Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марија Масникоса, редовни професор
др Ана Стефановић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Стефан Цветковић, доцент
Услов
Нема.
Исход
Исход предмета је оспособљавање студената за креативну примену стечених знања, промишљање и интерпретацију значајних остварења српске међуратне музике и музичке публицистике. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.
Циљ
Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о српској међуратној музици у првим деценијама 20. века, у контексту укрштања доминантних европских стилистичких оријентација: романтизма, импресионизма, експресионизма, односно, тенденција раног модернизма. Посебним освртом на однос према фолклору, као и на реалистичке тенденције у уметности, тематизоваће се словенски утицај. Такође, 'циљ' овог предмета је упознавање студената са нашом међуратном публицистиком и њеним односом према значајним остварењима и појавама у историји европске и наше музике.
Садржај теоријске наставе
Садржај предмета: Предмет Национална историја музике – Музика прве половине 20. века: Романтичарски токови српске међуратне музике обухвата предавања, дискусије и вежбе: слушање и анализирање примера из литературе. Теме: 1) Европски музички романтизам и словенске националне школе: ретроспектива (уводно предавање); 2) Оперско стваралаштво Петра Коњовића – национална музичка драма Кнез од Зете; 3) Коњовићева Коштана; 4) Коњовићева Отаџбина – Opera ораторијум; 5) Варијациони принцип у Коњовићевој инструменталној музици: ц-молл симфонија, симфонијска поема Макар Чудра, Други гудачки квартет; 6) Стваралаштво Петра Стојановића / Косте Манојловића / Миленка Пауновића (променљива наставна јединица); 7) Стваралаштво Стевана Христића: ораторијум Васкресење и симфонијска поема Поема зоре; 8) Христићева Opera Сутон у контексту европске опере с краја 19. века – позноромантичерска лирска музичка драма; 9) Христићев балет Охридска легенда; 10) Соло песме Петра Коњовића 11) Соло песме Стевана Христића 12) Коњовић као музички писац у контексту српске међуратне музичке публицистике); 13) Милоје Милојевић као музички писац У оквиру аудиторних вежби које обухватају слушање и анализирање одабраних композиција и дискусију о задатој литератури, прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, аргументованог закључивања и писања краћих радова на одабране теме. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Анализа/есеј: анализа и писани рад на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Семинари
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Димитрије Стефановић, ур.; Живот и дело Петра Коњовића, зборник радова,; 1989; Музиколошки институт САНУ, Београд
Властимир Перичић, ур.; Композиторско стваралаштво Милоја Милојевића,; 1998; Музиколошки институт САНУ, Београд,
Надежда Мосусова, Роксанда Пејовић, Радмила Петровић, Властимир Перичић, ур.; Милоје Милојевић – композитор и музиколог, зборник радова; 1986; Музиколошки институт САНУ, Београд
Властимир Перичић, ур.; Стеван Христић и његово дело, зборник радова студената музикологије,; 1985; ФМУ, Београд
Димитрије Стефановић, ур.; Живот и дело Стевана Христића,; 1991; САНУ, Београд.
Надежда Мосусова, ур.; Српска музичка сцена, зборник радова; 1995; Музиколошки институт САНУ, Београд
Роксанда Пејовић:; Музичка критика и есејистика у Београду (1919-1941); 1999; ФМУ, Београд
Ана Стефановић; ”Соло песма”, у: Историја српске музике, Мирјана Веселиновић, ур, 357-404; 2007; Завод за издавање уџбеника, Београд
Ана Стефановић; ”Написи Милоја Милојевића о соло песми”, Музички талас, 1-3, 66-75; 1999; Clio, Београд
Ана Стефановић; ”Поезија Јована Дучића у соло песми Стевана Христића и Милоја Милојевића", у: О Јовану Дучићу, зборник радова поводом педесетогодишњице смрти, ур. Предраг Папавестра,; 1996; САНУ, Институт за језик и књижевност
Ана Стефановић; Српска вокална лирика на раскршћу традиција; 1995; Магистарски рад, рукопис
Соња Маринковић; Музички национално у српској музици прве половине 20. века; 1992; (доксторска дисертација), Београд, рукопис;
Снежана Николајевић:; Либретистички поступак Петра Коњовића, Београд; 1984; УКС, Београд