Предмет
Наставници на часовима предавања
др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор
др Ивана Миладиновић-Прица, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор
др Ивана Миладиновић-Прица, доцент
Исход
Студенти су оспособљени да примене аналитичка и теоријска знања о композиторским тенденцијама у европској музици двадесетог века. Уочавају и примерима аргументују основне поетичке и структурне особине авангардних музичких остварења. Оспособљени су за примену терминологије уско везане за музику 20. века. Развијају се и међупредметне компетенције у сврху повезивања стечених знања.
Циљ
Стицање знања и музиколошких увида у основне стилске тенденције, правце и стваралачка настојања у европској музици двадесетог века. Развијање аналитичког и контекстуалног приступа у изучавању различитих стваралачких поетика и авангардних пројеката и покрета у музици двадесетог века.
Садржај теоријске наставе
У оквиру овог сегмента курса изучава се стваралаштво европских композитора у току XX века, а нарочито после ИИ светског рата. Њихова дела и активности доводе се у везу са друштвеним, политичким и културним окружењем. Обрађују се истакнути представници европске авангардне и експерименталне музике: Едгар Варез, Оливије Месијан, Пјер Булез, Ђерђ Лигети, Јанис Ксенакис, Винко Глобокар, Карлхајнц Штокхаузен, Кжиштоф Пендерецки, Витолд Лутославски, Лучано Берио. Изучавају се и области као што је писана реч о музици (Булез, Штокхаузен). Разматрају се принципи интегралног серијализма, алеаторике, микрополифоније, музике звучних боја, као и почеци развоја електроакустичке музике. Тематске јединице: Едгар Варез; Оливије Месијан; Пјер Булез: стваралаштво, са акцентом на делу Чекић без господара (мајстора), Колоквијум; Пјер Булез: писана реч о музици; Јанис Ксенакис; Ђерђ Лигети; Винко Глобокар, Карлхајнц Штокхаузен; Европска авангардна музика: интегрални серијализам (Пјер Булез, Карлхајнц Штокхаузен, Луиђи Ноно, Лучано Берио), Европска авангардна музика: алеаторика (Карлхајнц Штокхаузен, Пјер Булез, Лучано Берио, Маурисио Кагел; пољска школа – Кжиштоф Пендерецки, Витолд Лутославски). Аудиторне вежбе: Слушање и анализирање одабраних композиција; дискусија о задатим текстовима. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања краћих радова на одабране теме, уз употребу препоручене литературе. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задатак: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Веселиновић, Мирјана; Стваралачка присутност европске авангарде у нас; 1983; Универзитет уметности у Београду
Грифитс, Пол; „Разговор са композитором: Ђерђ Лигети“. Нови звук: интернационални часопис за музику, 4–5, стр. 63–72. (превод Весна Пашић); 1994; Савез организација композитора Југославије
Јанковић, Јелена; Le Marteau sans maître Пјера Булеза – неки аспекти композиционе технике, дипломски рад. (ментор др Мирјана Веселиновић-Хофман); 1999; Факултет музичке уметности у Београду
Ligeti, György; „Написана је полифонија – чути треба хармонију“, у: Нови Звук: Избор текстова о сувременој глазби, стр. 75–82. (Превела Ева Седак); 1972; Накладни завод Матице хрватске
Ријавец, Андреј; „Сусрет са Györgyom Ligetijem“. Звук: југословенски музички часопис, 2, стр. 22–25; 1985; Савез организација композитора Југославије
Roig-Francolí, Miguel A.; Understanding Post-Tonal Music; 2021; Routledge
Stacey, Peter F.; Boulez and the Modern Concept; 1987; Scolar Press
Стојановић-Новичић, Драгана; Облаци и звуци савремене музике; 2007; Факултет музичке уметности у Београду и ИП „Сигнатуре“
Стојановић-Новичић, Драгана; Винко Глобокар: музичка одисеја једног емигранта; 2013; Факултет музичке уметности у Београду и ИП „Сигнатуре“
Стојановић-Новичић, Драгана; “Work of Edgard Varèse and ‘Futurist Music’: Affinities (and Differences)”. New Sound: International Magazine for Music, 34, pp. 50–61. (Translated by Goran Kapetanović) ; 2009; Department of Musicology, Faculty of Music in Belgrade
Стојановић-Новичић, Драгана; ”Short Correspondence between Edgard Varèse and John Cage: Around, about and above ‘organized sound’”. In Ivana Perković and Franco Fabbri (eds): Musical Identities and European Perspective: An Interdisciplinary Approach, pp. 187–202; 2017; Peter Lang
Стојановић-Новичић, Драгана (ур.); Пјер Булез – Стваралачке координате (студије и интервјуи): ридер; 2005; Факултет музичке уметности у Београду
Стојановић-Новичић, Драгана; Пјер Булез – текстови о музици: ридер; 2005; Факултет музичке уметности у Београду
Стојановић-Новичић, Драгана; Едгар Варез, Јанис Ксенакис, Винко Глобокар (Француска музика двадесетога века): ридер; 2006; Факултет музичке уметности у Београду
Стојановић-Новичић, Драгана; Оливије Месијан: ридер; 2006; Факултет музичке уметности у Београду
Тодорић, Сунчана; „Проблеми стваралачке поетике Ђерђа Лигетија“. Нови звук: интернационални часопис за музику, 2, стр. 107–117.; 1993; Савез организација композитора Југославије
Цвејић, Бојана; Отворено дело у музици: Боулез, Стоцкхаусен, Цаге; 2004; Студентски културни центар
Штокхаузен, Карлхајнц; Четири критеријума електронске музике (Превод: Милош Миладиновић и Предраг Цветичанин); 1989; Издање преводилаца и Студентског културног центра Ниш
Стојановић-Новичић, Драгана, Миладиновић Прица, Ивана (ур.); Музиколошки ридер; 2019; Факултет музичке уметности
Поповић Млађеновић, Тијана; Музичко писмо; 1996; Clio