Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

ма Наталија Станковић, истраживач-приправник

Услов

2OHHA1 - Хармонија са хармонском анализом 1 - одслушан и положен; Положен испит из предмета Хармонија са хармонском анализом 1 (24.2OHHA1).

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу аналитички разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Музички романтизам - општа стилска обележја; Хармонски језик у музици романтичног стила - улога хармоније; Романтичарски тоналитет - акордски фонд; Прожимање дура и мола (истоимених, паралелних); Модална дијатоника у романтизму; Вантоналне доминанте, вантоналне субдоминанте, типови разрешења; Медијантика, поларни акорд; Промене тоналитета у раном романтизму; Хроматска и енхармонска модулација и њихови појавни облици у раном романтизму (истовремена дејства); Рани романтичари: хармонски језик Вебера и Мендлсона на примерима из њихових дела; Хармонски језик Франца Шуберта на примерима његових композиција; Хармонски језик Роберта Шумана на примерима његових композиција; Хармонски језик Фредерика Шопена на примерима његових композиција; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија на темељу раноромантичарског хармонског језика; Хармонска анализа сложенијих хармонских појава у делима тројице најзначајнијих представника раног романтизма (Шуберт, Шуман, Шопен); Хармонија зрелог и позног романтизма; Доградња система медијанти, поларна каденца; Заменици вантоналних субдоминанти; Алтеровани акорди хроматског типа; Сложеније тоналне промене; Медијантни круг и негација квартно-квинтне функционалне организације тоналитета; Судбина тоналитета у позном романтизму као последица свеопште хроматизације музичког тока; Хармонски језик значајнијих представника зрелог и позног романтизма: Франц Лист; Хармонски језик Рихарда Вагнера; Хармонски језик Густава Малера; Хармонски језик Јоханеса Брамса; Хармонски језик Сезара Франка; Хармонски језик Р. Штрауса, М. Регера, А. Брукнера и Х. Волфа; Хармонизација сопранских и (необележених) басовских мелодија у стилу зрелог и позног романтизма; Хармонска анализа примера из дела најзначајнијих представника зрелог и позног романтизма Практична настава Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Семинари

15

Тестови

10

Активност на часу

5

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Дејан Деспић; Хармонска анализа; 1987; Београд: Универзитет уметности

Дејан Деспић; Контраст тоналитета; 1989; Београд: Универзитет уметности

Дејан Деспић; Хрестоматија за аналитичку хармонију - збирка примера из литературе; 1995; Београд: Факултет музичке уметности

Дејан Деспић; Хармонија са хармонском анализом; 2002; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Мирјана Живковић,; Хармонија у оквиру музичких стилова, скрипта; 1978; Београд

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 1 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2004; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 2 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2005; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 3 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2006; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик, Ивана Стаматовић, Слободан Раицки (уред.); Музичка теорија и анализа 4 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2007; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.),; Музичка теорија и анализа 5 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2008; Београд: Факултет музичке уметности

William Kinderman and Harald Krebs (eds.); The Second Practice of Nineteenth-Century Tonality; 1996; Lincoln – London: University of Nebraska Press

Властимир Перичић; Развој тоналног система; 1968; Београд: Уметничка академија

Ана Стефановић, Denis Collins, Ивана Вуксановић, Ивана Илић (уред.); Музичка теорија и анализа 2010 – Радови са Седмог годишњег скупа Музичка теорија и анализа 2009; 2010; Београд: Универзитет уметности – Факултет музичке уметности

Arnold Schoenberg; Structural Functions of Harmony. Revised edition with corrections, edited by Leonard Stein; 1969; New York: W. W. Norton & Company

Daniel Harrison; Harmonic Function in Chromatic Music – A Renewed Dualist Theory and an Account of Its Precedents; 1994; Chicago – London: The University of Chicago Press