Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марија Масникоса, редовни професор
др Радош Митровић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Маша Спаић, истраживач
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Исход овог предмета је оспособљавање студената музикологије да коришћењем естечених знања и аналитичких искустава буду у стању да анализирају и протумаче музику постмодернистичку музику насталу у Србији, крајем 20-ог и у првим декадама 21-ог века. Такође, очекује се да ће студенти који положе испит из овог предмета бити у могућности да разумеју и протумаче сложени друштвено-историјски и идеолошки контекст ове музике.
Циљ
Циљ овог предмета је да студенту омогући упознавање са специфичним етапама у развоју музичког постмодернизма у Србији, кроз сагледавање свих његових “гранања” и најзначајнијих остварења у опусима српских композитора који су стварали и стварају у последњој четвртини 20-ог и првим декадама 21-ог века.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава 1.Теоријски приступи постмодерни и постмодернизму, терминолошка питања, различите класификацијемузичких постмодернизама; 2. Карактеристике музичког постмодернизма: модернизам вс. Постмодернизам; 3. Видови установљења музичке постмодерне у Србији (1): афирмативно-компромисна [само]критика авангарде: Рајко Максимовић Петар Озгијан, Владан Радовановић; 4.Видови установљења музичке постмодерне у Србији (2): негаторско-радикална [само]критика авангарде - ретроградна линија повратка концепту неокласицизма у постмодернизму (преклапање постмодернизма и неокласицизма) у опусима Дејана Деспића, и Ане Михајловић; 5.Репрезентативни (плурални) постмодернизам у опусима (В. Трајковић, И. Жебељан); 6.Репрезентативни постмодернизам у опусу Милана Михајловића и Срђана Хофмана; 7.Репрезентативни постмодернизам у опусу Зорана Ерића и Горана Капетановића; 8.Постминимализам као значајна фракција српског музичког постмодернизма (Вук Куленовић, Зоран Ерић, Владимир Тошић); 9.Постмодернистичка – друга модерна у опусима Срђана Хофмана и Јасне Величковић; 10.Еволуција и гранања српског музичког постмодернизма почетком 21.века; 11. Провера знања - колоквијум; 12.Електроакустичка музика у Србији -почеци и студијски период (Радовановић, Хофман); 13.Постмодерна електроакустичка остварења Ерића и Хофмана; 14.Постмодернистички радиофонски опус Иване Стефановић; 15. Рецентна електроакустика Практична настава Вежбе обухватају слушање, анализе и дискусије о разматраним композицијама. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама и писања на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Veselinović-Hofman, Mirjana; Fragmenti o muzičkoj postmoderni; 1997; Matica srpska, Novi Sad
Masnikosa, Marija; Orfej u repetitivnom društvu. Postminimalizam u srpskoj muzici za gudački orkestar u poslednje dve decenije XX veka; 2010; Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju, Beograd.
Veselinović-Hofman, Mirjana; "Postmoderna -karakteristike i odabiri 'igre'", u: Istorija srpske muzike. Srpska muzika i evropsko kulturno nasleđe; 2007; Zavod za udžbenike, Beograd
Veselinović-Hofman, Mirjana; Postavangarda u srpskoj muzici; 1984; Zvuk, 3, Sarajevo, str. 5-10.
Kloc, Hajnrih; Umetnost u XX veku. Moderna – Postmoderna – Druga moderna; 1995; Svetovi, Novi Sad.