Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марко Алексић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Александра Ивковић, асистент
Услов
Нема услова
Исход
Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу аналитички разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.
Циљ
Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Формирање тоналитета - претапање модуса у дурско-молски систем; Барокни тоналитет - акордски фонд; просечан хармонски језик барока; Тонални план барокних композиција, контрасти; Начини тоналних промена у барокној музици, смер модулација; Анализе инструменталних дела Баха, Хендла и осталих аутора барокне епохе; Барокни хомофони слог и хармонска полифонија на примерима Бахових хармонизација протестантских корала; Корал - основне карактеристике коралног стила; Мелодијско-ритмичке особине корала; Хармонски ток корала, каденцирања; Тонално кретање и промене у коралима; Фигурирања корала; Хармонизовање коралних мелодија у барокном (Баховом) стилу; Хармонија позног барока у делима Баха и Хендла; Сложенији модулаторни процеси у Баховом стваралаштву (Бахов "модернизам"); Хармонија галантног (рококо) и осећајног стила; Класицизам у музици - општа стилска обележја; Улога хармоније у класицизму, периодичност целине у садејству са њеним хармонским током; Функционално утемељење класицистичког тоналитета, акордски фонд; Развијени класични стил - проширење поља вантоналних акорада; Нова алтерована сазвучја (дијатонског и хроматског типа) у класицизму; Тонални план целине у класицизму - тонални односи и контрасти; Врсте промена тоналитета; Енхармонска модулација и њена примена у класичном стилу; Бечки класичари: хармонски језик Ј. Хајдна; Бечки класичари: хармонски језик В. А. Моцарта; Бечки класичари: хармонски језик Л. в. Бетовена; Анализе сложенијих типова модулаторних промена код Моцарта и Бетовена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија у оквиру класичног стила; Упоредна анализа хармонских појава у делима бечких класичара. Практична настава Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
20
Семинари
15
Тестови
10
Активност на часу
5
Домаћи задаци
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
20
Усмени испит
20
Литература
Пол Видал, Нађа Буланже; Хармонија на клавиру; 1980; Београд: Факултет музичке уметности
Дејан Деспић, Петар Озгијан, Властимир Перичић; Генералбас, збирка хорала и малих инструменталних комада за вежбање у свирању генералбаса (треће, прерађено издање); 1969; Београд: Уметничка академија
Дејан Деспић; Хармонска анализа; 1987; Београд: Универзитет уметности
Дејан Деспић; Контраст тоналитета; 1989; Београд: Универзитет уметности
Дејан Деспић; Хрестоматија за аналитичку хармонију; 1995; Београд: Факултет музичке уметности
Дејан Деспић; Хармонија са хармонском анализом; 2002; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства
Auguste Durand; Jean Sébastien Bach – 101 Chorals à 4 parties réduction pour orgue ou piano; С.а.; Paris: Durand – Editions Musicales
Мирјана Живковић; Хармонија у оквиру музичких стилова; 1978; Београд: Факултет музичке уметности
Мирјана Живковић; Корал Јохана Себастијана Баха; 1989; Београд: Факултет музичке уметности
Властимир Перичић; Кратак преглед развоја хармонских стилова; 1975; Београд: Факултет музичке уметности