Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном и креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу аналитички разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Формирање тоналитета - претапање модуса у тонске родове; Барокни тоналитет; Акордски фонд барокног тоналитета; Тонални план барокних композиција, контрасти; Начини тоналних промена у барокној музици, смер модулација; Анализе инструменталних дела Ј. С. Баха, Г. Ф. Хендла и осталих аутора барокне епохе; Барокни хомофони слог и хармонска полифонија на примерима Бахових хармонизација протестантских корала; Корал - основне карактеристике коралног стила; Мелодијско-ритмичке особине корала, специфичне акордске везе и каденце у коралима; Тонално кретање у коралима, смер и начин модулација; Хармонизовање коралних мелодија у барокном (Баховом) стилу; Хармонија позног барока у делима Баха и Хендла; Сложенији модулаторни поступци у делима Ј. С. Баха 15. Хармонизација коралних мелодија по узору на Бахов стил; Класицизам у музици - општа стилска обележја, улога хармоније (осврт и на хармонију галантног /рококо/ и осећајног стила); Тоналитет класицизма, функционално утемељење; Проширење поља вантоналних акорада у класицизму, нова алтерована сазвучја дијатонског и хроматског типа; Тонални план и тонални односи у класицизму - врсте промена тоналитета; енхармонска модулација и њена примена у класичном стилу; Бечки класичари: хармонски језик Ј. Хајдна; Бечки класичари: хармонски језик В. А. Моцарта; Бечки класичари: хармонски језик Л. в. Бетовена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија у оквиру класичног стила; Анализе сложенијих типова модулаторних промена код Моцарта и Бетовена; Музички романтизам - општа стилска обележја; Хармонски језик у музици романтичног стила - улога хармоније; Раноромантични тоналитет - акордски фонд, промене тоналитета; медијантика, поларни акорд; Модална дијатоника, прожимање дура и мола (истоимених и паралелних) у романтизму; Хармонија главних представника раног романтизма на примерима анализа дела Шуберта, Шумана и Шопена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија на темељу раноромантичарског хармонског језика. Практична настава Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

25

Тестови

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Пол Видал, Нађа Буланже; Хармонија на клавиру; 1980; Београд: Факултет музичке уметности

Дејан Деспић, Петар Озгијан, Властимир Перичић; Генералбас, збирка хорала и малих инструменталних комада за вежбање у свирању генералбаса (треће, прерађено издање); 1969; Београд: Уметничка академија

Дејан Деспић; Хармонска анализа; 1987; Београд: Универзитет уметности

Дејан Деспић; Контраст тоналитета; 1989; Београд: Универзитет уметности

Дејан Деспић; Хрестоматија за аналитичку хармонију - збирка примера из литературе; 1995; Београд: Факултет музичке уметности

Дејан Деспић; Хармонија са хармонском анализом; 2002; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Auguste Durand; Jean Sébastien Bach – 101 Chorals à 4 parties réduction pour orgue ou piano; С.а.; Paris: Durand – Editions Musicales.

Мирјана Живковић; Хармонија у оквиру музичких стилова, скрипта; 1978; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић; Корал Јохана Себастијана Баха, скрипта; 1989; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 1 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2004; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 2 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2005; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 3 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2006; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик, Ивана Стаматовић, Слободан Раицки (уред.); Музичка теорија и анализа 4 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2007; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 5 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2008; Београд: Факултет музичке уметности

William Kinderman and Harald Krebs (eds.); The Second Practice of Nineteenth-Century Tonality; 1996; Lincoln – London: University of Nebraska Press

Властимир Перичић; Кратак преглед развоја хармонских стилова, скрипта за историјски део аналитичке хармоније; 1975; Београд: Факултет музичке уметности

Ана Стефановић, Denis Collins, Ивана Вуксановић, Ивана Илић (уред.); Музичка теорија и анализа 2010 – Радови са Седмог годишњег скупа Музичка теорија и анализа 2009; 2010; Београд: Универзитет уметности – Факултет музичке уметности

Arnold Schoenberg; Structural Functions of Harmony. Revised edition with corrections, edited by Leonard Stein; 1969; New York: W. W. Norton & Company