Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Маша Спаић, истраживач

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Да студент овлада основним аналитичким и теоријским знањима о композиторским тенденцијама и праксама које су се профилисале у првој половини 20. века, у контексту неокласицизма као уметничког правца.

Циљ

Предмет је намењен је проучавању појмова, одлика и уметничких резултата музике прве половине 20. века у подручју радикалног и умереног модернизма (неокласицизма). Циљ је упознавање студената са могућим контекстуализацијама разноликих стваралачких домета у европској музици овог периода, уз подстицање успостављања корелација са различитим међупредметним областима.

Садржај теоријске наставе

1. Увод у неокласицизам (друштвено-историјски контекст, типови, методе); неокласицизам као умерени модернизам (одређивање одлика радикалног, академско-историцистичког и протопостмодернистичког, те модернизма заснованог на механизму „потискивања“) 2.Неокласицизам у Француској (дух времена, естетика Жана Коктоа) 3. Ерик Сати као парадигматска фигура у контексту француског неокласицизма 4.Неокласицизам у Француској (Даријус Мијо) 5.Неокласицизам у Француској (Артур Хонегер ) 6.Неокласицизам у Француској (Франсис Пуланк) 7.Игор Стравински – »прелазна« дела – експресионизам/неокласицизам 8.Игор Стравински - неокласицизам – парафраза 9.Игор Стравински - неокласицизам – симулација 10. Музика у доба Вајмарске републике – Хиндемит, Вајл 11. Стваралаштво Сергеја Прокофјева - контекст 12. Стваралаштво Сергеја Прокофјева - Класична симфонија 13. Стваралаштво Сергеја Прокофјева - Заљубљен у три наранџе 14. Стваралаштво Сергеја Прокофјева - Ромео и Јулија

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Колоквијум

20

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Стравински, Игор – Robert Craft; Мемоари и разговори; 1972; Загреб: Зора

Веселиновић, Мирјана; Стваралачка присутност европске аванграде у нас; 1983; Београд: Универзитет уметности

Веселиновић-Хофман, Мирјана; Фрагменти о музичкој постмодерни; 1997; Нови Сад: Матица српска

Микић, Весна; Лица српске музике: неокласицизам; 2009; Београд: Катедра за музикологију, Факултет музичке уметности у Београду

Fulcher, Jane ; The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France, 1914-1940; 2005; Oxford University Press

Ornella Volta, et al.; A Mammal’s Notebook: The Writings of Erik Satie; 2014; ‎ Atlas Press

Darius Milhaud; My Happy Life; 1994; Marion Boyars Publishers Ltd.

Benjamin Ivry ; Francis Poulenc (20th Century Composers); 1996; Phaidon Press; 1st Edition

Harry Halbreich; Arthur Honegger; 2003; ‎ Amadeus Press; First Edition

Roger Nichols; Poulenc: A Biography; 2020; ‎ Yale University Press

Scott Messing ; Neoclassicism in Music: From the Genesis of the Concept through the Schoenberg/Stravinsky Polemic; 1988; ‎ BOYE6

Maureen A. Carr ; After the Rite: Stravinsky's Path to Neoclassicism (1914-1925); 2014; ‎ Oxford University Press;

Richard Taruskin ; Defining Russia Musically; 2001; Princeton University Press