Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Илић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Миливоје Вељић, ванредни професор
Услов
2OHMO4 - Музички облици 4 - одслушан и положен
Исход
Оспособљавање студената за самостално анализирање композиција различитих жанрова од импресионизма до двадесет првог века, са нагласком на музици у којој је дошло до иновативног третмана и промене у хијерархији музичких параметара. Оспособљавање студената за аналитичко-теоријска уопштавања у усменој и писаној форми, као и за сагледавање праваца будућег усавршавања у овој области.
Циљ
Упознавање обликотворних принципа у музици од импресионизма до 21. века и стратегија које се примењују у анализи и тумачењу музичке форме.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава: Категорија форме у музици од импресионизма до 21. века: спектар значења појма у филозофији и естетици музике и теорији уметности. Материјал – структура – форма – дело. Питања организације музичког тока у условима слабљења и укидања структурне функције тоналитета. Мотивски односи као генератори музичког обликовања. Реинтерпретације традиционалних формалних модела у посттоналној музици. Симетрија и „златни пресек“. Активација „секундарних“ музичких компоненти у генерисању формалних значења. Музичка форма и реинтерпретације линеарног поретка сегмената у музичком току: Дебисијево „ритмизовано време“, поетика фрагмента, момент форма, мобилна форма, вишезначна форма. Колаж и монтажа. Музичка форма и слојеви времена/материјала/звука. Музичка форма и простор: трансформација „секундарних“ параметара. Музичка форма и процесуалност музичког тока. Пројектовање циља и дугорочне стратегије музичког обликовања. Практична настава: Аналитички и синтетички приступ примерима из музичке литеартуре. Рад на семинарском раду.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
20
Семинари
20
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Семинари
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
20
Усмени испит
20
Литература
Dunsby, Jonathan (Ed.); Models of Musical Analysis. Early Twentieth Century Music; 1993; Oxford: Blackwell
Howat, Roy; Debussy in Proportion; 1986; Cambridge: Cambridge University Press
Kostka, Stefan and Matthew Santa; Materials and Techniques of Post-Tonal Music, 5th ed.; 2018; New York, Abingdon: Routledge
Ligeti, György; „Metamorphoses of Musical Form“, translated by Cornelius Cardew. Die Reihe 7: Form–Space, 5–19.; 1965; Bryn Mawr: Theodore Presser Co.
Roig-Francolí, Miguel A.; Understanding Post-Tonal Music, 2nd ed.; 2021; New York, Abingdon: Routledge
Strauss, Joseph; Introduction to Post-Tonal Theory, 4th edition; 2016; New York: Norton
Поповић, Берислав; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Београд: Clio и Културни центар Београда
Сабо, Аница; Испољавање симетрије у музичком току - методолошка питања; 2020; Београд: Факултет музичке уметности
Илић, Ивана; „Noise in Inner Silence by Miloš Zatkalik: The Place Where Composition, Theory and Analysis Become One“, New Sound: International Journal of Music 52/2018, 87-109. ; 2018; Београд: Факултет музичке уметности
Стаматовић, Ивана; „Структурне функције хармонских и тематских процеса у стваралачкој и теоријској пракси Арнолда Шенберга: Камерна симфонија оп. 9”, у: Музичка теорија и анализа 3. Зборник Катедре за теоријске предмете, ур. Мирјана Живковић и др.; 2006; Београд: Факултет музичке уметности, ИП „Signature”
Стаматовић, Ивана; "Отворена форма и музичко извођење", у: И симпозијум композитора, музиколога, етномузиколога и музичких теоретичара, ур. Данијела Илић, Милош Заткалик и Наташа Нагорни; 2007; Сокобања: Heroes