Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ивана Петковић Лозо, доцент

ма Неда Несторовић, истраживач

ма Марија Симоновић, истраживач

Услов

Положени испити из свих предмета Музикологија II из претходне године студија.

Исход

По завршетку наставе, од студента се очекује да теоријски, историјско-аналитички и критички може да тумачи и проблематизује феномене музичких пракси периода fin de siecle. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ предмета је да студент из музиколошке визуре савлада и разуме различите кључне феномене у вези са специфичним карактеристикама периода fin de siecle и стваралаштвом композитора који својим појединачним опусима заједно оцртавају пост/позно/романтичарске, импресионистичке, неокласицистичке и експресионистичке координате тог доба.

Садржај теоријске наставе

Teorijska nastava obuhvata određenje pojma i istorijskog perioda fin de siecle kao prostora između; razmatranje kulturnog konteksta i filozofsko-estetičkih promišljanja `paradigmatične promene` koja obuhvata subjektivizaciju i destabilizaciju saznanja; uočavanje značaja pojave psihoanalize; upoznavanje sa osnovnim pretpostavkama društveno-humanističkih i prirodnih nauka toga doba, kao i opštim umetničkim tendencijama. Muzika perioda fin de siecle posmatra se i tumači kao muzičko-istorijski period sa sopstvenim specifičnostima i zasebnim pravima. Ukazuje se na ekstremnu tehničku heterogenost repertoara, divergentne analitičke stavove i pluralitet muzičko-analitičkih i muzičko-psiholoških teorija koje su se pojavljivale istih godina. Posebno se raspravlja fenomen sasvim specifičnog iskustva vremena kao emergentnog svojstva muzike ovog perioda. Teme: formulacija stilskog perioda fin de siecle; post/pozno/romantičarska muzika: mimesis, poiesis, aisthesis; fantazijski princip i programnost u muzici; radikalna subjektivizacija vremena u muzici; karakteristike impresionizma u muzici i likovnim umetnostima, simbolizma u književnosti; problematika fenomena tour de force i a faire une gageure u muzici. Primeri paradigmatičnih kompozitorskih opusa ovog doba: 1-3. G. Maler; 4-5. R. Štraus; 6. M. Reger; 7-10. K. Debisi; 11-12. M. Ravel; 13. E. Sati; 14. A. Skrjabin; 15. Provera znanja iz gradiva i diskusije na zadate teme. Praktična nastava obuhvata auditorne vežbe: slušanje i analiziranje odabranih kompozicija; samostalno upoznavanje sa unapred zadatim tekstovima iz literature i kompozicijama; diskusija. Prati se postignuće studenta u pogledu razumevanja, analiziranja i kritičkog promišljanja gradiva, učešća u diskusijama i pisanja radova na odabrane teme, uz upotrebu različitih (štampanih i digitalnih) izvora. Kolokvijum: usmena provera znanja prethodno pređenog gradiva - odgovor na jedno pitanje. Domaći zadaci: eseji na zadate teme. Usmeni ispit: usmeni odgovor na dva pitanja iz gradiva.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Carl Dahlhaus; Between Romanticism and Modernism; 1980; Berkeley: University of California Press

Julian Johnson; Mahler's Voices: Expression and Irony in the Songs and Symphonies ; 2009; Oxford: Oxford University Press

Tijana Popović Mladjenović; What Das Lied von der Erde by Gustav Mahler tells me. U: Miloš Zatkalik (ur.), Muzička teorija i analiza, 35–59.; 2010; Beograd, Fakultet muzičke umetnosti & Signature

Mirjana Veselinović-Hofman; Smisao mimesisa u poetici Gustava Mahlera; 1987; Muzikološki zbornik, XXIII, 1987, 79–88.

Тијана Поповић Млађеновић; Музичко писмо; 2015; Београд; Clio, 1996 / Факултет музичке уметности, 2015.

Тијана Поповић Млађеновић; Процеси панстилистичког музичког мишљења; 2009; Београд: Факултет музичке уметности

Antonius Bittmann; Max Reger and Historicist Modernisms; 2004; Baden-Baden: Koerner

Charles Youmans; Richard Strauss's Orchestral Music and the German Intellectual Tradition; 2005; Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press

Tijana Popović Mladjenović; Ariadne’s Thread of Hofmannsthal’s and Strauss’s Opera in the Opera, or the Labyrinth of the Crossroads of European Cultural History. In: Crossroads – Greece as an intercultural pole of musical thought, ed. by E. Nika-Sampson et al. 681–698.; 2013; Thessaloniki: Aristotle University, School of Music Studies & International Musicological Society

Тијана Поповић Млађеновић; Клод Дебиси и његово доба; 2008; Београд: Музичка омладина Србије

Тијана Поповић Млађеновић; Пелеас и Мелисанда Клода Дебисија – Opera или антиопера?; 1997; Музички талас, 1997, 4, 3–6, 54–73.

Tijana Popović Mladjenović; A Fragment on the Emotion, "Mathesis" and Time Dimension of the Purely Musical. Marginalia with Prelude to the Afternoon of a Faun by Claude Debussy; 2007; Musicological Annual, vol. XLIII/2, Ljubljana, 2007, 305–332.

Тијана Поповић Млађеновић; Етида – Тераса за пријеме на месечини у Бојама привида. У: Музика кроз мисао, 97–109.; 2002; Београд, Факултет музичке уметности

Тијана Поповић Млађеновић; Варијације на тему Пелеас и Мелисанда Клода Дебисија и историја. У: Opera – од обреда до уметничке форме, 97–109.; 2001; Београд: Факултет музичке уметности

Tijana Popović Mladjenović; Debussy’s Wartime Compositions. In: Poetics and Politics of Place in Music, edited by R. Stanevičiūtė & L. Navickaitė-Martinelli, 45–57.; 2009; Vilnius & Helsinki: Lithuanian Composers’ Union & Umweb Publications

Tijana Popović Mladjenović; The Voices of Debussy’s Letters as Something More and Something Less than (Auto)Biography, in: Tatjana Marković and Vesna Mikić (Eds.), (Auto)Biography as a Musicological Discourse, 227–235.; 2010; Belgrade: Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts

Tijana Popović Mladjenović; ‘In-Between’ the Autonomous and Contingent Worlds of Music. In: Of Essence and Context – Between Music and Philosophy, edited by Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, 119–135.; 2019; Springer, Switzerland AG

Tijana Popović Mladjenović and Ivana Petković Lozo; Preludes by Claude Debussy – the Idea of the Work as a Cycle, 33–67.; 2019; Contemporary Musicology, 2019, No. 4.

Julian Johnson; After Debussy. Music, Language, and the Margins of Philosophy; 2020; New York: Oxford University Press

Deborah Mawer, Ed.; The Cambridge Companion to Ravel; 2000; Cambridge: The Cambridge Companion to Ravel

Caroline Potter; Erik Satie: A Parisian Composer and his World; 2016; Woodbridge: The Boydell Press

Caroline Potter, Ed.; Erik Satie: Music, Art and Literature; 2013; Surrey: Ashgate

Peter Kaminsky; Unmasking Ravel : new perspectives on the music; 2011; Rochester: University of Rochester Press

James M. Baker; The music of Alexander Scriabin; 1986; New Haven and London: Yale University Press

Kenneth Smith and Vasilis Kallis, Eds.; Demystifying Scriabin; 2022; Woodbridge: The Boydell Press

Marilyn Nonken. With a contributory chapter by Hugues Dufourt; The Spectral Piano. From Liszt, Scriabin, and Debussy to the Digital Age; 2014; Cambridge: Cambridge University Press