Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Биљана Лековић, доцент

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Маша Спаић, истраживач

Услов

Одслушан курс Музикологија IV - Савремена национална историја музике 1.

Исход

Студенти су оспособљени да примене аналитичка и теоријска знања о композиторским тенденцијама у српској музици двадесетог и двадесет првог века. Разумеју и критички промишљају друштвено-историјски контекст развоја српске уметности. Уочавају и примерима аргументују основне поетичке, естетске и структурне особине музичког дела. У оквиру курса се тежи и развијају међупредметних компетенција у сврху повезивања стечених знања.

Циљ

Пружање музиколошког увида у основне стилове, правце и стваралачка настојања у српској музици двадесетог и двадесет првог века. Циљ је да студенти проучаване музичке праксе схвате као сложен феномен, који је у корелацији са изванмузичким збивањима и областима.

Садржај теоријске наставе

Тематске јединице: 1) Шездесете године двадесетог века у српској музици и култури; 2-3) Оркестарска и симфонијска музика (Љ. Марић, В. Мокрањац, А. Обрадовић, П. Бергамо, Б. Поповић); 4-5) Авангардне новине у српској музици – појам авангарде локалног типа (П. Озгијан, В. Радовановић, Р. Максимовић; 6) Рецепција Пољске школе у српској музици; 7) Рецепција експерименталне музике у српској музици; Музички минимализам (Опус 4, М. Раичковић, К. Миљковић); 8) Колоквијум; 9) Електроакустичка музика у Србији – почеци; 10) Студијски период - развој електронских студија (Електронски студио Радио Београда, Тонски студио ФМУ); 11) Електроакустичка музика Владана Радовановића; 12) Електроакустичка музика Срђана Хофмана и Зорана Ерића, 13) Рецентна електроакустика; 14) Експерименталне звуковне праксе (соунд арт); 15) Провера знања Аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; самостално упознавање са унапред задатим текстовима и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Колоквијум

20

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Микић, Весна; Музика у технокултури; 2004; Београд: Универзитет уметности

Радовановић, Владан; Електроакустичка музика; 2010; Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића

Хофман, Срђан; Особености електронске музике; 1995; Књажевац: Нота

Лековић, Биљана; Sound Art/Звуковна уметност: Музиколошка перспектива – теорије; 2019; Београд: Факултет музичке уметности

Лековић, Биљана; „Постхумани 'преображај' у/на мрежи (Ана Гњатовић: Арахнин сан за клавир и електронику)ˮ; 2021; New Sound 58 (ИИ/2021)

Лековић, Биљана; „Звук као средство стварања и истраживања у другој половини 20. века“; 2022; Музички талас, бр. 51, Клио, Београд

Веселиновић-Хофман, Мирјана (ур.); Историја српске музике; 2007; Завод за уџбенике

Масникоса, Марија; Музички минимализам; 1998; Clio

Миладиновић Прица, Ивана; „The Cage Effect from Serbian Perspective“, Contemporary Music Review, Vol. 40, Issue 5-6 ; 2021; Rautledge

Поповић Млађеновић, Тијана; „Differentia specifica (1–3)”, Музички талас; 1996; Clio