Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

др Марина Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Неда Несторовић, истраживач

ма Марија Симоновић, истраживач

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Исход образовања јесте познавање развојних процеса у историји музике, као и разумевање музичких стилова, у смислу историјског, теоријско-аналитичког и културолошког схватања карактеристика изучаваних епоха, жанрова и проблема. Од студената се очекује да овладају градивом и да по завршетку курса покажу способност креативне примене стеченог аналитичког, теоријског и критичког знања о музици у словенским земљама у 19. веку у матичној области студија. Акценат је и на развоју међупредметних компетенција, у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ курса посвећеног музици у словенским земљама у 19. веку јесте стицање знања, разумевање кључних одлика романтичарског стила, а посебно индивидуалних стваралачких доприноса, студија извора, односа уметности према политичком, економском и социјалном контексту, односно упознавање са различитим појавама из музичког живота у њиховом међусобном односу. Циљ курса је, такође, да студенту омогући да стекне навику самообразовања, развије способност креативне примене стечених знања и изгради основу музичко-историјског мишљења.

Садржај теоријске наставе

Предмет Музика у словенским земљама у 19. веку обухвата предавања и дебате у вези са следећим областима: 1) Националне школе у словенским земљама; 2) Руска национална школа; 3) Јужнословенске националне школе; 4) Пољска и чешка музика 19. века. ТЕМЕ ПРЕДАВАЊА У ПРВОМ СЕМЕСТРУ: 1) Појам националних школа у романтизму и појам националног стила; 2) Композиторски однос према фолклору; 3) Елементи националног стила у руској музици 18. века; 4) Михаил Глинка: утемељење историјске опере; 5) Михаил Глинка: Opera „Иван Сусањин“ – питања драматургије историјске опере; 6) Михаил Глинка: Opera „Руслан и Људмила" – питања жанра и симфонизација опере; 7) Александар Даргомижски: опере „Русалка“ и „Камени гост“; 8) Чешка национална школа: оперско стваралаштво Беџиха Сметане; 9) Чешка национална школа: симфонијско стваралаштво Беџиха Сметане; 10) Пољска национална школа: стваралаштво Фредерика Шопена; 11) Буђење националних школа код Јужних Словена; 12) Руска музика 60-их година 19. века: делатност Петорице 13) Opera „Борис Годунов“ Модеста Мусоргског; 14) Историјска Opera у руској музици друге половине 19. века; 15) Opera бајка у руској музици друге половине 19. века; ТЕМЕ ПРЕДАВАЊА У ДРУГОМ СЕМЕСТРУ: 16) Оперско стваралаштво Петорице; 17) Симфонијска музика у стваралаштву Петорице; 18) Опере Петра Иљича Чајковског: општи преглед и карактеристике; 19) Opera „Евгеније Оњегин“ Петра Иљича Чајковског; 20) Opera „Пикова дама“ Петра Иљича Чајковског; 21) Балети Петра Иљича Чајковског: општи преглед и карактеристике; 22) Балет „Лабудово језеро“ Петра Иљича Чајковског; 23) Балет „Шчелкунчик“ Петра Иљича Чајковског; 24) Симфонијска музика Петра Иљича Чајковског: општи преглед и карактеристике; симфоније 1–3; 25) Симфонијска музика Петра Иљича Чајковског: симфоније 4–6; 26) Стваралаштво Антоњина Дворжака 27) Стваралаштво Леоша Јаначека; 28) Руска музика краја 19. и почетка 20. века: позно стваралаштво Николаја Римског-Корсакова; 29) Композиторска делатност Александра Скрјабина 30) Композиторска делатност Сергеја Рахмањинова. АУДИТОРНЕ ВЕЖБЕ: Слушање и анализирање примера из музичке литературе релевантних за теме предавања ; самостално упознавање са унапред задатим текстовима и музичким делима; дискусије; припрема презентација и писање краћих текстова на задату тему. Континуирано се прати постигнуће студента у разумевању, анализирању и критичком промишљању предметне материје, аргументованом закључивању, учешћу у дискусијама, писању краћих текстова на одабране теме, уз употребу препоручене литературе. КОЛОКВИЈУМ: Усмени одговор на једно питање након обрађене 17. тематске јединице. ИСПИТ: Усмени одговор на два питања из целокуног градива које је обрађено током курса.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

5

Активност на часу

5

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Асафьев Борис Владимирович; О музыке Чайковского; 1972; Ленинград: Музыка

Baker James M.; The Music of Alexander Scriabin; 1986; New Haven and London: Yale University Press

Бэлза Игор Фёдорович; О славянской музыке; 1963; Москва: Советский композитор

Данилевич Лев Васильевич; Последние оперы Н. А. Римского-Корсакова; 1961; Москва: Государственное музыкальное издательство

Zajaczkowski Henry; Tchaikovsky's Musical Style; 1987; Ann Arbor: UMI Research Press

Јеремић-Молнар Драгана; Свесни и несвесни покретачи стваралаштва Модеста Мусоргског; 2008; Београд: Факултет музичке уметности

Ярустовский Борис Михайлович; Игорь Стравинский; 1982; Ленинград: Музыка

Келдыш Юрий Всеволодович и др. (ред.); История русской музыки в 10 томах; 1983; Москва: Музыка

Левашёва Ольга Евгеньевна; Михаил Иванович Глинка, 1–2; 1987; Москва: Музыка

Лисса Зофиа; Естетика глазбе (огледи); 1969; Загреб: Напријед

Маринковић Соња; "Национални стил – терминолошка проблематика и методе истраживања", у: Властимир Перичић и др. (уред.), Фолклор и његова уметничка транспозиција, 157–169.; 1991; Београд: Факултет музичке уметности

Маринковић Соња; "Живот за цара" Михаила Ивановича Глинке, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 10–11, 25–55; 1992; Нови Сад: Матица српска

Маринковић Соња; "Феномен националних школа романтизму", у: Ивана Перковић и Драгана Стојановић-Новичић (уред.), Музика кроз мисао, 89–96.; 2002; Београд: Факултет музичке уметности

Marinković Sonja; "The Treatment of Glinka’s Variations in the Finn’s Ballad", in: Miloš Zatkalik (ed.), Music Theory and Analysis: Refereed Proceedings of the Seventh International Conference Music Theory and Analysis 2009, 1–7.; 2010; Belgrade: Faculty of Music; Signature

Рыцарева Марина Григорьевна; Максим Березовский: жизнь и творчество композитора; 2013; Санкт-Петербург: Композитор

Рыцарева Марина Григорьевна; Дмитрий Бортнянский: жизнь и творчество композитора; 2015; Санкт-Петербург: Композитор

Samson Jim (ed.); The Cambridge History of Nineteenth-Century Music; 2002; Cambridge: University Press

Серов Александр Николаевич; "Русалка" – Opera А. С. Даргомыжского; 1953; Москва: Государственное музыкальное издательство

Taruskin Richard; On Russian Music; 2009; Berkeley: University of California Press