Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Услов
Нема посебних предуслова
Исход
По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим приступима феномену звучних огледала / музичких сећања; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, разматрања и тумачења специфичних механизама, начина и функција сећања музике о самој себи; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију феномена археологије/архетипологије музичких сећања.
Циљ
Упознавање студената са феноменом археологије/архетипологије музичких сећања - огледавања/преламања/сећања музике у музици; увођење студената у интердисциплинарно поље разматрања, анализе и тумачења (при)повести музике о музици - историје/приче музике о самој себи.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава са дебатама о следећим питањима: 1. Феномен звучних огледала музике о музици; 2. Археологија/архетипологија сећања саме музике; 3. Музичка сећања, музичка носталгија и граматика снова; 4. Музичка сећања у контексту имагинарног и имагинације као бесконачне резерве вечности против времена и супротстављања лицима времена, `смрти` и судбини; 5. Сећања саме музике у/о музици као антисудбина - као супротстављање могућности краја уметности и/или једино преосталој могућности културе сећања на `некадашњу` уметност музике; 6. Мапирање начина музичких сећања између претходног и садашњег фин-де-сиецле времена (19-20. / 20-21. век); функција музичких сећања као функција наде уметности музике 7-13. Разматрања оних уметничка остварења (Дебиси, Равел, Малер, Форе, Брух, Штраус, Стравински, Барток, Шимановиски, Ајвз, Варез, Месијан, Булез, Мирај, Дитиј, Такемицу, Сариахо, Лигети, Пендерецки, Шнитке, Јусупов итд.) у којима на транспарентан начин музика прича о самој себи, присећа се, рефлектује, утискује, тражи - позива саму себе на најразличитије начине у могућем распону од сопственог `детињства` до својих`садашњих` дана; 14-15. Увид у прочитану литературу; Домаћи задатак: усмено излагање - аналитички и критички приступ задатој теми. Практична настава: анализирање и слушање одабраних музичких остварења у контексту проблемских кругова предмета - музичко сећање, музичка носталгија и граматика снова. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дебатама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих извора. Предиспитна обавеза: писани рад на изабрану тему и његова јавна презентација, праћена дискусијом. Усмени испит: усмени одговор на питања која су проблематизована писаним радом и усмена одбрана писаног рада.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
30
Семинари
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Одбрана завршног рада
40
Литература
Tijana Popović Mladjenović; The Longing for Lost Time and Utopian Space of the Musically Fantastic. In: Between Nostalgia, Utopia, and Realities, edited by Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Ivana Perković & Tijana Popović Mladjenović, 29–47. ; 2012; Belgrade: University of Arts, Faculty of Music
Tijana Popović Mladjenović; A Fragment on the Emotion, “Mathesis“ and Time Dimension of the Purely Musical. Marginalia with Prelude to the Afternoon of a Faun by Claude Debussy. In: Rationalism of a Magic Tinge: Music as a Form of Abstract Perception, Stefanija & Hočevar; 2007; Musicological Annual, vol. XLIII/2, 305–332.
Tijana Popović Mladjenović; Brücken der Zeit. Alfred Schnittke: Konzert für Bratsche und Orchester. Vorschlag zu einer neuen lesart der Musikgeschichte; 1999; Project Rastko. http://www.rastko.org.yu/muzika/tpopovic_schnitke.html
Tijana Popović Mladjenović; What Das Lied von der Erde by Gustav Mahler tells me, u: Miloš Zatkalik (ur.), Muzička teorija i analiza, 35–59.; 2010; Belgrade: Faculty of Music
Tijana Popović Mladjenović; Music has a Vision – Listening to Others and Oneself Through It, in: Tilman Seebass, Mirjana Veselinović-Hofman & Tijana Popović Mladjenović (Eds.), Identities: The World of Music in Relation to Itself, 35–48. ; 2012; Belgrade: Faculty of Music, University of Arts in Belgrade
Tijana Popović Mladjenović; Ariadne’s Thread of Hofmannsthal’s and Strauss’s Opera in the Opera, or the Labyrinth of the Crossroads of European Cultural History. In: Crossroads – Greece as an intercultural pole of musical thought and creativity, Ed. Evi Nika-Sampson et al.; 2013; Thessaloniki: Aristotle University, School of Music Studies & International Musicological Society, 681–698 .
Tijana Popović Mladjenović and Leon Stefanija; The Musical Text as a Polyphonic Trace of Otherness. In: Intertextuality in Music: Dialogic Composition, edited by Violetta Kostka, Paulo F. de Castro, William A. Everett, 169–184.; 2021; Abingdon, England; New York, NY: Routledge
David B. Greene; Music in Search of Itself. Essays on Music about Music; 2005; Lewiston, New York: The Edwin Mellen Press
Edited by John Elsner and Roger Cardinal; Cultures of Collecting ; 1994; London: Reaktion Books Ltd.
Leon Botstein; Memory and Nostalgia as Music-Historical Categories; 2000; The Musical Quarterly, Vol. 84, No. 4 (Winter, 2000), pp. 531-536. Oxford University Press
Joan Gibbons; Contemporary Art and Memory. Images of Recollection and Remembrance; 2007; London, New York: I.B.Tauris
Jonah Lehrer; Proust Was a Neuroscientist; 2007; Boston, New York: Houghton Mifflin Company
Suzanne Guerlac ; Thinking in time: an introduction to Henri Bergson; 2006; New York: Cornell University Press
Paul Ricoeur; Memory, history, forgetting; 2004; Chicago: The University of Chicago Press
Caroline Bithell; The Past in Music: Introduction. In: The Past in Music, ed. Caroline Bithell ; 2006; Special issue of Ethnomusicology Forum, vol. 15/1 (2006): 3–16.
Benedict Taylor; The melody of time: music and temporality in the romantic era; 2016; New York: Oxford University Press
Julian Johnson; After Debussy. Music, Language, and the Margins of Philosophy; 2020; New York: Oxford University Press
Julian Johnson; Out of Time. Music and the Making of Modernity; 2015; New York: Oxford University Press
Tijana Popović Mladjenović; Reminiscences about Ballad, Chopin, and Transgression. In: Music: Function and Value, edited by Teresa Malecka, Malgorzata Pawlowska, 448–459.; 2013; Krakow: Akademia Muzyczna w Krakow and Musica Iagellonica
Jean-Benoit Tremblay; Polystylism and Narrative Potential in the Music of Alfred Schnittke; 2007; University of British Columbia
Тијана Поповић Млађеновић; Господари чекића, фауна и времена. Чекић без господара Пјера Булеза у контексту француског музичког писма времена; 2014; Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 51, 83–98.