованог закључивања, учешћа у дискусијама и писања краћих текстова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Розен Чарлс; Класични стил. Хајдн, Моцарт, Бетовен; 1979; Нолит, Београд

Bonds Mark Evan; Music as Thought. Listening to the Symphony in the Age of Beethoven; 2006; Princeton and Oxford, Princeton University Press

Head Matthew; Orientalism, Masquerade and Mozart's Turkish Music; 2000; London, Royal Music Association

Перковић Ивана; "Битка у балској дворани? Асоцијативна значења у Моцартовој контраданци La battaille КВ 535",; 2010; Музичка теорија и анализа, Београд, Факултет музичке уметности, 2010, 114–126.

Поповић Млађеновић Тијана, Богуновић Бланка, Перковић Ивана, Масникоса Марија; W. A. Mozart's Phantasie in C minor, K. 475: The Pillars of Musical Structure and Emotional Response; 2009; Journal of Interdisciplinary Music Studies, 3, 1&2, Spring/Fall 2009, 95–117.