Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марија Масникоса, редовни професор
др Биљана Лековић, доцент
др Радош Митровић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Мелита Бенчић, самостални уметнички сарадник
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Ishod predmeta je osposobljavanje studenata za kreativnu primenu stečenih znanja, promišljanje i sagledavanje razmatranih ostvarenja i pojava u okviru suživota modernističkih i postmodernističkih tendencija umetničke muzike druge polovine 20. i početka 21. veka.
Циљ
Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о теоријама и праксама музичког постмодернизма, као и о праксама електроакустичке музике друге половине 20. и почетка 21. века, уз подстицање успостављања корелација са различитим међупредметним областима.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава 1) Електроакустичка музика – прва фаза развоја (период електричних инструмената) и - период тонског студија: Париз 2) Електроакустичка музика - период тонског студија: Келн, Милано и САД (тапе мусиц) 3) Електроакустичка музика након 1960. – жива електроника (историјски, теоријски, технички, поетички аспект) 4) Дигитална ера - период компјутера (од електронских композиција до примера звуковне уметности) 5) Постмодерна у теоријама Жан-Франсоа Лиотара и Франсиса Фукујаме и Ч. Џенкса (постмодернизам у архитектури) 6) Постмодерна и постмодернизам у теоријској мисли Фредрика Џејмсона и Хала Фостера 7) Теорије музичког постмодернизма Џонатана Крејмера и Николаса Кука 8) Теорије музичког постмодернизма Јоакима Тилмана и Тимотија Тејлора; 9) Колоквијум: провера знања; 10) Постмодерна музичка пракса у Европи: поставангарда (Кагел, Штокхаусен, Лутославски, Пендерецки); 11) Постмодерна музичка пракса у Европи: репрезентативни цитатни постмодернизам (Берио, Цимерман, Шнитке, Губајдулина, Перт, Горецки, Канчели); 12) Постмодерна музичка пракса у Европи: репрезентативни цитатни постмодернизам (Шнитке, Губајдулина); 13) Постмодерна музичка пракса у Европи: репрезентативни цитатни постмодернизам (Перт, Горецки, Канчели); 14) Постмодерна музичка пракса у Европи: „друга модерна“ (теорија Х.Клоца и музика Андреа, Манкопфа...), 15) Постмодерна музичка пракса у Европи: постмодернизам с почетка 21. века: постпродукција. Практична настава (вежбе) организована је кроз анализе и слушање одабраних композиција. Посебан сегмент практичне наставе опционално укључује израду групних презентација на задату тему, што подразумева и индивидуално и тимско истраживање студената, под руководством ментора. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: есеји на задате теме. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
40
Литература
Liotar, Žan-Fransoa; Postmoderno stanje (Prevela sa francuskog Frida Filipović), u: Jelena Đorđević (ur.), Studije kulture: zbornik. ; 2008; Beograd: Službeni glasnik.
Jameson, Fredric; Postmodernizam ili kulturna logika kasnog kapitalizma.; 1985; Kulturni radnik, 3, str. 34-91.
Hal Foster (ed.); The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture.; 1987; Port Townsend, Washington: Bay Press
Charles Jencks; Vrednosti postmodernizma (Prevela sa engleskog Tatjana Medić); 1990; Delo: Postmoderna aura (IV), 5/6/7, maj-jul 1990, str. 180-197.
Kramer, Jonathan D.; Беyонд Унитy: Тоwард ан Ундерстандинг оф Мусицал Postmodernism, in: Elizabeth West Marvin and Richard Hermann (eds), Concert Music, Rock and Jazz Since 1945: Essays and Analytical Studies. ; 1995; Rochester, N.Y.: University of Rochester Press.
Kramer, Jonathan D.; The Nature and Origins of Musical Postmodernism, in: Judy Lochhead and Joseph Auner (eds), Postmodern Music/Postmodern Thought. ; 2002; New York and London: Routledge.
Cook, Nicholas; Music Theory and the Postmodern the Muse: An Afterward, in: Concert Music, Rock and Jazz Since 1945: Essays and Analytical Studies. ; 1995; Rochester, N.Y.: University of Rochester Press.
Тилман, Јоаким; „Postmodernism and Art Music in the German Debate“, in: in: Judy Lochhead and Joseph Auner (ed.), Postmodern Music/Postmodern Thought.; 2002; New York and London: Routledge.
Taylor, Timothy D.; Music and Musical Practices in Postmodernity, in: Judy Lochhead and Joseph Auner (eds), Postmodern Music/Postmodern Thought.; 2002; New York and London: Routledge.
Veselinović - Hofman, Mirjana; Fragmenti o muzičkoj postmoderni.; 1997; Novi Sad: Matica srpska.
Клоц, Хајнрих; Уметност у XX веку. Модерна – Постмодерна – Друга модерна (превео З.Красни); 1995; Нови Сад: Светови.
Masnikosa,Marija; Orfej u repetitivnom društvu. Postminimalizam u srpskoj muzici za gudački orkestar u poslednje dve decenije XX veka.; 2010; Muzikološke studije/Disertacije, sveska3/2010, Fakultet muzičke umetnosti, Katedra za muzikologiju, Beograd.
Leković, Biljana; Sound art/zvukovna umetnost: muzikološka perspektiva – teorije.; 2019; Fakultet muzičke umetnosti: Beograd
Gloag, Kenneth; Postmodernism in Music; 2012; Cambridge University Press, UK.
Creeber, Glen and Royston, Martin (eds.); Digital Cultures. Understanding New Media. ; 2009; Open University Press
Collins, N., Schedel, M., and Willson, S.; Electronic Music. Cambridge Introductions to Music.; 2013; Cambridge: Cambridge Universisty Press