Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

Услов

2OGOR1 - Музикологија 2 - ОИМ: Западноевропска музика у првој половини 19. века - одслушан

Исход

Познавање развојних процеса музике друге половине 19. века; историјско, теоријско-аналитичко и културолошко схватање карактеристика изучаване епохе, жанрова и проблема. Не постоји исход образовања. У оквиру курса се развијају и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ курса је да: студент разуме разлике, али и евентуалне сродности, у „идеји” и концепцији опере друге половине 19. века, као и укорењеност тих разлика у друштвено-политичком и културулошком контексту; упозна се са ставовима водећих филозофа и естетичара музике о статусу (инструменталне) музике и разуме њихов утицаја на обликовање музичке сцене друге половине 19. века; стекне увид у сапостојање самосвојних стваралачких принципа водећих представника инструменталне музике друге половине 19. века.е постоји циљ образовања

Садржај теоријске наставе

1. Музика у другој половини 19. века: традиције, друштвено-политички контекст(и), представници, жанрови, питање стила, естетичке расправе о (инструменталној) музици 2. Листова алтернатива симфонији и реакције на њу 3. Листов приступ форми и тематизму: на примеру одабраних дела 4. Брамсов приступ форми и тематизму: на примеру одабраних дела 5. „Повратак симфоније“ у Немачкој 6. Инструментална музика у Француској и стваралачки метод Арс галицае 7. Провера знања: колоквијум 8. Вагнер: компоновање као позив 9. Холанђанин луталица 10. Вагнер: уметност у служби регенерације 11. Верди: компоновање као занимање 12. Риголето 13. Opera у Италији (за време и) после Вердија и Opera у Немачкој (за време и) после Вагнера 14. Штраус: Салома 15. Провера знања: колоквијум (2. рок) Кроз аудиторне вежбе које обухватају слушање и анализирање одабраних композиција и дискусију о задатој литератури, прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, аргументованог закључивања и писања краћих радова на одабране теме.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Активност на часу

12

Домаћи задаци

12

Семинари

16

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Shulstad Reeves ; “Liszt’s symphonic poems and symphonies“, in: The Cambridge Companion to Liszt, ed. Kenneth Hamilton,; 2005; Cambridge University Press

Далхаус Карл; Естетика музике; 1992; Књижевна заједница Новог Сада

Ханслик Едуард; О музички лијепом; 1977; Београдски издавачко-графички завод,

Newman William ; The Sonata since Beethoven. Vol. 3; 1972; W. W. Norton & Company INC

Pesce Dolores ; “Expressive Resonance in Liszt’s Piano Music”, in Nineteenth-Century Piano Music, ed. Larry Todd; 1994; Schirmer Books

Марковић Катарина; Циклични принцип у симфонијама западно-европских романтичара (дипломски рад); 1997; Факултет музичке уметности

Dahlhaus Carl ; Nineteenth-Century Music; 1992; University of California Press

Latham Peter ; “Johaness Brahms (1833–1897)”, in Alec Robertson (ed.), Chamber Music; 1967; Penguin Books Ltd.

Schoenberg Arnold ; “Brahms the Progressive”, in: Style and Idea. Selected Writings of Arnold Schoenberg; 1984; Faber and Faber

Cooke Deryck ; “Anton Bruckner (1824–96)”, in Robert Simpson (ed.), The Symphony. Volume One. Haydn to Dvořák.; 1971; Penguin Books Ltd.

Bonds Mark Evan ; After Beethoven. Imperatives of Originality in the Symphony; 1996; Harvard University Press

Jones Timothy ; “Nineteenth-Century Orchestral and Chamber Music“, in Richard Langham Smith and Caroline Potter (eds), French Music Since Berlioz.; 2006; Ashgate

Dahlhaus Carl ; “Wagner’s Place in the History of Music”, in Ulrich Müller and Peter Wapnevski (eds), Wagner Handbook, transl. John Deathridge; 1992; Harvard University Press

Wagner Richard ; “On German Opera”, in: Richard Wagner's Prose Works. Volume 8: Posthumous, Etc., transl. William Ashton Ellis,; 1899; Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., Ltd.

Wagner Richard ; “A Communication to my Friends”, in: Richard Wagner's Prose Works. Volume 1: The Art-Work of the Future ; 1899; Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., Ltd.

Grey Thomas ; “Text, action, music”, in Thomas Gray (ed.), Richard Wagner: Der fliegende Holländer ; 2000; Cambridge University Press

Gray Thomas S. ; “A Wagnerian Glossary”, in Barry Millington (ed.), The Wagner Compendium; 1992; Thames and Hudson

Јеремић-Молнар Драгана; Рихард Вагнер, конструктор “истинске реалности”. Пројекат регенерације кроз Бајројтске свечаности; 2007; Фабрика књига

Kimbell David R. B.; Verdi in the Age of Italian Romanticism; 2009; Cambridge University Press

Mallach Alan ; The Authumn of Italian Opera: from Verismo to Modernism; 2007; Northeastern University Press

Вајлд Оскар; Саломе, превела Јасна Митић; 2006; ННК Интернатионал

Puffet Derick ; Richard Strauss Salome; 1994; Cambridge University Press