Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ивана Петковић Лозо, доцент

ма Неда Несторовић, истраживач

ма Марија Симоновић, истраживач

Услов

Положени испити из свих предмета Музикологија II из претходне године студија.

Исход

По завршетку наставе, од студента се очекује да теоријски, историјско-аналитички и критички може да тумачи и проблематизује феномене музичких пракси периода fin de siecle. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ предмета је да студент из музиколошке визуре савлада и разуме различите кључне феномене у вези са специфичним карактеристикама периода fin de siecle и стваралаштвом композитора који својим појединачним опусима заједно оцртавају пост/позно/романтичарске, импресионистичке, неокласицистичке и експресионистичке координате тог доба.

Садржај теоријске наставе

Teorijska nastava obuhvatiće određenje pojma i istorijskog perioda fin de siecle kao prostora između; razmatranje kulturnog konteksta i filozofsko-estetičkih promišljanja `paradigmatične promene` koja obuhvata subjektivizaciju i destabilizaciju saznanja; uočavanje značaja pojave psihoanalize; upoznavanje sa osnovnim pretpostavkama društveno-humanističkih i prirodnih nauka toga doba, kao i opštim umetničkim tendencijama. Muzika perioda fin de siecle posmatra se i tumači kao muzičko-istorijski period sa sopstvenim specifičnostima i zasebnim pravima. Ukazuje se na ekstremnu tehničku heterogenost repertoara, divergentne analitičke stavove i pluralitet muzičko-analitičkih i muzičko-psiholoških teorija koje su se pojavljivale istih godina. Posebno se raspravlja fenomen sasvim specifičnog iskustva vremena kao emergentnog svojstva muzike ovog perioda. Teme: istorijske varijante pojma `muzičko istraživanje`; ekspresionističke tendencije u muzici - atonalni i folklorni ekspresionizam; neoklasicističke pojave u muzici; modernizam i fenomen `umetničkog eksperimenta`; estetičko-poetički stavovi stvaralaca. Primeri paradigmatičnih kompozitorskih opusa ovog doba: 1-2. F. Buzoni; 3-4. A. Šenberg; 5-7. I. Stravinski; 8. B. Bartok; 9. Č. Ajvz; 10. E. Varez; 11-12. S. Prokofjev; 13-14. D. Šostakovič. 15. Provera znanja iz gradiva i diskusije na zadate teme. Praktična nastava obuhvata auditorne vežbe: slušanje i analiziranje odabranih kompozicija; samostalno upoznavanje sa unapred zadatim tekstovima iz literature i kompozicijama; diskusija. Prati se postignuće studenta u pogledu razumevanja, analiziranja i kritičkog promišljanja gradiva, učešća u diskusijama i pisanja radova na odabrane teme, uz upotrebu različitih (štampanih i digitalnih) izvora. Kolokvijum: usmena provera znanja prethodno pređenog gradiva - odgovor na jedno pitanje. Domaći zadaci: pisanje eseja na izabrane teme. Usmeni ispit: usmeni odgovor na dva pitanja iz gradiva

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Victoria Adamenko; Neo-Mythologism in Music. From Scriabin and Schoenberg to Schnittke and Crumb; 2007; Hillsdale, NY: Pendragon Press

Тијана Поповић Млађеновић; Пројекције времена у гудачким квартетима Дмитрија Шостаковича; 2007; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 37, 2007, 17–48.

