Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

ма Маша Спаић, истраживач

Услов

Нема посебних предуслова.

Исход

Студенти би требало да буду оспособљени да могу да дискутују о српској музици насталој и/или извођеној у току ИИ светског рата, у току првих послератних година и током педесетих година XX века, као и да познају неокласицистичке тенденције у српској музици. Полазници стичу способност да тумаче дела писана у спрези са друштвеним околностима. Оспособљавају се да проучавају и препознају музичка остварења која су настала у оквиру соцреалистичког идејног концепта. Могу да препознају неокласицистичке тенденције, као и да анализирају дела настала у оквиру неокласицистичког стилског усмерења почев од педесетих година XX века. Такође, развијају се међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Циљ овога предмета јесте да студенти српску музику настајалу и извођену у току ИИ светског рата, првих послератних година и у току шесте деценије XX века, разумеју у контексту друштвене ситуације и одговарајуће културне политике времена. Циљ је да студенти ове музичке праксе схвате као сложен феномен, који је у корелацији са изванмузичким збивањима и областима.

Садржај теоријске наставе

Први део: ратне године и соцреалистички период у Србији и у некадашњој Југославији 1) Преглед српске музике после II светског рата (општи поглед на тенденције) 2) Музика у Србији и у Југославији у току II светског рата 3) Музика и социјалистички реализам у Србији и у Југославији 4) Студија случаја: Михаило Вукдраговић Други део: педесете године у српској музици, неокласицизам 5) Уметност и култура у Србији педесетих година 20. века 6) Стваралаштво Станојла Рајичића 50-их (неокласичне тенденције) 7) Стваралаштво Милана Ристића 50-их (неокласичне тенденције) 8) Стваралаштво Љубице Марић 50-их (неокласичне тенденције) 9) Душан Радић 10) Дејан Деспић Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; дискусија о задатим текстовима. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања краћих радова на одабране теме, уз употребу препоручене литературе. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Драгана Стојановић-Новичић и Ивана Миладиновић Прица; Музиколошки ридер; 2019; Факултет музичке уметности у Београду

Драгана Стојановић-Новичић; Музика у току Другог светског рата (Београд; Србија; Југославија; фронт; логори) – ридер; 2005; Факултет музичке уметности у Београду

Драгана Стојановић-Новичић; Музика и социјалистички реализам (СССР/Србија/Југославија) – ридер; 2005; Факултет музичке уметности у Београду

Милош Јевтић; Лепота звука: разговори са музичарима; 2011; Службени гласник

Драгана Стојановић-Новичић; „Написи Михаила Вукдраговића о музици“, у: Дело и делатност Михаила Вукдраговића и Марка Тајчевића: зборник радова са научног скупа одржаног 13. и 14. децембра 2000, поводом 100-годишњице рођења двојице композитора, уредник академик Дејан Деспић, 79-89.; 2004; Српска академија наука и уметности

Драгана Стојановић-Новичић; „Посматрати друге, открити себе: музичке критике Михаила Вукдраговића“, Нови звук: интернационални часопис за музику, 18, 2001, стр. 37–50.; 2001; Факултет музичке уметности у Београду

Весна Микић; Лица српске музике: неокласицизам; 2009; Катедра за музикологију, Факултет музичке уметности у Београду

Весна Микић; „Социјализам у музици: продукција и рецепција“, у: Историја уметности у Србији XX век. Том 2: Реализми и модернизми око Хладног рата; 2012; Орион арт

Весна Микић; „Праксе умереног модернизма у послератној српској музици: субверзија/академизација“, у: Историја уметности у Србији XX век. Том 2: Реализми и модернизми око Хладног рата; 2012; Орион арт

Јеша Денегри; Теме српске уметности: Педесете; 1995; Светови

Радина Вучетић; Живот у социјализму: (1945-1980); 2013; Креативни центар

Предраг Марковић; Трајност и промена; 2012; Службени гласник

Миодраг Б. Протић (ур); 1929–1950: надреализам, постнадреализам, социјална уметност, уметност НОР-а, социјалистички реализам; 1969; Музеј савремене уметности

Драгана Стојановић; Језик емоција Михаила Вукдраговића, дипломски рад, класа проф. Властимир Перичић; 1992; Факултет музичке уметности