Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марко Алексић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Марко Алексић, доцент
Услов
Нема услова.
Исход
Оспособљеност студената за разумевање, аналитичку интерпретацију и практично-извођачко бављење популарном музиком.
Циљ
Упознавање са језиком и традицијом популарне музике кроз аналитичко сагледавање карактеристичних хармонских, мелодијско-ритмичких и формалних модела, уз практично овладавање елементима различитих жанрова.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Упознавање са историјатом популарне музике; Преглед најважнијих периода и жанрова; Специфичности музичког језика популарне музике (лествице, ритмика и хармонски системи); Систем хармонских шифри заступљених у популарној музици и његов историјски развој; Сличности и разлике између система хармонских шифри популарне музике у односу на „класични“ систем хармонског шифровања; Тоналитет, тонални план и модулациона логика у хармонији уметничке и популарне музике – сличности и разлике; Функционална логика у хармонији уметничке и популарне музике – сличности и разлике; Однос мелодије и хармоније у популарној музици; „непоклапања“ и „размимоилажења“ хармоније и мелодије као једно од типичнијих својстава популарне музике; Општи преглед најзначајнијих лествица у популарној музици (природни дур и хармонски мол; модалне лествице; лидијско-мисолидијска лествица; молдур и мелодијски дур и друге); Пентатонска и „блуз“ лествица и њихов утицај на мелодијску и хармонску организацију композиција популарне музике; Модалност у мелодици и хармонији популарне музике – поређење видова испољавања модалности у мелодици и хармонији популарне музике; Специфичности ритмичких модела популарне музике; Видови формалне организације у популарној музици; кратак историјат развоја типичних форми; Једноставне ране форме популарне музике; утицај 12-тактовне блуз структуре и њених историјских деривата; Најзаступљенији типови форме песме у савременој популарној музици; Сложеније и развијеније форме популарне музике; укрштање жанрова; Популарна музика и порука – текст, имиџ, сценски наступ, видео-спот; Инструментариј и аранжман у популарној музици; Анализа песама из различитих периода у историји водећих европских фестивала популарне музике; Специфичности инструменталне популарне музике; Анализа композиција филмске музике и музике за позориште; Мелодијске, хармонске и формалне особености песама у поп и рок музици бивше Југославије. Практична настава Анализа примера из уметничке и популарне музике са применом два система хармонског шифровања – класично-тоналног и популарно-извођачког; Анализа и репродукција на клавиру одабраних познатих композиција популарне музике; Анализа и репродуковање на клавиру на основу парадигматског модела и одабраних примера из литературе: карактеристичних хармонских обрта популарне музике; карактеристичних мелодијско-ритмичких модела популарне музике; карактеристичних модалних мелодијско-хармонских образаца популарне музике; карактеристичних ритмичких образаца популарне музике; типичних облика песме заступљених у савременој популарној музици. Аналитичко препознавање истог хармонског модела у различитим композицијама популарне музике; Репродуковање типичне, базичне 12-тактовне блуз структуре на клавиру, а потом и њених развијенијих историјских варијаната. Упоредна анализа различитих обрада једне песме, с акцентом на аранжманским решењима.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Марко Алексић; Модално-тоналне интеракције као спиритус мовенс игре: Бил Вилан, музика за Риверденс, у: Милена Петровић (ур.), Играј, играј, играј! — тематски зборник Петнаестог педагошког форума сценских уметности, 81–92; 2013; Београд: Факултет музичке уметности
Марко Алексић; Југословенски представници на „Песми Евровизије” у периоду 1981—1990: коначно формирано „југословенство” у поп музици?, у: др Мирјана Веселиновић Хофман, и др. (уред.), Југословенска идеја у/о музици — тематски зборник, 228–245; 2020; Београд — Нови Сад: Музиколошко друштво Србије — Матица српска
Andy Bennet, Barry Shank, and Jason Toynbee (eds.); The Popular Music Studies Reader; 2006; Abingdon: Routledge
Nicole Biamonte; Triadic Modal and Pentatonic Patterns in Rock Music, 95–110; 2010; Music Theory Spectrum, Vol. 32 (Fall 2010)
David Brackett; Interpreting Popular Music; 2000; Berkeley: University of California Press
Walter Everett (ed.); Expression in Pop-Rock Music: A Collection of Critical and Analytical Essays; 2000; New York: Garland Publishing, Inc.,
Albin Zak; Rock and Roll Rhapsody. Pop Epics of the 1970s, in: Walter Everett (ed.), Expression in Pop-Rock Music. Critical and Analytical Essays, 345–360; 2008; New York — London: Routledge /2nd ed./
Richard Middleton; Form, in: John Shepherd et al. (eds.), Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World, 503–520; 2003; London: Continuum
Allan F. Moore (ed.); Analyzing Popular Music; 2000; Cambridge: Cambridge University Press
Mark Spicer; (Ac)cumulative Form in Pop-Rock Music, 29–64; 2004; Twentieth Century Music 1, No. 1
Larry Star and Christopher Waterman; American Popular Music; 2007; Oxford: Oxford University Press
Philip Tagg; Analyzing Popular Music: Theory, Method and Practice, 37–65; 1982; Popular Music 2
Philip Tagg; Everyday Tonality. Towards a Tonal Theory of What Most People Hear; 2009; New York — Montreal: The Mass Media Music Scholars’ Press
David Temperley; The Melodic-Harmonic ʻDivorceʼ in Rock, 323–342; 2007; Popular Music 26, No. 2 (May 2007)
Guy Capuzzo; Neo-Riemannian Theory and the Analysis of Pop-Rock Music, 177–199; 2004; Music Theory Spectrum, Vol. 26, No. 2
Paul Scott Carter; Retrogressive Harmonic Motion as Structural and Stylistic Characteristic of Pop-Rock Music, PhD diss.; 2005; University of Cincinnati.
John Covach; Form in Rock Music: A Primer, in: Deborah Stein (ed.), Engaging Music: Essays in Music Analysis, 65–76; 2005; Oxford: Oxford University Press