Tijana Popović Mladjenović; Slow Waltz as the Place of Different Individual Stylistic Shifts in Art Music just before the Great War. In: The Great War /1914-1918/ and Music, edited by Stanislav Tuksar, Monika Jurić Janjik, 211–222.; 2019; Zagreb: Croatian Musicological Society

Jonathan Cross ; The Cambridge companion to Stravinsky; 2003; Cambridge: Cambridge University Press

Edited by Severine Neff, Maureen Carr, and Gretchen Horlacher with John Reef; The Rite of Spring at 100; 2017; Bloomington, Indiana: Indiana University Press

Tamara Levitz, Ed.; Stravinsky and His World; 2013; Princeton and Oxford: Princeton University Press

David C. Paul; Charles Ives in the Mirror. American Histories of an Iconic Composer; 2013; Urbana, Chicago, and Springfield: University of Illinois Press

Charles Ives; Essays Before A Sonata; 2004; Fairfield, IA: 1st World Library – Literary Society

Stephen Budiansky; Mad music: Charles Ives, the nostalgic rebel; 2014; University Press of New England

Matthew McDonald; Breaking time’s arrow : experiment and expression in the music of Charles Ives; 2014; Bloomington, Indiana: Indiana University Press

Per Thomas Andersen; Affective Narratology in J.P. Jacobsen’s Gurresange (1867–1870) and Arnold Schönberg’s Gurrelieder (1901–1911). In: Per Thomas Andersen, Story and Emotion: A Study in Affective Narratology ; 2016; Scandinavian University Press

Mark Berry; Arnold Schoenberg; 2019; London: Reaktion Books

Sabine Feisst and Ethan Haimo (eds.); Schoenberg’s early correspondence: 1891 - May 1907.; 2016; New York: Oxford University Press

Walter Frisch; The Early Works of Arnold Schoenberg, 1893-1908. ; 1993; Berkeley: University of California Press

Constantin Floros; New Ears for New Music; 2013; Frankfurt am Main: Peter Lang

Erinn E.Knyt; Ferruccio Busoni and his legacy; 2017; Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press

Robert Jackson Wood; At the Threshold: Edgard Varese, Modernism, and the Experience of Modernity; 2014; City University of New York (CUNY)

Marion Ross; Form as Process in Selected Works of Edegard Varese; 1972; The University of North Carolina

Sherman Van Solkema, Ed.; The New Worlds of Edgard Varese; 1979; Brooklyn: City University of New York

P.W. Clayton; Varese: The Chamber Works of the 1920's. Detailed Analyses of Hyperprism, Octandre and Intégrales; 1986; Sheffield University

Simon Morrison, Ed.; Sergey Prokofiev and His World; 2008; Princeton and Oxford: Princeton University Press

Boris Berman; Prokofiev’s piano sonatas; 2008; Yale University Press

Pamela Davidson; Magic, Music, and Poetry: Prokofiev`s Creative Relationship with Bal`mont and the Genesis of Semero ikh; 2002; New Zeland Slavonic Journal

Dassia N. Posner and Kevin Bartig with Maria De Simone (Eds.) ; Three Loves for Three Oranges, Gozzi, Meyerhold, Prokofiev; 2021; Indiana University Press

Dimitri Shapovalov; Speaking in Two Voices: Irony and Lyricism in early Prokofiev; 2004; Slavonica 10(1):17-39

Dassia N. Posner; Baring the Frame: Meyerhold's Refraction of Gozzi's Love of Three Oranges; 2015; Theatre Survey / Volume 56 / Issue 03 / September 2015, pp 362 - 388.

Edited by David Fanning; Shostakovich Studies; 1995; New York: Cambridge University Press

Pauline Fairclough, Ed.; Shostakovich Studies 2; 2010; Cambridge: Cambridge University Press

Pauline Fairclough and David Fanning, Eds.; The Cambridge companion to Shostakovich; 2008; Cambridge: Cambridge University Press

Michael Mishra; A Shostakovich companiaon; 2008; Westport, Connecticut London: Praeger Publishers

Esti Sheinberg; Irony, Satire, Parody and the Grotesque in the Music of Shostakovich; 2016; Abingdon and New York: Routledge

Elliott Antokoletz; Musical Symbolism in the Operas of Debussy and Bartók: Trauma, Gender, and the Unfolding of the Unconscious; 2004; New York: Oxford University Press

Julie Brown; Bartok and the grotesque; 2016; London and New York: Routledge